Gå til innhold

Reodor F: Volvo 850 - Volvo 850 S2+

Ranger emnet

Reodor F

Anbefalte innlegg

tja siden ingen andre har jort det, så kan jeg jo si God Jul Til Reodor F og Turboed1 (alle andre også forr den skjyld:)

Noe Harde pakker i under tre`et i år Reodor F? :)

Så får jeg si: "Og godt nyttår med mange nye spennende timer under bil og foran bilforumet" :D

Jo, takk som byr folkens og samme rapport tilbake :D

Av harde pakker som kan benyttes i bilsammenheng kan jeg nevne nytt skyvelære og hodelykt. Klok av skade unnlot jeg å sette opp ting av typen CDI-tenningsannlegg og tilsvarende på ønskelista... :)

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, takk som byr folkens og samme rapport tilbake :D

Av harde pakker som kan benyttes i bilsammenheng kan jeg nevne nytt skyvelære og hodelykt. Klok av skade unnlot jeg å sette opp ting av typen CDI-tenningsannlegg og tilsvarende på ønskelista... :)

haha du veit kossn skal få d skrevve :D hehe ja men d e jo ailtis nå main har bruk førr :)

næh, va kainsje å ta litt hardt i då:D CDI-teinningsanlegg kosta jo nån høvdinga då, eiller har æ missførstått her??:wonder: og restn e vel kansje itje nå belli d heiller :)

du va itje en av oss som fikk Såkka/Læsta (Sokker/Lester)eller kosn dåkker skriv d dærnede :confused: i gave ?:deng

sorry førr dialækta, men har vært på 2. juledagsfæst imstupid så då e nordlænningen på plass :) hiv i haue guta :) Schål førr en 850 me sprut i ;)

79`Volvo 244 Gl [solgt]

87`Volvo 245 Gle [solgt]

88`Saab 900 2.0 Turbo [solgt]

89`Vw Passat 35I [solgt]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med en ubetydelig update:

Jeg fikk nemlig mannet meg opp og lagt en av bakdørene på operasjonsbordet i dag. Bakdørene har jo ingen annen funksjon enn å tette et høl etter at baksetene fjernes så her kan man kvitte seg med unødig luksus og sideflesk.

Før inngrepet veier døra ca 23 kg. Det er uten høyttalerelement og gitter, men for øvrig komplett:

DSCN1543.jpg

Bak dørtrekket skjuler det seg mye nips:

DSCN1544.jpg

Men det er bare spaken til døråpning jeg trenger:

DSCN1545.jpg

Etter litt plunder og heft fikk jeg løsnet selve mekanismen. Passet bra, for det hadde rukket å bli mørkt. Dessuten hadde det begynt å snø:

DSCN1547.jpg

En anseelig mengde deler ble det med en samlet vekt på 5 kg. I tillegg kommer vektbesparelsen som utskiftingen av glasset til polykarbonat gir:

DSCN1548.jpg

Delene veier følgende:

• Motor: 750 gram
  • Mekanisme: 1540 gram
  • Plastinnlegg for avstivning/demping: 625 gram
  • Ledningsnett: 244 gram
  • Diverse braketter og klips: 180 gram
  • Skruer: 133 gram
  • Dørtrekk: 1530 gram

DSCN1553.jpg

Da gjenstår det å skaffe passe tykk polykarbonat (lexan) og tilpasse denne før døra er ferdig slankeoperert. Og der har MK1RACER lovet å bistå... :)

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel litt mer å hente om du skjærer ut den indre metallplata. Er jo svært lite karosserimessig stivhet i dørene fra før av.

Heftig mengde med ulike skruer og.

Nei, det skal ikke skjæres i døra. Det bestemte jeg meg for for lenge siden, og det skal jeg prøve å holde på. Alle hovedkomponenter skal beholdes originale. Men fem kilo her, og fem kilo der. Det blir fort ti kilo av sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke rart reodor bruker lang tid når han skal veie en og en skrue :P

Nå skal du høre her Zuzu Petals, at jeg forventer mer kred enn som så når jeg uselvisk stiller meg til disp for vitenskapens tjeneste og dokumenterer vektbesparingspotensialet i Volvo 850 på denne måten. Generasjoner på generasjoner vil ha glede av dette i århundrene som kommer.

Dessuten må det sies at jeg ikke kommer til å dokumentere eller veie venstre bakdør på samme måte :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker herren/herrene at vi skal gjøre en liten bestilling i nærmeste framtid?

Jeg må ha litt mål på tykkelser og størrelser.

Jeg har målt rutene, og med litt godt monn så kom jeg til at jeg trenger 2 flak med tykkelse 4mm i størrelsen 80x60cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider