Ferrari Skrevet August 9, 2005 Rapporter Share Skrevet August 9, 2005 Noen som kan forklare detaljert hva som skjer når man får tenningsbank? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KennethA Skrevet August 9, 2005 Rapporter Share Skrevet August 9, 2005 Det jeg har hørt er at bensin kjøler stempeltoppen. Det gjør ikke luft. Når man presser en turbo til å gi mer luft uten å justere opp bensintilførselen tilstrekkelig så blir det såpass varmt inne i forbrenningskammeret at det er fare for at stempelet brenner seg fast. Dette gir den berømte knitrelyden. Dette er kun farlig når man overlader (turbo) og er ikke farlig på NA motorer. Har selv kjørt biler med og uten turbo med tenningsbank. En gammel Corolla f.eks i lang oppoverbakke på høyt gir. Aldri vært borti verre knitring. Bilen min har bankesensor, den kutter turbotrykket, så det ikke skjer no. (Skjer noen ganger) Bilen går som ei bøtte møkk, men sparer motoren. Correct me if i'm wrong. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ferrari Skrevet August 9, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 9, 2005 Takker! Er det sånn at man prøver å få lavest mulig tenning på turbomotorer? Hvorfor? Hvorfor kommer tenningsbanken om man har for lav tenning? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KennethA Skrevet August 9, 2005 Rapporter Share Skrevet August 9, 2005 Er det sånn at man prøver å få lavest mulig tenning på turbomotorer? Hvorfor? Tenninga har sikkert no med at man vil ha mest mulig luft inn i kammeret før den tenner. Med ordentlig datasprut, dyser og pumpe er det sjelden det er bensina det står på. Hvorfor kommer tenningsbanken om man har for lav tenning? Det er vel da det er mest luft i kammeret og varmest temperatur. For mye luft i forhold til bensin som gir teningsbank. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.