Gå til innhold

Pahf: Renault 19 - lyd i kanutten

Ranger emnet

pahf

Anbefalte innlegg

Da har endelig prosjektet mitt startet så smått.

Bilen det er snakk om er en 93 mod renault 19, aka Kanuttn

Pa4.jpg

Hitills har det bare blitt kastet inn noe milertidig, men dette skal nå altså byttes ut i forhold til noe som leverer litt finere lyd.

Jeg vil ha noe som spiller fint og stramt, men samtidig har en forholdsvis høy morrofaktor. :)

Dette vil bli et budsjett anlegg deluxe, grunnet at jeg får en liten krabat som må kostes på noen kr i diverse vaksiner og chip :)

Photo-0016.jpg

Det sto i før. 4" sammy coax, power accoustic g640-4 forsterker å en lanzar vibr124 12".

Pa5.jpg

Planen fremover er :

- soundstream xta6.5, som er handlet inn

- Dynabel 1702 forsterker til subben

- Fortsatt bruke pa forsterkeren til front og rear høytalere

- 4 " coaxial høytalere som ikke er bestemt enda, mulig earthquake el rf

- 12" sub i lukket kasse, ikke helt bestemt enda, ud12,rf stage 2, hertz, el eq db12 er alternativer.

- Kabler er heller ikke bestemt enda, men det kommer seg nok.

Planen er å bygge noe som ser fint ut, men samtidig gjør at jeg får brukt plassen i bagasjerommet bedre en det jeg gjør nå. som dere ser på bildene.

Når sommer lønna kommer rullende inn snart vil forsterker bli handlet inn, og resten av utstyret etterhvert som jeg bestemmer meg.

Kom gjerne med innspill, vet at jeg burde ha satset mer på fronthøytalere, men skal ikke ha bilen så lenge at jeg orker de helt store modifikasjonene.

Kom gjerne med andre alternativer som dere er fornøyd med når det gjelder front høytalere og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rå den ja, fantastisk personlighet på bulldoggene, har hatt 1 fra før av

http://i21.photobucket.com/albums/b277/pahf/Bilde6.jpg

Men døde tragisk under sykdom for en mnd tid siden. (nok ot for en stund)

Derfor ble valget enkelt mellom lydibil og ny dozer. Derfor budsjett klasse

Men håper at selv om jeg ikke putter inn så mye penger som andre her så kan jeg fortsatt få en lyd jeg er fornøyd med. Samtidig som jeg har en bil som har plass i bagasjen. (som er ekstremt liten fra før av) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, litt ot dette, over til prosjektet.

men med den forsterkeren jeg har satt opp, vil det utgjøre noe fra 30mm strøm til 50mm? Eller er den største forskjellen prisen?

iflg min basiske mattekunnskap så vil den forsterkeren gi max 816w! med 2x30a sikringer å 13,6v. Men dette kan vi vel ta med en klype salt.

Med tiden vil det også komme et batteri som gagner formålet bedre, men det er prioritert ned akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du først er ute etter fin lyd så for guds skyld ikke ha forskjelligt merke av alt....kjøp heller av samme slag.

97. BMW 520iA.

86. Ford Sierra 2.0 ombyggd til IS med 2.9i motor - OMP, Grayston.

92. VW Golf 2 1.6 TDSI.

78. Mitsubishi Galant Colt Sigma 1600.

80. Range Rover Classic 3.5 V8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er delvis enig med deg der og delvis uenig.

mest sansynlig kommer jeg til å ha samme merket frontsett og sub, men ikke nødvendigvis.

Men jeg er fortsatt interessert i å høre hva slags erfaringer folk har med de forskjellige merkene da jeg beklageligvis ikke har muligheten til å kjøre land og strand rundt for å høre de.

Og da har jeg såpass til tiltro blant de på forumet at jeg tror de erfaringene de har. Samt jeg har forhørt meg blant de mange forhandlerne her, sikkert til deres store fortvilelse hehe. Hva jeg ender opp med må gudene vite. Men sålenge jeg er fornøyd så er det egentlig uviktig for meg hva slags merke det er og om det er samme merke på sub,forsterker og høytalere.

Jeg hører på alle typer musikk, og er ute etter et anlegg som kan gjengi den musikken på en fin måte, men også med et skikkelig basstrykk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal legge ut bilder når jeg kommer igang.

Er på planleggingsstadiet en liten stund til enda. men regner med at subben blir cadence ultradrive 12". Forsterker er enda uvisst, men ser ikke bort ifra at jeg og

soundstream arosa blir enig der :)

Bilder kommer når jeg kommer igang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det blitt litt forandringer i planene.

Jeg venter nå i spenning på ny forsterker.

Det ble en rf 4004 :

4x50w rms

2x200w rms

Grunnen til dette er at jeg fikk den såpass billig her på forumet at jeg rett og slett ikke kunne si nei.

Og siden jeg har fått et aldri så lite diskant problem som nekter å forsvinne :fire:

Så vurderer jeg å kun bruke den forsterkeren isteden for to.

Jeg har også revudert subvalget mitt, jeg hadde aldri hørt noe særlig av sq biler, før jeg fikk muligheten til å lytte på fido sin bil da han stoppet innom hjembyen min. Og etter dette møtet, så er jeg helt klar på at nå skal det spilles fint å ikke mest mulig høyt! så da tipper jeg sub valget kommer på hertz es 300, 12". Som har har en følelse av spiller penere enn cadence elementet, samtidig som det er billigere, noe som aldri er så dumt. :)

Front høytalere blir også sansynligvis hertz det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Skal prøve å få tatt flere bilder når været bedrer seg.

Planene er blitt endel forandret kan man si.

Akkurat nå står det et 4" focal coax sett i fronten, så har jeg et par cadence tx6.5" som rearfill. Disse drives av en rf4004.

Sub har blitt jl audio 12w3 som snart skal få kasse og kose seg i. Må bare bestemme meg for lukket eller ventilert. Har jo plenty av plass.

Da kommer jeg til å bruke rf'n på subben inntil videre og en power accoustic. på fronten. Men skifter sikkert mening igjen snart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider