Gå til innhold

S3T: BMW E30 323i Turbo - S3TR

Ranger emnet


S3T

Anbefalte innlegg

Jeg og S3TR har jobbet så smått med å turbokonvertere en '84 E30 323i siden Januar 2005 og vi tenkte det var på tide å lage en prosjekttråd. Dette er et langtidsprosjekt så det vil sikkert gå litt tid mellom oppdateringene. Bilen skal se slik ut, bare litt lavere ;)

 

517821-bilde2-505064-bilde2-p101010.jpgcde4548e.jpg

 

Klikk her for å se prosjektet. De fleste oppdateringer vil bli lagt ut på Bimmers forumet.

Visst det er noen som har spørsmål eller en kommentar så ver vennlig å post den her, ikke på Bimmers.

 

Her er litt specs (Stage II er planlagt etter bilen har fått skilter, en gang før 2010):

 

 

Motor:

 

6 syl. M20B23 2350 ccm

Overhalt med nye lager/tetninger

Maskinerte originale Mahle stempel

8.2:1 kompresjon

Originale råder

Uretan motorfester

Original topp/kam (Porting og ny kam/drev i Stage II)

Original toppakning med "top secret" vri

RaceWare studs

Omplassert oljefilter

Oljeslanger med stålmantel

Selvbygd "catchtank"

 

Turbo:

 

Selvbygd grenrør-overgang til turbo

Turbonetics T3/T4 hybridturbo

Turbonetics EVO 35 mm Wastegate

Turbonetics RAPTOR dumpvalve

Turbo XS High Performance Boost Controller

K&N luftfilter

IC "Bar & Plate" register: 393x292x76 mm 76mm inn/ut

Selvbygd rustfritt varmeskjold

 

Fuel:

 

TWM regulerbar bensintrykksregulator

420ccm/min@3 bar dyser

Walbro 255 l/t bensinpumpe

Zeitronix WBo2

Pyrometer, "EGT"

Selvbygd MAP basert motorstyring

EDIS tenning fra Mondeo V6

 

Drivverk:

 

Original Getrag 260

Center Force Dual Friction clutch

Originalt svinghjul (letteste BMW leverte til M20)

Original diff 3,46:1 (Qaife ATB NÅR denne er knust eller i Stage II)

 

Understell/Bremser:

 

Originale bremser (HiSpec 325x30 mm i Stage II)

Teflonslanger med stålmantel

Uretan girkasseoppheng

Powerflex foringer

FK SuperTec senkesett 75/30-60 (justerbart bak)

Tårnstiver foran

 

Interiør:

 

Ikke prioritert, men blir et lite Sparco ratt, bøttestoler og 3 punktsseler. På Stage II kan det hende all støydemping og unødvendig interiør blir ofret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Heisann..

 

Nei det har desverre vært litt stillstand på prosjektet. Vi venter på FK Highsport coilovers akkurat nå. Men når dette ankommer blir det prioritert å få ihop understellet. Og deretter skal motoren gjøres ferdig.

Å det ser ut til at det må noen kraftige skippertak her i gården:P men det går nok bra:)

 

Å du Cereal, du skal hjelpe meg med å gjøre klar bærearmene bak sombrero hehe fyre opp brenneren å brenne ut foringene som sitter på. For de sitter fit*e fast..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å du Cereal, du skal hjelpe meg med å gjøre klar bærearmene bak sombrero hehe fyre opp brenneren å brenne ut foringene som sitter på. For de sitter fit*e fast..hehe

 

ja, vi får vel ta det på fredag då..

98- Subaru Impreza GT

x - 95- Volvo 850 T5

x - 87- VW Golf Gti 1,8 16v

x - 92- Honda Civic HB 1.5Lsi

x - 85- VW Golf Gti 1,8 8v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

På tide med en liten update ja ;)

 

Etter kun 10 mnd venting på coilovers fra tyskland :hvaskjera Har S3T, som eier bilen, fått gjordt litt av hvert. Jeg er for lat :D

 

Nye bremeskiver, hjullager, coilovers, K-Mac, fremre bærearmer, polyforinger + div er montert. Calippere er overhalt og lakkert, men skal ikke monteres i første omgang. Nå gjenstår overhaling av diff. og montering av komplett bakstilling før bilen skal trille på egne hjul.

 

Så skal det bygges motor :Devil:

 

Forresten, er vel ikke noen som har en E30 med manuell kasse stående? Skulle hatt pedalsett og clutchsylinder, kan jo ikke kjøre med tomatkasse :shake Og om noen skulle lure, oljekjøleren i en E30 323iA radiator tåler fint 6 bar...Får bare håpe det blir nok kjøling totalt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår