Gå til innhold

Reodor F: Volvo 850 - Volvo 850 S2+

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Med racefuel som det er opplagt at dere må kjøre med p.g.a den vanvittige kompresjonen dere vil enda opp med
DU må kanskje kjøre racefuel...ikke vi. Hvorfor ikke? Fordi vi trimmer litt mer seriøst enn "Mer boost og mer lystgass er alt som skal til"...
vil det jo uansett ikke bli noen som helst problemer å spytte ut 550 hk.. Hvorfor så mye utregning og knot, dette er "husmortrim", vi snakker ikke om astronomiske effekter som ingen jordboere tidligere har sett her ?!
Nei,men vi snakker om 550 hk og en mer brukbar kurve i en FWD enn noensinne sett i Østfold..."because we can". Heller "husmortrim" enn apetrim kun brukbart 402.33meter i slengen...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns bare å ha registrert at verdens sterkeste audimotor er bygd her i østfold..?
So? Jeg har vært medskyldig i (inntil det motsatte er bevist) verdens moment-sterkeste 3000GT på vanlig bensin... er det ikke på vanlig pumpesuppe så er det bare en løpsbil på rømmen alikevel,og ingen gatebil. Trenger man 2.8 - 2.9 bar og et par hundre hk med gass for å krabbe over 1000 hk,så er det ikke mye effektivt heller...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett det nye bilsport bladet Hr Felgen.

Tror det var snakk om ca 710 hk eller no.

Det beste da hadde vært å hatt ett race med denne svensken, så kunne man sett hvor de ærlige hestene befant seg.

Håper ikke det blir noe sterkt diskusjons tema her inne at en fyr har så mange hester og en fyr har så mange osv....

Jeg med min lille motor forståelse har skjønt at hester er ikke alltid hester.

 

Forklaring::::: En rotte født i en stall, trenger ikke å være noen veddeløps hest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

So? Jeg har vært medskyldig i (inntil det motsatte er bevist) verdens moment-sterkeste 3000GT på vanlig bensin... er det ikke på vanlig pumpesuppe så er det bare en løpsbil på rømmen alikevel,og ingen gatebil. Trenger man 2.8 - 2.9 bar og et par hundre hk med gass for å krabbe over 1000 hk,så er det ikke mye effektivt heller...

 

Nyeste rykte jeg hørt er (av folk i bransjen) at det ikke er lov til å kjøre påE85

i Fiesta cupen i rally. Grunnet konkurenter og folk høyere opp i rally miljøet mener det er for stor effekt økning med å bytte fra standard fuel.

 

Hva tror du om dette Turboed1? Dette gjelder tilnærmet originale 160hk biler.

Med en annen utveksling i drivverket vel og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du E85 er racefuel? I nevnte bilsportgren kan det nok gi en fordel for de som kjører med E85 kontra vanlig bensin siden alt annet er likt, eller vertfall strengt regulert og derfor bli sett på som "juks". Men det er et stykke fra E85, som faktisk er å få kjøpt på bensinstasjon, til 104++ oktan reinspikka racefuel. Er det nødvendig å kjøre høyt trykk og aggressiv tenning for å oppnå høy effekt på bekostning av kjørbarhet ville jeg mye heller kjørt en bil med mere balansert effektkurve. Det som genererer GOD effekt er et effektivt oppsett med høyt fløde der alle deler spiller sammen, jeg tror også en slik motor vil ha bedre holdbarhet.

 

Om gutta forøvrig vil beregne skallen av seg så bør de få lov til det. Denne tråden er god lesing og fin underholdning. Det aller beste vil være å se en effektkurve av ferdig motor og sammenligne med beregningene. Om det viser seg at gutta bommer grovt, ja da ligger de for hugg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyeste rykte jeg hørt er (av folk i bransjen) at det ikke er lov til å kjøre påE85

i Fiesta cupen i rally. Grunnet konkurenter og folk høyere opp i rally miljøet mener det er for stor effekt økning med å bytte fra standard fuel.

 

Hva tror du om dette Turboed1? Dette gjelder tilnærmet originale 160hk biler.

Med en annen utveksling i drivverket vel og merke.

De kan hente endel på tenning da...Fordampningsfaktoren er såpass høy at E85 gir noen ponnier alene,og hvis klassen har 99% av alt likt på bilene,så kan jeg se at de uten E85 på tanken blir litt irriterte ja... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er et stykke fra E85, som faktisk er å få kjøpt på bensinstasjon, til 104++ oktan reinspikka racefuel.
Ikke så mye som mange tror... Kjølefaktoren til etanolen gir den en "effektiv MON-oktan" i motoren som er ganske barsk. :)
Er det nødvendig å kjøre høyt trykk og aggressiv tenning for å oppnå høy effekt på bekostning av kjørbarhet ville jeg mye heller kjørt en bil med mere balansert effektkurve. Det som genererer GOD effekt er et effektivt oppsett med høyt fløde der alle deler spiller sammen, jeg tror også en slik motor vil ha bedre holdbarhet.
Og derfor jobber vi for å få en sånn kurve...og for å ha noe margin,så innbiller jeg meg at ideen (sånn jeg har forstått meg på Reodor...eller er det bare min egen forkvaklede hjerne som tenkte sånn?) er å spec'e den til 700-750 hk og så ta den ned litt for kjente... :)

 

Det aller beste vil være å se en effektkurve av ferdig motor og sammenligne med beregningene. Om det viser seg at gutta bommer grovt, ja da ligger de for hugg ;)
Definer "grovt"... håper da et avvik på 1% holder til å ikke putte hodet på stabben... Har simulert Ryan Woon's Monster-Supra,som vrengte ut av seg 1359 hk...dataen sa 1362,med over 100 parametre lagt inn. Fiser man i dynorommet under bremsinga er det nok til å få en sånn forskjell...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om gutta forøvrig vil beregne skallen av seg så bør de få lov til det. Denne tråden er god lesing og fin underholdning. Det aller beste vil være å se en effektkurve av ferdig motor og sammenligne med beregningene. Om det viser seg at gutta bommer grovt, ja da ligger de for hugg ;)

 

 

Nå er det jo ikke snakk om å beregne skallen av seg. Man har da PC med nødvendig programvare til slikt... Det beste med å regne litt på det er jo at man kan nå den planlagte effekten uten å tyne motoren til det ytterste med ekstreme turbotrykk og mye varme. Jeg har bygget bunndelen til å tåle 1000 hk, men vil uansett ikke ta ut mer enn 550-600 hk i første omgang. Etter å ha fjernet proppen i toppen (det rimet...) er turboaggregatet det som setter begrensningen. Altså en komponent utenfor motoren som er ganske enkel bytte for å få mer effekt.

 

Jeg har riktignok erfaring med effekter på både 830 og 1500 hk, men da har de 40-50 tonn panserstål å drasse på... Derfor bør jeg gå gradene som alle andre :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Turboed1: 5 % er vel skivebom i din verden, så da får det bli definisjonen på grovt avvik ;)

 

@ Reodor: 5-600 hk er jo et greit nivå og legge seg på til å begynne med :) BMW'n jeg hjelper til med bygging av blir nok ikke så rå noen gang, men så er jo byggkostnaden på motoren din det dobbelte av hele budsjettet vi opererer med..

 

Jeg er hellig overbevist om at dette blir bra greier uansett hvor dere havner i effekthysteriet! Stå på og hold oss oppdatert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Turboed1: 5 % er vel skivebom i din verden, så da får det bli definisjonen på grovt avvik ;)
Faktisk er skivebom rundt 10% ( 5%+ / 5%-) i min verden...ganske mange ganger har jeg måttet operere med ca-tall tatt av motoreiere,som flere ganger har vist seg å skille litt fra realitetene,og hvis nok tall skiller litt ( x 60-70 parametre) så stemmer det ikke så bra...GIGO,vet du. Dessuten er det så uhorvelig mye forskjellige setups ute å går på forskjellige motorer,med ting som (kanskje) påvirker andre ting litt,slik at en 10 000% nøyaktig simulering er nesten umulig. Selv F1-teamenes Cray's med Ricardo WAVE software til en kvart mill (i året..man leier det) klarer ikke det... Men,finner jeg 200 hk i dataen på et par-tre endringer,så vet jeg at det ligger 180+ hk gjemt i motoren på de endringene. Og det er forbanna mye billigere enn å kjøpe 5 kamsett,3 innsug,8 turboer og 3 grenrør + 100+ timer i en dynobenk for å finne de... :)

 

men så er jo byggkostnaden på motoren din det dobbelte av hele budsjettet vi opererer med..
...ikke se på meg...:hide

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...ikke se på meg...:hide

 

Turboed1 har nok hittil kostet meg ca 20000 kr, enten direkte eller indirekte, men det føler jeg at er vel anvendte penger i jakten på en en motor som skal holde lenge og ha et potensial for ytterligere oppgraderinger. Dessuten har han nok spart meg det dobbelte beløpet i form av at jeg har unngått en rekke feller og havarier på grunn av deler som ikke spiller på lag enda jeg ble forsikret av leverandøren at de ville det... Vinn vinn...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboed1 har nok hittil kostet meg ca 20000 kr, enten direkte eller indirekte, men det føler jeg at er vel anvendte penger i jakten på en en motor som skal holde lenge og ha et potensial for ytterligere oppgraderinger. Dessuten har han nok spart meg det dobbelte beløpet i form av at jeg har unngått en rekke feller og havarier på grunn av deler som ikke spiller på lag enda jeg ble forsikret av leverandøren at de ville det... Vinn vinn...
Godt å høre at jeg ikke regnes som "Blodsuger #1".. :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

So? Jeg har vært medskyldig i (inntil det motsatte er bevist) verdens moment-sterkeste 3000GT på vanlig bensin... er det ikke på vanlig pumpesuppe så er det bare en løpsbil på rømmen alikevel,og ingen gatebil. Trenger man 2.8 - 2.9 bar og et par hundre hk med gass for å krabbe over 1000 hk,så er det ikke mye effektivt heller...

 

Hehe, vanlig pumpesuppe ja.. E85="løpsbil på rømmen", hvorfor ikke bare satse på 95 blyfri, hvis du absolutt ikke vil ha noe "hjelp" av drivsroffet, tilgjengligheten er vel også et par hakk bedre...?

Men gratis effekt er jo aldri feil, ikke la prinsipper og misunnelse ta overhånd her, E85 er konge det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår