Gå til innhold

Motorvarmer: Teknisk betydning

Ranger emnet


Javel

Anbefalte innlegg

På min Caddy TDI(diesel) har jeg tenkt på å få montert motorvarmer og kupévarmer.

 

Men noen har fortalt meg at motorvarmer egentlig er å kaste bort penger, fordi på en bil som bruker helsyntetisk olje vil det ha liten og ingen teknisk betydning sier dem.

 

Noen synspunkter?

 

Den blir brukt til jobb hver dag. Men om det ikke har så stor betydning for motorslitasje, tror jeg at jeg dropper det og monterer kun kupévarmer well

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er at man bruker helsyntetisk olje, men all olje vil uansett bli forurenset av forbrenningspartikler og lignende etter hvert. Det vil da bli mer partikler i oljen, noe som vil redusere smøreevnen og etterhvert øke slitasjen på motoren. Jeg kan tenke meg at ved kaldstart om vinteren vil dette tilføre en større del av "foringelsen" en olje gjennomgår sammenlignet med start nærmere optimal driftstemperatur.

Så i resonementet mitt vil jeg fram til at du burde vel bytte olje og filter oftere om vinteren for å redusere slitasjen uten motorvarmer. Dette koster også penger. De fleste bytter vel likevel olje lenge før dette er virkelig synlig på olja.

 

Et siste punkt som forsvarer bruk av motorvarmer er todelt, det ene er lavere forbruk av drivstoff og det andre er lavere utslipp av skadelige partikler og gasser i oppvarmingsfasen :) cheers

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret, da ble jeg litt klokere. "Dem" er bare enkelte jeg har snakket med, som liksom har en viss greie på biler. Kan ikke akkurat oppgi navnene deres her tror jeg..

 

Ok, men lurer på hvorfor det ikke er flere som invisterer i motorvarmer da. Det er jo temmelig mange som ikke har. Men nå er dette sydvestlandet da, og her er det stort sett milde vintrer også, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ingen ting som en varm motor om morgenen på kalde vinterdager, du kjenner det er varme i varmeapparatet med en gang, det er godt.

 

Dessuten kan man jo sette på en kupevarmer tilkoblet motorvarmeren slik at bilen din er varm innvendig også nå du skal til jobb.. Setter du den på et par timer før så er rutene isfrie også.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ingen ting som en varm motor om morgenen på kalde vinterdager, du kjenner det er varme i varmeapparatet med en gang, det er godt.

 

Dessuten kan man jo sette på en kupevarmer tilkoblet motorvarmeren slik at bilen din er varm innvendig også nå du skal til jobb.. Setter du den på et par timer før så er rutene isfrie også.

 

Jo, men nå var egentlig poenget at kupevarmer kan man jo bruke uten at man har motorvarmer.

Jeg kjører 6 km fra her til jobb. Den oppvarmingen som en kupevarmer gjør, blir mer enn nok for min del og vinduene.

Det er kun betydningen for motorslitasje jeg lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk blokkvarmeren ved temperaturer < +10C. Her jeg bor, er det stort sett hele året :) Min bil har orginalmontert bensindrevet Webasto som på 20 minutter varmer kjølevannet til 80C og kupeluften til det jeg har innstilt. Ikke en kaldstart i året. Koster riktignok litt mer enn el-blokkvarmer+kupevifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke sånn at man på død og liv må ha motorvarmer, men det har sine fordeler. Er det generelt sett mildt så er vel behovet mindre.

Merkelig nok så har samtlige av de bilene jeg har eid (alle brukte) hatt montert motorvarmer og i noen tilfeller hatt opplegg for kupévarmer.

 

En ting er sikkert om du har tenkt å gå for motorvarmer, og det er å skaffe seg en timer for oppvarmingen.. skal du bruke bilen klokken 08 hver morgen så er det uøkonomisk å la varmeren stå på hele tiden.. det er vel egentlig ikke bruk for den mer enn et par tre timer før (jeg husker ikke tiden) avhengig av utetemperatur og vindforhold.

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår