Gå til innhold

Reodor F: Volvo 850 - Volvo 850 S2+

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Minittvisern går litt fortere enn man helst vil når man gjør det manuellt, ja. Her fra når jeg holdt på som verst:

 

106-0611_IMG.jpg

 

 

Bestillte en gang 1 meter med 200 mm stang, for å dreie reimhjul, hehe, det var en solid klump.

 

Men det prisbildet hørtes lignende ut ja.

Det der så ut som endel timers arbeid... eller rettere sagt døgn. Den 200mm-stanga veide rundt 60 kg,vil jeg tro..jeg hadde nemlig en lik en som i utført tilstand (kappet og dreid) agerer som flowbenkadaptere... Hva ga du for den,sånn ca? (markedsundersøkelse :D )

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må få sjekket klokkene deres. Jeg har nemlig selv en flott Festina Chrono Bike på venstre håndledd og den har en viser til stoppeklokka som bruker ett sekund på en runde. Det kan en liknende felle dere har gått i :D
Hvis min digitale mobil av merket Sony-Ericsson får forvillede sekundvisere,tror jeg nok jeg skal vurdere å be nissen om en ny..

 

Men siden dere åpenbart har så liten respekt for en alminnelig statlig lønnsmottakers lommebok (med tilstrekkelig undertrykk til å kunne veivhusventilere en samlet norsk bilpark i 19 uker og siden dere har blottlagt tildels fraværende kunnskaper om norsk kjøpsrett, avtalerett og øvrig bakgrunnsrett så skal jeg være så inderlig full av godhet og gjengi kjøpslovens § 45 i sin helhet:

 

"
§ 45.
Er kjøp inngått uten at prisen følger av avtalen, skal kjøperen betale gjengs pris på avtaletiden for samme slags ting solgt under tilsvarende forhold, for så vidt prisen ikke er urimelig. Er det ingen slik gjengs pris, må kjøperen betale det som er rimelig under omsyn til tingens art og godhet og tilhøva ellers.
"

 

Men nå skal jeg ut i vognskjulet gutter :D

Ingen mangel på respekt for vakuumet deres,i dette samfunnet er det nok mange av oss hvis mørketallene kommer frem... Min lommebok er i ferd med å implodere. Økonomien min har gått fra en lysende fremtid (350K)til et sort hull (47K) etter at velferdsstaten har tatt vare på meg (<-riiiight..) etter at denne forbistrede armen ga seg. Men nok om det.

 

I henhold til kjøpslovens tolkning som sett over,så betaler de ikke gjengs pris i forhold til kompleksiteten. De betaler halvparten...jeg har for sikkerhets skyld konsultert et dreieverksted,som ville fakturert nok for disse komponentene i materialer og arbeid til at lommeboken deres hadde tatt kollektivt enkelt-selvmord...

 

Svinger de innom etter rammen? Jeg har foretatt innkjøp av verktøy,så nylonforingene er klar om ca en time fra nå...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var noen brutale alu priser dere oppererer med. :)

Mener det endte opp i 53kr kg (pluss mva) da jeg handla 2,5m med 120mm aksling :D blr rundt 6500kr for den! :D Har fremdeles en del igjenn av den! :D:D:D

Det har nok noe med at borti 80 kg blir mye billigere per kg... Kjøp en bit av samme bolt på 4.9 kg,så koster neppe den knappe 70 ink. per kg... hvis den gjør det,så har du en realt god deal.. :D

 

EDIT: hvis du betalte 53+ mva for kiloen for 2,5 meter 120mm alu bolt,så ga du 5242 kr... en sånn bolt veier 79.125 kg.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har for sikkerhets skyld konsultert et dreieverksted,som ville fakturert nok for disse komponentene i materialer og arbeid til at lommeboken deres hadde tatt kollektivt enkelt-selvmord...

 

Haha, lo godt av den dær :P

79`Volvo 244 Gl [solgt]

87`Volvo 245 Gle [solgt]

88`Saab 900 2.0 Turbo [solgt]

89`Vw Passat 35I [solgt]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der så ut som endel timers arbeid... eller rettere sagt døgn. Den 200mm-stanga veide rundt 60 kg,vil jeg tro..jeg hadde nemlig en lik en som i utført tilstand (kappet og dreid) agerer som flowbenkadaptere... Hva ga du for den,sånn ca? (markedsundersøkelse :D )

 

87 kg for å være nøyaktig, mener den kom på over 5 lapper. Har fine rabatter via jobben, å det var kjøpt på Vestfold Jernvarelager. 6082 T-6 seff.

 

Dette var bare de jeg lagde til bakaksel, lagde like mange sett til forstilling.

 

Uffja, noen timer.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

87 kg for å være nøyaktig, mener den kom på over 5 lapper. Har fine rabatter via jobben, å det var kjøpt på Vestfold Jernvarelager. 6082 T-6 seff.
Stemmer nok,stykket mitt var rundt 70 cm..

 

Dette var bare de jeg lagde til bakaksel, lagde like mange sett til forstilling.

 

Uffja, noen timer.

Svært uviss på om jeg misunner deg det der.. :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok noe med at borti 80 kg blir mye billigere per kg... Kjøp en bit av samme bolt på 4.9 kg,så koster neppe den knappe 70 ink. per kg... hvis den gjør det,så har du en realt god deal.. :D

 

EDIT: hvis du betalte 53+ mva for kiloen for 2,5 meter 120mm alu bolt,så ga du 5242 kr... en sånn bolt veier 79.125 kg.

 

Ja du har forsåvidt helt rett... bare jeg som skreiv feil, 150mm akslinga, og vekta er 49,46kg per meter. Altså 123,65kg! Norsk stål har ikke engang 120mm aksling :)

 

Jeg fikk ikke handla mindre, og med tanke på at jeg hadde låvet bort spacere så var det jo bare å slå til da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke handla mindre, og med tanke på at jeg hadde låvet bort spacere så var det jo bare å slå til da! :D
Fikk ikke handla med mindre du ikke kunne bære den med deg..? :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle komme fram fra sidelinjen som en av de tause tilskuerne til dette prosjektet..:) Lærer mye av å lese her, mye morsomt også:popcorn

 

 

Men jeg har et spørsmål som gjerne ikke hører hjemme her, men jeg føler at noen her gjerne har et svar til meg..

 

Tenker på avstiving av bil, f.eks til banekjøring så er det jo bra med en "stiv" bil.. Så man monterer stivere dempere, fjærer med kortere fjæringsvei, stivere foringer i understellet(evt alu der det er passende), sveiser karosseriskjøter, monterer veltebur etc..

 

Vil det på noe punkt "tippe over" slik at det kan endre kjøreegenskapene negativt?

 

For eksempel, en helt stiv ramme, uten noen slags demping. bare et hjul i hvert hjørne, vil vel ikke akkurat være det optimale baneredskap....?...

 

 

 

Tar forbehold om at det gjerne er mitt eget hode som er tippet over og ikke lenger er i stand til logisk tenking..:spin

Let´s go, Hammer down!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på avstiving av bil, f.eks til banekjøring så er det jo bra med en "stiv" bil.. Så man monterer stivere dempere, fjærer med kortere fjæringsvei, stivere foringer i understellet(evt alu der det er passende), sveiser karosseriskjøter, monterer veltebur etc..

 

Vil det på noe punkt "tippe over" slik at det kan endre kjøreegenskapene negativt?

 

For eksempel, en helt stiv ramme, uten noen slags demping. bare et hjul i hvert hjørne, vil vel ikke akkurat være det optimale baneredskap....?

Stiv bil (chassie/konstruksjon),passe stive fjærer,IKKE "stivest" og myk nok demping til å ta opp alle smådumper etc som finnes. Alt stivere enn det sitter dårligere...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle komme fram fra sidelinjen som en av de tause tilskuerne til dette prosjektet..:) Lærer mye av å lese her, mye morsomt også:popcorn

 

 

Men jeg har et spørsmål som gjerne ikke hører hjemme her, men jeg føler at noen her gjerne har et svar til meg..

 

Tenker på avstiving av bil, f.eks til banekjøring så er det jo bra med en "stiv" bil.. Så man monterer stivere dempere, fjærer med kortere fjæringsvei, stivere foringer i understellet(evt alu der det er passende), sveiser karosseriskjøter, monterer veltebur etc..

 

Vil det på noe punkt "tippe over" slik at det kan endre kjøreegenskapene negativt?

 

For eksempel, en helt stiv ramme, uten noen slags demping. bare et hjul i hvert hjørne, vil vel ikke akkurat være det optimale baneredskap....?...

 

 

 

Tar forbehold om at det gjerne er mitt eget hode som er tippet over og ikke lenger er i stand til logisk tenking..:spin

 

hvil bare utdype det turboed1 her sier. grunnen til at man vil ha helt stivt eller stivest muli chassi/karosseri for at da er det ingenting annet enn fjører og armer/ledd som flexer. da vil ikke karosseriflex forstyrre understellet og det er lettere og justere inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått gjort litt i helga:

 

Girkassa er plassert på arbeidsbordet for ombygging:

DSCN1495.jpg

 

DSCN1498.jpg

 

 

Heisann, borte i en krok fant jeg en gammel kjenning som støver ned. Chevrolet 283, moden for en ørliten overhaling:

DSCN1499.jpg

 

 

Men over til motorramma. På tide å få montert den på bilen. På den gamle ramma sitter fortsatt tannstanga og en del annet småtteri som må monteres over på den nye ramma:

DSCN1500.jpg

 

DSCN1506.jpg

 

 

På den nye ramma skal det også monteres en kraftigere krengningsdemper fra ipd:

DSCN1501.jpg

 

 

Skal det monteres noe som helst her må det ryddes:

DSCN1505.jpg

 

 

Ramma på vei under bilen for prøvemontasje:

DSCN1509.jpg

 

 

Joda, den passer den:

DSCN1510.jpg

 

DSCN1513.jpg

 

 

Ut igjen for montering av tannstang:

DSCN1519.jpg

 

 

Og tilbake igjen med alt utstyr montert:

DSCN1523.jpg

 

DSCN1524.jpg

 

 

På tide med prøvemontering av bremser på nylakkerte spindler. Heldigvis subbet ikke kaliperen i felgen, men det er mulig jeg skal ha en liten spacer likevel:

DSCN1504.jpg

 

DSCN1525.jpg

 

DSCN1529.jpg

 

 

Det var noen som spurte om det var støvhetter i kaliperne mine. Det er det ikke:

DSCN1532.jpg

 

 

Det følger noen fine klistremerker med krengningsdemperne. Mon tro hvor jeg kan ha de uten å bryte med sleeper-stilen:

DSCN1537.jpg

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår