Gå til innhold

hvorfor er bilene i tyskland sÅ billige?

Ranger emnet

Michael_

Anbefalte innlegg

• Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er uenig i noe av det du sier. For vi tjener penger på det vi pumper opp fra bakken. Det er ikke bensin som bensinstasjonene tjenner på i dag. De tjener penger på andre varer. Største delen av det som vi betaler er avgifter. Ja, jeg vei at vi er blinde melkekuer. Ja, jeg vet at vi tjener bra, noen av oss gjør vel det.

Jeg er en student, ikke jobb for øyeblikket, har bil, ikke råd til bensin. Hvor skal det ende.

Vi er det landet i verden som betaler mest. Vi betaler mest for vår egen var noe som er helt sykt.

Men jeg skal ikke glemme alle godene vi har her i Norge.

Men tenk på en ting. Vi betaler skatt av våre intekter som skal gå til disse gode. Mesteparten av det en nordmann tjener i dag går til skatt, moms, avgifter. etc etc. :hammer

Jeg mener nå at våre varer ikke skal være så dyre for oss selv. Det er under 3 år siden bensinen hadde en liter pris på lave 8,- Det er fult mulig å gjøre det i dag.

Såklart er det mulig å ha en bensinpris på lave 8 kr. sikkert 5 og 6 også. men da må man ta disse pengene fra et sted, for eksempel i form av økte skatter, eller avgifter på andre ting, kanskje melk? Det må jo uansett være noe vi kjøper mye av:) Og sammenlikner du deg selv med en student i nesten hvilket som helst annet land, har du det fint. i mange andre land er det kun barna til rikinger som har råd til å studere. i aller verste fall havner du på et sosialkontor ellerno, og der får du penger til å opprettholde en viss levestandard frem til du får deg en jobb. i andre land hadde du blitt kasta på gata.

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart er det mulig å ha en bensinpris på lave 8 kr. sikkert 5 og 6 også. men da må man ta disse pengene fra et sted, for eksempel i form av økte skatter, eller avgifter på andre ting, kanskje melk? Det må jo uansett være noe vi kjøper mye av:) Og sammenlikner du deg selv med en student i nesten hvilket som helst annet land, har du det fint. i mange andre land er det kun barna til rikinger som har råd til å studere. i aller verste fall havner du på et sosialkontor ellerno, og der får du penger til å opprettholde en viss levestandard frem til du får deg en jobb. i andre land hadde du blitt kasta på gata.

mvh oddi

Så det du sier er at bensin pris på over 11,- per liter er ok? Er ingen som vil lide om vi senker den ned til 8,- per liter.

Meste parten av pengene vi får av salg av bensin blir jo satt i banken.

[V]2012 Skoda Octavia RS+, Race Blue Metalic

[x]2008 Toyota Auris 2,0 D4D TTE Edition, Night Sky Black

[x]1998 Nissan Skyline R34 GT-T, Sølv perle

[x]1993 Honda Civic HB Vti, Milano Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du sier er at bensin pris på over 11,- per liter er ok? Er ingen som vil lide om vi senker den ned til 8,- per liter.

Meste parten av pengene vi får av salg av bensin blir jo satt i banken.

bensinprisene svinger seg i takt med markedet, tilbud og etterspørsel. akkurat nå er etterspørselen større enn tilbudet, så da blir bensinen dyrere. det er ikke lenge siden bensinen var under 8 kr litern, og da var det ingen som klaga, for å si det sånn. En annen plass på forumet her var det jo en oversikt over bensinprisen fra 1950 og 2004, den viste at bensinen faktisk burde kosta over 13 kr litern hvis vi skulle fulgt utviklinga beint fra 1950 til 2004. At bensinen i perioder koster mer penger pga markedet, er den kjipe delen av kapitalismen. Den bra delen er at når tilbudet øker, senkes også prisene, og vi kan få bensinpriser på 7-8 kr igjen. (rent teoretisk ihvertfall)

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bensinprisene svinger seg i takt med markedet, tilbud og etterspørsel. akkurat nå er etterspørselen større enn tilbudet, så da blir bensinen dyrere. det er ikke lenge siden bensinen var under 8 kr litern, og da var det ingen som klaga, for å si det sånn. En annen plass på forumet her var det jo en oversikt over bensinprisen fra 1950 og 2004, den viste at bensinen faktisk burde kosta over 13 kr litern hvis vi skulle fulgt utviklinga beint fra 1950 til 2004. At bensinen i perioder koster mer penger pga markedet, er den kjipe delen av kapitalismen. Den bra delen er at når tilbudet øker, senkes også prisene, og vi kan få bensinpriser på 7-8 kr igjen. (rent teoretisk ihvertfall)

mvh oddi

Alt avhenger av etterspørselen på en vare.

Men det blir feil å gjøre det på en vare vi trenger. Mange trenger denne varen for å få utført jobber etc.

Utrolig kjipt at det skal koste så mye for literen, for min del så håper jeg bensinprisen kommer til å synke. Selv om det peker til det motsatte.

[V]2012 Skoda Octavia RS+, Race Blue Metalic

[x]2008 Toyota Auris 2,0 D4D TTE Edition, Night Sky Black

[x]1998 Nissan Skyline R34 GT-T, Sølv perle

[x]1993 Honda Civic HB Vti, Milano Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i det oddi skriver.

Bensinen i Norge har faktisk aldri vært så billig som den er nå. Innsatsen vi gjør i forhold til fortjenesten har aldri vært så lav.

Se på sverige, der kosta bensinen 12kr literen når jeg var der for litt siden. Det er jo mye mer enn den koster her, når du tenker på at svensker har omtrent 3/5 deler av lønna vi har.

Bamsemoms: Har du ikke råd til bensin, så må du enkelt og greit bare la bilen stå. Kan umulig tenke meg at du som student MÅ bruke bilen 24/7?

Om du studerer kan du jo ikke ha samme forbruket som en som er i jobb.

Såklart kunne jeg og tenkt meg at bensinen, bilene og øla cheers kosta halvparten, men det får være grenser.

Syns det er litt viktigere med gode statlige tilbud, sykehus ect. enn å spare et par 1000 i året på bensin.

Det at storfamilier blir å kjøre rundt i gamle farlige biler pga. dyre bilpriser. Det er egentlig bare noe tull. Ytterst få her i dette landet som ikke har råd til å kjøpe seg den bilen de TRENGER. Selv om du har 4 unger, TRENGER du ikke en bil på 3 tonn med 7 liters motor. Det er bare et spørsmål om prioritering.

Ser i lokalavisa her, er ei spalte der lesere kan sende inn sms om diverse samfunnsaktuelle saker. Der klages det på gressklipping for tidlig på dag.

Når det er det eneste folk kan klage på bør de skjønne at de lever på toppen.

1996 BMW 520i

x 1992 VW Passat stv

x 1984 Opel Senator 3.0E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilprisene er også lavere. Hvis man gjør et skikkelig regnestykke, vil man se at bilprisene i norge faktisk ikke er så himla høye i forhold til alle de andre kostnadene, lønn osv. Bensinprisen har for eksempel blitt ekstremt mye lavere de siste 30 årene, sammenliknet med lønnsutvikling og levestandard.

mvh oddi

Du prøver å lage et inntrykk av at alle andre enn nordmenn lider. En undersøkelse nylig slo fast at nordmenn er de med dårligst råd i hele Vest-Europa, og det er lett å se hvis man tar en titt på nordmenn, bilene deres, husene deres, og alle lånene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har blitt dyrere å feriere i tyskland for f.eks. nordmenn, men for tyskere er prisene akkurat de samme, siden prisen har steget, og lønnsnivået har fulgt etter. En ting som f.eks. kosta 4 dm, ble priset til 4 euro, men lønna blir utbetalt i euro, slik at det blir det samme for tyskere, men for nordmenn har det blitt ca dobbelt så dyrt :)

mvh oddi

Kan du oppgi kilder for denne prissettingen du fabler om? 4 DM var 4-4,5 NOK, mens Euro ligger på ca 8 NOK. De tyske prisene på varer o.l har ikke økt med 100 % etter omleggingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider