Gå til innhold

effektanlegg?

Ranger emnet


B230ft

Anbefalte innlegg

heisann, jeg vet denne tråden skulle ligget i 700forumet, men er veldig liten respons der i forrhold til her på 200.

 

jeg har en 89mod. 740 med B230F(S?) motor, med cat..

jeg tenkte jeg skulle investere i effektanleg til den, så lurte på om det er lovlig med bare ei potte etter catten..? er litt slit om jeg skal måtte "liste" meg forbi snuten hver gang de er ute på tokt..

 

så en gang for alle; hva bør jeg egentlig kjøpe? hadde vært greit om det ikke var ALTFOR dyrt..så det står vel mellom JT og simons..men noen sier det ene er beast og visa versa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aja ser nå at jeg "må" ha to potter, om jeg ikke skal begynne å modde selv..

men om jeg kjøper grenrør i tilleg, og evt lager til et rør så jeg kjører uten cat, vil det være noe..?

 

*ja er kansje litt redd jeg ikke vil få nok snert i lyden med å gjøre som det står i boka hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jt er jo bra men 3" er jo litt volsomt på en suge motor så frenst den ikke er blod trimma

 

På min har jeg bare 2 potter skal mekke et langt rør bak gidder ikke kjøpe effekt anlegg p.ga jeg skal ha turbo å da skal jeg ha 3" jt med en demper!!

Volvo 850 1996 R-optik

Ex-Volvo 740 Gl 1986

 

Bakhjulstrekk er som å sette hesten bak vognen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 960 motor i 240, uten kat, med 3" jt anlegg laget for N/A 240.

Bare spør locked på forumet her, hva han synest om lyden på kjerren min..

 

men, 960 motoren min er 3.0 liter, ikke 2.3.

eksosanlegget er dog laget for 2.3.

 

ps. om du fjerner kat, kan du få feilkoder, som:

* oxygensensor

* for fet/mager blanding på tomgang

 

det er pga. katalysatoren vil varme opp lambdasonden og ved fjerning av sonden, vil den ikke oppnå riktig temperatur på tomgang.

 

mao. du kan få problemer ved å fjerne den!

da bør du ha en kollektor nærmere manifoilene og fyre lambda nærmere motor.

 

evnt wrappe inn med eksosbandasje, noe jeg ser meg nødt til å gjøre.

 

edit: ikke kjøp simmons!!

 

jeg kjørte simmons på b19a (2.5") og kjører 3" jt (to dempere) på 960 motoren.

 

ps. gå for to dempere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei..da blir det JT med to dempere..bø jeg kjøpe manifoyl og, eller bare fra catten og bak? det som er fra før er jo helt kurrant egentlig..ikke behov for å skifte liksom..men taper jeg litt av den dype GROM lyden?

 

*beklager jeg spør så mange(sikkert dumme) spørsmål, men detta er første bilen der mye skal læres, og ikke minst erfares!hhe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med effektanlegg? Min mening: KUN LYDEN Andres meninger: ? :afro

 

På original 740 uten turbo hadde jeg rett og slett bare kappa vekk pottene, kjøpt strake rør, og en lyddemper med en grei størrelse, sveise / montere detta sammen, og man får grei lyd.

 

Hadde jeg hatt 740 turbo hadde jeg kjøpt 3" JT med en eller 2 potter... Kommer helt ann på hvordan lyd man vil ha. Den fremre potta i JT-anleggene har nesten ingen ting å si. Er 80dbA med 2 dempere og 82dbA med en demper, så forskjellen er ikke voldsom. Men man får jo noe gvassere lyd med en demper da :)

 

På 240'n min har jeg 2dempere og det synes jeg gir nok lyd... Er sikker på at det hadde blitt ganske plagsomt i lengden på langtur o.s.v med kun en demper da, -kommer jo helt ann på hvordan / hva man bruker bilen til det...

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok mye luden ja..men hadde nå tenkt å fått dradd ut de siste slitne gampene i motoren..så med filter og ny kam, vil det jo hjelpe litt ihvertfall..

 

men blir vel til at jeg kjøper JT catback, og skifter grenrøret og cat senere..har nok av ting å bruke penger på..!

koni,lesjöfors,stag,k&n og gule foringer(;)) er bare noe av det som står på lista..og en stakkar som nettopp har begynnt i lære blir det fort penger utav det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår