Gå til innhold

Reodor F: Volvo 850 - Volvo 850 S2+

Ranger emnet

Reodor F

Anbefalte innlegg

Sånn for moro skyld har jeg tegnet en enkel skisse av et forslag til hvordan jeg gjøre noe morsomt med bakstillinga. Kom gjerne med synspunkter.

Skisse_bakstilling.jpg

Støtstanga med uniballs går opp gjennom hullet til øvre støtdemperfeste, via en vippearm til en sentralt plassert coil-over. Min teori er at dette skal få ned den uavfjærede vekta der bak. Festebrakett og vippearmer maskineres fra høykvalitets alu.

hmf...istedet for å få nedre del av coilover som uavfjæret vekt vil du nå ha nedre del av coilover + halvparten av vippa og hele vekten av staget? :drunk:

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmf...istedet for å få nedre del av coilover som uavfjæret vekt vil du nå ha nedre del av coilover + halvparten av vippa og hele vekten av staget? :drunk:

Normalt vil den nedre tunge delen av støtdemperen og store deler av fjæra inngå i den uavfjærede vekta.

Måten jeg har tegnet det på er på ingen måte nyskapende. Det er mye brukt blant biler hvor gode kjøreegenskaper står høyt på ønskelista, bare se på denne Indigo 3000 som jeg tok bilde av på VROM i sommer:

DSCN0767.jpg

Eller på Ferrari F50:

66-11.GIF

Om det har noen hensikt på min 850 og om jeg har tenkt riktig er en annen skål, kom gjerne med flere synspunkter. Papireksersis er gratis...

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

største fordelen er at du lett kan justere høyden, men jeg tror ikke du tjener så mye på d, med mindre du får noen lettere bærearmer! Det er vel der de ekstrem bila henter mest.

Hvorfor har Indigoen det da? Den er jo ikke justerbar i det hele tatt...

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på en F50 eller en Indigo har det vel like mye å gjøre med plassen tilgjengelig? Det er jo en del personbiler, små pickuper og varebiler som har slike løsninger...

Som feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror du misforsto meg i den første posten min :)

Jeg sier at systemet er meget bra, men grunnen til at de bruker det er at d vil være uhensiksmessig å ha et konvensjonelt system med tårn på en bil som skal være lett, ha en lav profil med lavt tyngdepunkt, og "ekstrem" veiholdning. Jeg betviler bare hvor mye effekt du vil få av dette, siden bilen din allerede har et konvensjonelt system, og vippesystemet ditt bare vil flytte vekten, istede for å eliminere den.

De fleste som bygger for å fjerne uavfjært vil lette bærearmer etc aller først, evnt kjøpe et ettermarkeds system som gir dem alle fordelene, istedet for "litt her og litt der".

Ikke missforstå, jeg disser ikke systemet ditt! tror bare effekten vil være mindre enn hva jobben med å lage d skulle tilsi :)

my two cents, no disrespect :p

Dont worry, I'm an expert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror du misforsto meg i den første posten min :)

Jeg sier at systemet er meget bra, men grunnen til at de bruker det er at d vil være uhensiksmessig å ha et konvensjonelt system med tårn på en bil som skal være lett, ha en lav profil med lavt tyngdepunkt, og "ekstrem" veiholdning. Jeg betviler bare hvor mye effekt du vil få av dette, siden bilen din allerede har et konvensjonelt system, og vippesystemet ditt bare vil flytte vekten, istede for å eliminere den.

De fleste som bygger for å fjerne uavfjært vil lette bærearmer etc aller først, evnt kjøpe et ettermarkeds system som gir dem alle fordelene, istedet for "litt her og litt der".

Ikke missforstå, jeg disser ikke systemet ditt! tror bare effekten vil være mindre enn hva jobben med å lage d skulle tilsi :)

my two cents, no disrespect :p

Ikke sikkert jeg misforsto deg onkl. Dessuten er jeg ikke av den oppfatning av at du disser systemet mitt. Jeg ba om synspynkter, og får det. Alt er fryd og gammen.

Du har selvsagt rett i at resten av hjulopphenget ikke er konstruert for lavest mulig uavfjæret vekt, og at jeg dermed ikke vil nå til himmels med systemet. Det jeg imidlertid ønsker å finne ut, helst på papiret, er om det i det hele tatt gir noen effekt.

Den største ulempen med mitt system er etter mitt syn at jeg hever tyngepunktet ved at de komponentene som tidligere satt nede ved bakken nå er plassert i bagasjerommet. Det er imidlertid ingenting i veien for å montere en tilsvarende konstruksjon under bilen.

Jeg har notert meg at bakstillinga på Volvo 850 ikke alltid gir like gode kjøreegenskaper, og lurte derfor på om dette kunne fjerne noe av den logringen jeg opplever i enkelte situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kunne da vasket først.. tsk tsk.. :p

http://www.fcpgroton.com/volvo850rearsuspension.htm

hvis du ser på d nederste bildet på den siden, vil jeg tro d svakeste leddet er foringen merket "1". Jeg ville rett og slett byttet den i en poly eller nylon foring, og sett om d ikke ble betraktelig bedre vegholding bare med d! får du noe blankt og fint innen coilovers, og kanskje slanker bærearmen noen gram begynner d fort å ligne på noe! :)

Får vel tak i lettere calyptere og borra skiver også til denne?

Dont worry, I'm an expert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kunne da vasket først.. tsk tsk.. :p

http://www.fcpgroton.com/volvo850rearsuspension.htm

hvis du ser på d nederste bildet på den siden, vil jeg tro d svakeste leddet er foringen merket "1". Jeg ville rett og slett byttet den i en poly eller nylon foring, og sett om d ikke ble betraktelig bedre vegholding bare med d! får du noe blankt og fint innen coilovers, og kanskje slanker bærearmen noen gram begynner d fort å ligne på noe! :)

Får vel tak i lettere calyptere og borra skiver også til denne?

Jasså, du er ikke imponert over hygienen der forneden? Bilen står ganske landfast inne i vognskjulet, og det er ikke stedet man strør om seg med H2O...

Den beste slankingen av bærearmen noen gram er vel nettopp å bygge pushrod, men det er nå så ;)

Det burde muligens la seg gjøre å bytte ut foring nr 1 med en passende i Uniball.

Bremsene er ikke av de største og tyngste, men noen hullborrede skiver skulle vel sagtens la seg gjøre å fremskaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider