Gå til innhold

Reodor F: Volvo 850 - Volvo 850 S2+

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

høsten er her nå Reodor:D

 

Og da begynner det å bli for kaldt å skru i mitt spartanske vognskjul. Bøtt vått de hekk, jeg debuterte jo som Amazonmekaniker under en halv meter snø for ca 25 år siden :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da begynner det å bli for kaldt å skru i mitt spartanske vognskjul. Bøtt vått de hekk, jeg debuterte jo som Amazonmekaniker under en halv meter snø for ca 25 år siden :)

 

Om du er snill gutt kan jeg ordne skikkelig plass litt lenger ut på landet vettø.

Har jo en haug av kvm som er ny ryddet.

Blir oppvarmet av diesel master.

Biltralle har jeg også vettø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er snill gutt kan jeg ordne skikkelig plass litt lenger ut på landet vettø.

Har jo en haug av kvm som er ny ryddet.

Blir oppvarmet av diesel master.

Biltralle har jeg også vettø.

 

Klart jeg kan gjøre et forsøk på å være snill gutt. Vi får se hvordan fremdriften blir og hvor oppvarmet av klimagassene den kommende vinteren blir...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

En ørliten update her. Nå har jeg bestilt 5 slike fra Summit:

 

8245.jpg

 

MSDs oppgraderingscoil for Chevy LS-1/LS-6. Ifølge sikre kilder noe av det bedre man kunne bruke til denslags. Dessuten ser det jo tøft ut med 5 røde coiler på toppdekselet eller deromkring :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppen er nå ferdig portet. I tillegg er forbrenningsrommene bearbeidet for å passe bedre til ventilene. Setene var frest så dypt at ventilene var svært innsunket, og dermed ikke gjorde særlig nytte for seg før kammen løftet mange millimeter.

 

På toppen gjenstår nå en MIRA-fresing av setene og montering av hallgiver. Denne hallgiveren kan ha flere plasseringer, enten bak på toppdekselet, inne i toppen der hvor fordeleren satt, eller i forkant i tilknytning til kamdrevet. For øyeblikket forsker jeg på en løsning inne i toppen. Bilder kommer i kveld

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tid for litt bilder...

 

Jeg må altså montere en hallgiver et eller annet sted i forbindelse med kamakselen for å fortelle motorstyringen sånn omtrent når stempel nr 1 er i tenningsmodus. En universal hallgiver fra Autronic ble derfor innkjøpt fra KRB:

 

DSCN1147.jpg

 

 

KRB har løst sin hallgiverplassering på denne måten:

 

DSC00887.jpg

 

DSC00885.jpg

 

DSC00884.jpg

 

 

Alternative plasseringer av hallgiveren kan være omtrent slik:

 

DSCN1138.jpg

 

DSCN1139.jpg

 

DSCN1142.jpg

 

DSCN1143.jpg

 

Hvor plasseringen blir er ikke avgjort enda. Det kan være sexy å plassere den som på det siste bildet, men det vil uansett kreve modifisering av toppdekselet.

 

Toppen er altså ferdig bearbeidet med unntak av MIRA-fresing av noen ventilseter:

 

DSCN1125.jpg

 

DSCN1132.jpg

 

 

Her er kamakslene prøvemontert for å finne den beste plasseringen av den hersens hallgiveren:

 

DSCN1136.jpg

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for moro skyld har jeg tegnet en enkel skisse av et forslag til hvordan jeg gjøre noe morsomt med bakstillinga. Kom gjerne med synspunkter.

 

Skisse_bakstilling.jpg

 

Støtstanga med uniballs går opp gjennom hullet til øvre støtdemperfeste, via en vippearm til en sentralt plassert coil-over. Min teori er at dette skal få ned den uavfjærede vekta der bak. Festebrakett og vippearmer maskineres fra høykvalitets alu.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen ekspert..:)

men Audi og volvo 5'er toppene er vel ganske like... ?? I såfall så lurer jeg på om du har gjort om design/sveiset om på eksosporten siden den er disse toppenenes "svake punkt" (på Audi hvertfall)

 

Det er vel ikke så mange likheter mellom Audis 20V og Volvos 20V med unntak av grunnprinsippet, men det er uansett reinspikka Audi-deler jeg benytter, selv om de skal sitte i en Volvo.

 

Eksoskanalen er portet, men løpet er ikke sveiset om. I følge Turboed1s målinger skal den med nåværende design henge med et godt stykke, men det kan han sikkert utdype ytterligere selv :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksoskanalen er portet, men løpet er ikke sveiset om. I følge Turboed1s målinger skal den med nåværende design henge med et godt stykke, men det kan han sikkert utdype ytterligere selv :)
Den enkle måten å si det på,er at turboen Reodor har ikke lenger har så mye som en snøballs sjans i en pizzaovn til å henge med hvis toppen utnyttes til max...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den enkle måten å si det på,er at turboen Reodor har ikke lenger har så mye som en snøballs sjans i en pizzaovn til å henge med hvis toppen utnyttes til max...

 

Passerte ikke effekten firesifrede tall med stor nok jernlunge da tro?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passerte ikke effekten firesifrede tall med stor nok jernlunge da tro?
Med en godt modifisert GT4202R,spiritus som propellant og tilstrekkelig tvangsforing på et solid turtall så var best-case-scenarioet rett ovenpå 4-sifret ja... og worst case var et knapt hundretall under. Erfaring viser at man da oftest ender et sted i mellom,avhengig av reelle innsugstemp'er (hvilket påvirker tuning), og om tenning / mekaniske komponenter henger med rent fysisk,hvilket simuleringene ikke tar hensyn til.

 

Men,med drift kun foran så betviler jeg at en større snurre enn nevnte T04S-60-1 behøves,så slike tall ser vi nok ikke. Enda.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er jo kun beregninger.. bare akkumelerte tall!? hehe..

 

grunnen til at jeg spør er at jeg har sett andre trimmere modifisere/sveise om eksosporten på disse audi toppene på motorer som har rundtomkring 600hk..

pga. lite effektiv flow/utforming.. men det som duger holder vel! :)

 

noen av dere som har peil/erfaring på bruk av epoksy for mod. av eksosport på høyeffekt turbomotor? noe sier meg at å sveise og frese til er litt mere betryggende for nattesøvnen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnen til at jeg spør er at jeg har sett andre trimmere modifisere/sveise om eksosporten på disse audi toppene på motorer som har rundtomkring 600hk..

pga. lite effektiv flow/utforming.. men det som duger holder vel! :)

Den eksosporten som nå sitter i toppen har et design som har vært brukt av en annen Audi-trimmer med ekstremt godt resultat. Så den duger...:)

 

noen av dere som har peil/erfaring på bruk av epoksy for mod. av eksosport på høyeffekt turbomotor? noe sier meg at å sveise og frese til er litt mere betryggende for nattesøvnen :)
Epoxy i portene,ja. Epoxy i eksosporten,absolutt ikke. Av den enkle grunn at man får ikke epoxy som både tåler varmen og har samme utvidelseskoeffisient. Belzona har en som er "grei",men jeg ville ikke brukt den til turbomotor...fordi den løsner iblant. Ei heller til noe annet enn mine egne greier...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår