Gå til innhold

Vårens store dekktest

Ranger emnet


Loppa

Anbefalte innlegg

..... kan dere lese her: Motor's sommerdekktest

 

Resultatene her:

 

Bladet Motor har testet følgende åtte sommerdekk:

 

Continental Premium Contact

Mønsterdybde: 8,1 mm

Produksjonsland: Tyskland

Sammen med Goodyear er dette årets testvinner. Dekket har gode resultater i de fleste disipliner. På våt vei har dekket meget godt grep, men har et lite forbedringspotensial når det gjelder vannplaning. Men først og fremst er dette favorittdekket når testførerne foretar sin subjektive bedømmelse av kjøreegenskapene. Dekket betegnes som stabilt, pålitelig og lettkjørt i alle situasjoner. Dekket får også toppkarakterer når det gjelder støynivå. Dårligste egenskap er bremsing på snø.

Sum: 8,5 poeng

 

 

Goodyear Eagle Ventura

Mønsterdybde: 7,8 mm

Produksjonsland: Slovenia

Testvinner med samme poengsum som Continental. Et toppdekk på våt vei, med godt grep sideveis, beste karakter i vannplaningstestene og meget bra egenskaper ved bremsing. På overgangsføre er det også blant de beste. Dekket får imidlertid litt svakere karakterer når testførerne foretar sin subjektive bedømmelse av oppførselen i kritiske situasjoner. Dekket føles ikke like stabilt som de beste. Men toppkarakter når det gjelder støy.

Sum: 8,5 poeng

 

 

Pirelli P6

Mønsterdybde: 8,1 mm

Produksjonsland: Italia

Dette dekket vant testen i fjor, og det er derfor ingen sensasjon at det hevder seg i toppen i år også. Har meget gode bremseegenskaper på våt vei og får beste rundetider på manøvertesten. P6 har imidlertid et lite forbedringspotensial når det gjelder vannplaningsegenskaper. Blant favorittene når testførerne foretar sin subjektive bedømmelse. Dekket er stabilt og pålitelig i de aller fleste situasjoner. Det får toppkarakter på støy, men har høy rullemotstand, noe som er lite gunstig for drivstofforbruket.

Sum: 8,3 poeng

 

 

Michelin Energy

Mønsterdybde: 7,4 mm

Produksjonsland: Frankrike

Michelin har i mange år hatt jevne og gode egenskaper. Energy-dekket blir markedsført med lav rullemotstand og det stemmer på en prikk. Beste karakter i denne disiplinen. Dette har imidlertid gått på bekostning av egenskapene på våt vei. Både bremseegenskapene og side-grep er bra, men vannplaningsegenskapene er blant de dårligste. Dekket har gjennomsnittlige egenskaper på overgangsføre, og er heller ingen favoritt blant testførerne når det gjelder oppførsel på våt vei. På tørr asfalt går dekket bedre. Dekket er dessuten relativt støysvakt.

Sum: 7,8 poeng

 

 

Barum Bravuris

Mønsterdybde: 8,1 mm

Produksjonsland: Tsjekkia

Barum er den store overraskelsen i testen. Dette er et rimelig dekk med jevnt gode egenskaper i alle øvelser på våt vei. Faktisk slår det mange av de etablerte dekkmodellene på viktige egenskaper som bremsing og evne til å motstå vannplaning. Egenskapene på overgangsføre er gjennomsnittlige. Testførerne er imidlertid ikke begeistret for dekkets oppførsel og stabilitet under kjøring på manøverbanen. Dette er dessuten det dekket som støyer mest av alle og har den høyeste rullemotstanden. Komforten er ofret for å få bra egenskaper på våt vei.

Sum: 7,7 poeng

 

 

Nokian NRH2

Mønsterdybde: 7,9 mm

Produksjonsland: Finland

Et dekk med ujevne egenskaper. Det har meget bra sidegrep på våt vei, men relativt lang bremsestrekning og dårlig evne til å motstå vannplaning, spesielt i sving. Egenskapene på overgangsføre som snø og is er også blant de dårligste. Ganske merkelig siden dekket er produsert og utviklet i Finland hvor slikt føre forekommer like ofte som i Norge. På tørr vei er imidlertid testførerne relativt fornøyde med dekkets oppførsel. Støynivået er ganske lavt.

Sum: 7,7 poeng

 

 

Dunlop SP Sport 01

Mønsterdybde: 8,1 mm

Produksjonsland: England

Bremselengde og evnen til å motstå vannplaning rett frem er middels for dette dekket.Ellers er egenskapene i de fleste testene på våt vei svake. Ikke minst er sidegrepet dårlig og rundetidene på manøverbanen blant de høyeste. Støyen fra dekket er også relativt høy. Dekkets beste egenskaper er på overgangsføre. Dessuten synes testførerne at det oppfører seg bra på manøverbanen så lenge asfalten er tørr. På våt vei føles dekket lite stabilt og pålitelig, noe som blant annet skyldes det svake sidegrepet.

Sum: 7,3 poeng

 

 

Bridgestone B391

Mønsterdybde: 7,7 mm

Produksjonsland: Spania

Dette er det dårligste dekket av de nye som er med i testen. Dette skyldes først og fremst dårlige egenskaper på det underlaget som er mest kritisk, nemlig våt vei. Både bremsing og vannplaningsegenskapene er dårlige, og godt sidegrep hjelper ikke dekket til noen god plassering. Heller ikke testførerne liker dekket når det settes på prøve på manøverbanen. Det lave støynivået og den lave rullemotstanden er imidlertid pluss. I fjor ble Turanza-modellen til Brigdestone testet og viste seg å være et bedre valg.

Sum: 6,7 poeng

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt fra pålitelige kilder at continental bruker å jukse på dekktestene med å spesialdesigne forskjellige dekk til de forskjellige testene. De har blant annet brukt lengre pigger en standardpiggene på noen tester!

 

Dette har pålitlige kilder innen dekkbransjen sett med sine egne øyne.

- Golf Gti 99mod

x BMW 318is 96mod

x Polo 6N 95mod

 

http://www.aalesund-gatebilklubb.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og sommerdekkene er testet på både snø og is :rolleyes:

 

Kanskje en fornuftig ide, hva vet jeg, men anbefalingenne er ikke mye verd for meg i alle fall når de legger vekt på ting jeg ikke er interessert i.

 

Det er ikke noen som har sett en test av supersportdekk da - er det i det hele tatt noe som kan konkurrere med Falken FK451 til halve prisen?

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by espen

...og sommerdekkene er testet på både snø og is :rolleyes:

 

Kanskje en fornuftig ide, hva vet jeg, men anbefalingenne er ikke mye verd for meg i alle fall når de legger vekt på ting jeg ikke er interessert i.

 

Det er ikke noen som har sett en test av supersportdekk da - er det i det hele tatt noe som kan konkurrere med Falken FK451 til halve prisen?

 

Det er sikkert dekk som kan konkurrere med FK451, noe annet vil forundre meg..

Men det er seriøst ålreite dekk, jeg har FK451 bak på Corvetten, og det er helt sykt mye bedre enn gamledekka som satt på.. Riktignok bare no Kumhodekk, men det er STOR forskjell!

 

Var en tur i Trøgstad i går, på veien opp derfra var jeg under 120 2-3 ganger, det var helt sykt morsomt i svingene nedover der..

 

Men de sporer litt mye synes jeg, Kumhodekka var bedre på det, men det kan jo hende at Falkendekkene blir bedre etterhvert som de blir slitt til å passe den relativt heftige cambern på bilen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig dekk som kan konkurrere, altså?

 

Så vidt meg bekjent er FK451 fra Sharif det billigste dekket på markedet i 215/40/17 - de koster jo mindre enn Eikers F1 fra uganda og eksotika som Euro og Kumho :D

 

Vil personlig mye heller ha SP9000 så om det er noen som kan skaffe til vettig pris, så hadde jo det vært toppers!

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå betaler man jo strengt tatt bare 200kr extra for å få nye F1 dekket hos sharif da så.. er vel kanksje ikke det at Falken er så forbanna billig.. men at Sharif gjør de så forbanna billig.. og nå kommer andre dekk like billig.. S03, SP9000 osv..

 

lixom lett å se om noen har kjøpt hjul hos Sharif, de kjører på Falken ;) :D

-- http://www.jwcompetition.com --

(under construction)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by espen

Er det virkelig dekk som kan konkurrere, altså?

 

Så vidt meg bekjent er FK451 fra Sharif det billigste dekket på markedet i 215/40/17 - de koster jo mindre enn Eikers F1 fra uganda og eksotika som Euro og Kumho :D

 

Vil personlig mye heller ha SP9000 så om det er noen som kan skaffe til vettig pris, så hadde jo det vært toppers!

Hvorfor i all verden vil du heller ha Dunlop? Jeg hadde FK451 før og har SP 9000 nå! FK er bedre og kjøre med, i hvertfall på min bil! Syntes faktisk at FK sporer mindre!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondeo

Hvorfor i all verden vil du heller ha Dunlop? Jeg hadde FK451 før og har SP 9000 nå! FK er bedre og kjøre med, i hvertfall på min bil! Syntes faktisk at FK sporer mindre!

 

Jeg har ikke kjørt Falken på akkurat denne bilen, men min erfaring er motsatt :) Syntes SP9000 virker stillere og mer komfortabelt, gir bedre våtgrep og så er det en fordel til - de har ganske runde skuldre så 215 går på uten å subbe bak.

 

Men det er jo uansett ikke aktuelt å betale 1500kr ekstra for fire Sp9000. SÅ det blir nok Falken!

 

Ø: hvilken dimensjon er det snakk om?

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår