Gå til innhold

Hvor kjøpe utstyr til å lage MDF ringer?

Ranger emnet

lector

Anbefalte innlegg

Hvor kjøpe utstyr til å lage MDF ringer? :op

Har vært innom 10 steder.. å ingen har hørt om det engang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha strøkne ringer bør du nok ha en overhåndfres med kantfres.

Det følger som regel med anslag for å frese ringer, men disse freser sjeldent mindre enn 10".

I tillegg til kantfresen må du ha en ring som er i den størrelsen du skal ha mdf ringen.

Jeg pleier som regel å bruke plastringen til grillen som følger med elementet.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fres kalles det =)

Alle byggevare/verktøyforetninger har det.

Du bruker bare en fres som du får noe greier til så den nesten er som en passer =)

Veit at jeg bruker fres da... DA-AH :) hehe. Men ingen som har det tillegs utstyret... hmm.. var innom en total forhandler av dewalt.. å dem viste ikke om no sånn utstyr :( hmm Hva heter den "passssseren" da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha strøkne ringer bør du nok ha en overhåndfres med kantfres.

Det følger som regel med anslag for å frese ringer, men disse freser sjeldent mindre enn 10".

I tillegg til kantfresen må du ha en ring som er i den størrelsen du skal ha mdf ringen.

Jeg pleier som regel å bruke plastringen til grillen som følger med elementet.

hmm... kantfres ja.. Har ikke så mye peiling på utstyr som er til overhåndsfres... Men kan stikke innom et sted å se litt.. Skulle ha hat 2x5.25 \ 2x12 \ 2xtweeter... Hmm.. Var en U.S. side som solgte.. kanskje jeg kjøper derfra... vi får se... FAEN at det skal være så stress og ordne noen ringer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn en middels ubefolket granskog med spredt bebyggelse, peil ut et tre med stammediameter rundt 17 cm... altså en omkrets på ca. 55 cm... ta frem motorsagen du tok med og skjær ned treet. Mens sagen uansett er igang, kapp to skiver på ca. 3 cm tykkelse og ta med disse, samt sag og andre personlige effekter og løp til bilen. Trygt hjemme tar du noe passende skarpt og spisst, en tollekniv f.eks, og karver ut et sylindrisk hull på 130mm i hver skive.

Voila!

Verre er det faktisk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn en middels ubefolket granskog med spredt bebyggelse, peil ut et tre med stammediameter rundt 17 cm... altså en omkrets på ca. 55 cm... ta frem motorsagen du tok med og skjær ned treet. Mens sagen uansett er igang, kapp to skiver på ca. 3 cm tykkelse og ta med disse, samt sag og andre personlige effekter og løp til bilen. Trygt hjemme tar du noe passende skarpt og spisst, en tollekniv f.eks, og karver ut et sylindrisk hull på 130mm i hver skive.

Voila!

Verre er det faktisk ikke.

Hehe.. skal prøve på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sikkert bestille en "Circlemaker" fra Bench Dog Tools eller Jasper Tools , de selger slike til å sette på fresen. Har selv den fra Jasper Tools og den fungerer veldig fint. Om de sender ut av USA vet jeg ikke, men jeg kan skaffe de gjennom et annet firma om noen er interessert.

Hvor mye vil det koste?

Mye skal du ha for å lage 2x5.25" og 2xtweeters( mulig 1x12" ) ??

Kan komme å hente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar en stk 6mm rundtstål, fra f.eks Clas Ohlson, og sveiser fast f.eks en 5mm skrue, som du kan "stikke" ned i et ferdigboret hull i MDF`n så kan du feste denne stangen til overhåndsfresen din, der hvor annlegget er ment festet. Da kan du lage store ringer. blir verre med de små.

Veit at jeg bruker fres da... DA-AH :) hehe. Men ingen som har det tillegs utstyret... hmm.. var innom en total forhandler av dewalt.. å dem viste ikke om no sånn utstyr :( hmm Hva heter den "passssseren" da?

Ketil Skjei

Leder av EmmaNorway

Driver av Audioart v/Ketil H Skjei

Bil og hjemmestereo.

ketil@emmaweb.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikksag og litt sandpapir kommer man ganske langt med.. uhvertfall hvis du er litt stø på labben.. du har jo uansett noen mm å gå på, så det er ikke værre.

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant