Gå til innhold

Hjeeelp, har fått turbosus....:(

Ranger emnet


TurboLeon

Anbefalte innlegg

Etter å ha brukt anlegget aktivt i et år kom det plutselig turbosus i går kveld.....Sjekka alle jordinger og signalkabler bak, og kom fram til at det var framme feilen måtte ligge, da det va støy på begge signalkablene!

Dro frem spilleren og prøvde og legge en jording fra forsterkern bak og fram på jordinga til spillern, og da ble lydene nesten borte....hva mer kan jeg gjøre ??

 

Håper på raske\gode svar...dette var jævla irriterende!!!!

 

MVH

Lsi Coupe

Civicen er solgt, og 2002 Seat Leon 1,8 20vt er innkjøpt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du en gammel strømkabel?

I så fall kan den være irret.

Bruk strømkabel som har fortinnede tråder! Da holder de mye lenger!

Prøv også å flytte jordingspunktet.

Signalkablene bør ligge min. 20 cm bort fra strømkabelen.

Ligger strøm og signal paralellt og nærme så er det lett for støy.

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det vere spillern eller forsterkerene som har tatt kvelden ?? har provd alt av jordinger, og lagt opp alle kabler po nytt, men ingen forbedringer ???

 

I so fall hvordan kan jeg finne ut om noen av forsterkerne eller spillern er odelagd ?????

 

Lsi Coupe

Civicen er solgt, og 2002 Seat Leon 1,8 20vt er innkjøpt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan prøve å løfte opp kabelen sånn at den ikke er i nærheten av noe metall i bilen. merket at lyden ikke ble borte i bilen min før jeg hadde kabelen nesten 30 cm unna der jeg fant ut at støyen kom fra.

 

det er veldig lite trolig at spilleren eller forsterkeren har tatt kvelden, for lyden er jo der bare når motoren er i gang regner jeg med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om lydene nesten er borte når du jorder spiller'n så er det tydelig at jordingsbanen ved utgangene på spillern er røket...

 

Koster vel ca 3-400,- å reparere hos et serviceverksted...

 

Grunnen til at dette er skjedd er den enkle grunn dårlig jording på forsterkerne dine som da har ført til at forsterkeren begynte å søke etter jord gjennom signalkabelen siden den ikke fikk nok, og dermed sa det "pæng" og vips, der var støyen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lese det jeg skrev?

 

 

Forsterkerne har hatt god jording, det er ikke det som er problemet, etter noen timer med feilsøking i går kveld, med bland annet bytte av spiller å lignende fant jeg ut at det er noe inni spillern som er ødelagd......:( ( Etter at den har hatt alt for dårlig jording i et halvt års tid)

Forsterkerne og alt annet er i perfekt orden...

 

Spillern er kjøpt i Australia, så garanti kan jeg vel se langt etter, hadde derfor håpet å finne noen som kan reparere dette......vet om en her i bygda som driver mye med elektronikk til daglig, og tenkte jeg skulle spørre han om han kunne ta det.... Rizla skrev jo at det kostet 3-400 å reparere dette inni spillern, tror dere han jeg kjenne kan fixe dette eller må den sendes inn til et bilstereo verksted ?? Håper på positive svar.......

 

MVH

Lsi Coupe

Civicen er solgt, og 2002 Seat Leon 1,8 20vt er innkjøpt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkerne har hatt god jording, det er ikke det som er problemet, etter noen timer med feilsøking i går kveld, med bland annet bytte av spiller å lignende fant jeg ut at det er noe inni spillern som er ødelagd......:( ( Etter at den har hatt alt for dårlig jording i et halvt års tid)

Forsterkerne og alt annet er i perfekt orden...

 

Spillern er kjøpt i Australia, så garanti kan jeg vel se langt etter, hadde derfor håpet å finne noen som kan reparere dette......vet om en her i bygda som driver mye med elektronikk til daglig, og tenkte jeg skulle spørre han om han kunne ta det.... Rizla skrev jo at det kostet 3-400 å reparere dette inni spillern, tror dere han jeg kjenne kan fixe dette eller må den sendes inn til et bilstereo verksted ?? Håper på positive svar.......

 

MVH

Lsi Coupe

 

Hvis du leser det jeg skrev, så var det nettopp dette jeg skrev.. ;)

 

Det inni spillern du forklarer er nettopp en brent jordbane, og ikke noe annet enn for dårlig jording kan for det..

 

Dette kan lett enhver serviceelektriker ordne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det en pioneer så er ikke noen brente printbanner... det gjelder de nyere modeler. Enkelte har en motstand men de kan også ha en FET transistor i forbindelse med innebygd delefiltre. At det er dårlig jording i ampene/aktive delefiltre skal ikke forårsake brudd i spilleren, da de "fleste" forsterkere har en pseudo balanser ingang. DVS at både signalens + og jording er flyttende, således at den blir tilkoblet en balanser inngang, DERfOR skal ikke manglende jording på ampem "skadde" utgangene på spilleren... men statisk spenning ved berøring av kontaktene under montering tror er større årsaken til at såne feil oppstår etter tid... alle som har litt kunskap om data kjenner til trykse med å ladde ut potensielt statisk spenning ved å berøre chasisset på maskinen før noe som helst "indre inngrep", samme metode anbefales under montering/tilkobling av alt andre elektronik og i høyeste grad bilstereo også. Da det meste av elektronikk kommer nå med mer "metal oksid" produskjons teknikk komponenter som er veldig strøm besparende men desverre veldig utsatt for statisk spennig.... yodude og ja, han burde kunne måle seg fram til feilen, men ikke nødvendigvis så rimelig som antatt.... :biker

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår