Gå til innhold

Gule koni spor og Just.bart panhardstag?

Ranger emnet


AlpejoHn

Anbefalte innlegg

Hva anbefales å gjøre om jeg vil ha en 240 som ligger godt på veien ? For et bra "sports" unerstell ?

 

Gule koni sport

Senkesett

Div stab stag (hvilken og hvor bør jeg ha?)

Bedre foringer (hva type og hvor er viktigest frem eller bak)

Watlink ?

 

Kan noen utdype hva som bør brukes for best kjøreegenskaper ? :)

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

kommer veldig annpå hvordan oppsett du skal ha på bilen da. asfalt/humpete dårlig vei/grus/osv.

 

anntar du skal ha asfalt, så da skal du ha stive dempere, feks bilstein sport,

25mm stabstag forran, 21mm bak, wattlink, fourlink (for feste),

nylon foringer er alltid bra. stivere fjærer, stive dekk med riktig lufttrykk og lette store felger, store felger pga stivere dekk

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer veldig annpå hvordan oppsett du skal ha på bilen da. asfalt/humpete dårlig vei/grus/osv.

 

anntar du skal ha asfalt, så da skal du ha stive dempere, feks bilstein sport,

25mm stabstag forran, 21mm bak, wattlink, fourlink (for feste),

nylon foringer er alltid bra. stivere fjærer, stive dekk med riktig lufttrykk og lette store felger, store felger pga stivere dekk

 

Takk takk :)

 

Men dette four link, hvordan fungerer det ? Noe av det samme som watlink ?

Finst det en guide for å montere watlink?

Hvor får jeg tak i 25mm stab fremme ? er det slik at 260iene har dem? og 20 bak? har dem det også ?

 

Hva med tårnhus stag og såkaldt ambulanse stag?

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på:

Dere som anbefaler ting her, har dere prøvd det selv?

Eller har dere bare lest om det og sett på bilder?

 

Saken er nemmelig den, at bla.a. Pedersens Racing, som selger til VOC, bilcross, o.l., sier at for gatebiler, er wattlink overkill.

 

Jeg mener at for en litt trimmet 240, trenger man ikke 4-link.

 

Jeg har ikke 4-link eller watt-link, men jeg har masse andre mods på mitt understell og kan derfor anbefale å oppgradere i denne rekkefølgen:

 

1. Fjærer (senke, senke, feks lesjöfors, ca 1300kr)

2. Dempere (gule koni sport feks. ca 4-4.500kr)

3. Stabstag (3000 + mva hos lysaker bil, for IPD 25/25)

4. Polyurathene foringer (ikke nylon!!) - pedersens racing har bra pris på de.

5. "gt" stag (fjærbein -> torpedovegg) ca. 600kr nye hos volvo

6. "ambulanse" stag, aka. stag-bærebru (travers -> bærearm-skål, ~400kr hos pedersens racing)

7. hjulhus-tårnstag (feks omp sitt, ~970kr hos pedersens racing)

8. Volvo originalt spacerkit (1390kr hos volvo)

9. bedre dekk enn du har nå (4-6.000kr)

10. dana truetrac lsd

11. four-link?

 

jeg tror ikke du trenger four-link, med mindre du skal ha kanskje 3-400hk.

med 200-250hk, en skikkelig lsd, gode dekk og godt understell, burner du ikke med uhell på tørr asfalt.

 

sladding, etc. spørs på hvordan du setter opp med stivhet foran/bak på bilen.

25/25 stag, vil gjøre at bilen sladder lettere, enn feks 25/23 eller 25/21, etc.

 

sladding er gjerne "tøft" for noen, men det er også skummelt på vått føre!

det finnes ingen fasit på hvilken type bil du liker best, men jeg tror jeg skal ha litt grovere stag bak.

 

jeg må være jævlig forsiktig med gasspedalen ut av rundkjøringer, svinger, etc. om det regner!! ellers sladder den lett, men det er jo med underkant av 220hk og 280nm, 225/45-ZR17W dekk (270km/t dekk), masse stag, etc. etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på:

Dere som anbefaler ting her, har dere prøvd det selv?

Eller har dere bare lest om det og sett på bilder?

 

Saken er nemmelig den, at bla.a. Pedersens Racing, som selger til VOC, bilcross, o.l., sier at for gatebiler, er wattlink overkill.

 

Er vel først og fremst for rally/rallycrossbiler osv. med stor fjæringsvei at wattlink kommer helt til sin rett.

På en senka og stiv 240 er fjæringsveien så liten, at jeg tror ikke man vil merke den helt store forskjellen. Et kortet/ justerbart panhardstag med polyforinger, tror jeg er mer enn godt nok for er gatebil.

 

Er nok andre understellsoppgraderinger, der en får mer moro for penga :)

 

Går og sikler på 24mm. 260 stabstag og 20 mm. spacersett bak til min 260 for tiden. Men det er mye penger...

 

Må også få gjort noe med panhardstaget mitt. Lurer på å korte det, eller lage et justerbart stag. Synes det er litt i overkant å betale 1000 spenn for et justerbart stag, som man sannsynligvis bare trenger å justere en gang.

 

 

 

 

 

Erik

95 Volvo 855

96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3)

85 Massey Ferguson 675 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må også få gjort noe med panhardstaget mitt. Lurer på å korte det, eller lage et justerbart stag. Synes det er litt i overkant å betale 1000 spenn for et justerbart stag, som man sannsynligvis bare trenger å justere en gang.

Erik

 

Ja, det er jo bare å ha gjenget stang, mutter, vinkelkutter og sveiseapparat.

Det beste, er å lage noe ala OMP stag'et til hjulhustårn, dvs. vanlige gjenger på ene siden og links på andre, slik at man kan justere med det på bilen.

 

de stagene som man kjøper ferdige, må demonteres for justering!

tror vi må korte inn ca. 5-7mm på en bil som er senket 40-45mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Koni Sport dempere på min bil. Hadde jeg hatt penger til nye (prioritert nye) så hadde dem blit bytta ut for leeeenge sia. Når du kjøper koni spord og lesjöfors så kan du bare ta og sage av to ringer forran før du setter det på for de senker bilen helt ræva!

Og når du kapper så detter kanskje fjærene utav skålene under kjøring (avhenging av hvor mye du kapper da).

 

Jeg misliker ting når det er jalla, sånn som og kappe fjærene. Derfor viss jeg skulle kjøpt nytt så hadde jeg satset på coiover kit (komplette fjærben med høyde og stivhet justering). Det koster riktignok litt mer men da slipper du jalla greier.

 

Vet at GAZ coilover til sierra cosworth koster ca 7-8000,- noe som ikke er så dyrt. Ellers så har du Bilstein coilovers, KYB og en del til..og for deg som driter penger eller tørker deg i ræva med dem så har du rosinen i dagens pølse, nemlig verstingen Öhlins.

 

Merket stor forskjell på kjærra da jeg justerte demperene på nesten det strammeste, fikk polyurithane foringer i momentstaga bak og for ikke å snakke om når jeg kasta på polyurithane opphenget forran. Har og sånne gr.a stag fra tårna til torpedoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var innom coswort for å hente noen GAZ coilovers til en kamerat.!!! han mente at de var de beste... seff var Öhlins øverst, men for oss vanlige dødlige er GAZ best... fikk han til å høre på pris til volvo... da skulle dem ha 15 lapper... da måtte man sende dem til usa eller no, dempera assa, så måtte de vist lage ut av det... på be-4-you snakka dem om rundt 10 lapper.. de skulle ringe meg om pris men det har dem ikke gjort....:-(

hallo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin liste DaBucher,

Og takk for alle svar til alle andre :)

 

Nå har jeg planlagt noe slikt understell på prosjekt bilen min:

 

Senkesett

Koni Sport type gul

Noen stab stag (men hvilken bør jeg velge ?)

Spacere

 

Vil spacerene lage noe problem med tanke på at bak akslingen kanskje blir lit skeiv ?

 

Vurderer å få slike bra foringer i forrstillinga også.

 

Har et litt stramt budsjett, så ting må ikke koste skjorta :)

 

Takk på forrhånd :D

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår