Gå til innhold

Reodor F: Volvo 850 - Volvo 850 S2+

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Hvilke parametere blir plotta inn der og hva får man ut?
Gidder ikke akkurat liste de. Er over 100 inputs hvis man bruker alle + fulle flow-kurver og 200-punkters kamutmålinger,hele 2D kompressormapper til turboer,etc... Det man får ut er tilsvarende... alle temp/trykk/friksjon/forbruk/effektivitetstall for alt i og på motoren. Den numeriske output-tabellen inneholder vel borti 50 punkter som også kan grafes,+ 30 sykliske punkter som bare grafes...

 

Edit: For alt jeg vet så er det ingen bedre enn denne utenom Ricardo WAVE og GT- Power som er CFD/CAD/CAM-program som koster rundt 20 000 dollar i året...og det er for leasingen...da trenger man noe i nivå med en Cray super-pooter for å bruke det. + en 7-8 dedikerte ingeniører. Pluss gjerne en F1-stall eller noe sånt som bare har en enkelt motorkonfigurasjon å jobbe med.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Why me? :D Engine Analyzer Pro v3.5 Enterprise Edition Plus. Finner du den ikke på nettet,så er det fordi det er en versjon som ikke selges...(enda)... finnes vel bare 4 stk. Tre av de er i USA...

 

Takker for svar

 

Artig program det der da sikkert for dem som vet å bruke det.. Skal vel ha litt peiling på motor for å finne frem alle nødvendige verdier å mate inn i programmet.. Hadde jo vært artig å mata inn verdiene på en standard motor og sammenligna resultatene med det som er oppgitt fra produsenten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar

 

Artig program det der da sikkert for dem som vet å bruke det.. Skal vel ha litt peiling på motor for å finne frem alle nødvendige verdier å mate inn i programmet.. Hadde jo vært artig å mata inn verdiene på en standard motor og sammenligna resultatene med det som er oppgitt fra produsenten..

Det har jeg gjort med flere... likeså med motorer som har gått andre veien. Simulert og bygget de først,for så å tre de inn i en dyno. :)

 

Finne specs'ene er ikke så komplisert,men å tolke resultatene og kunne se "propper" i effekten tar litt tid å venne seg til.. Det kan jo fint brukes baklengs også,siden man kan lage en grunn-fil som inneholder shortblock f. eks. og så sjonglere med portvolumer/innsug/fløde/komp/alt inntil man oppnår ønsket effekt....problemet da er bare å faktisk klare å oppnå de verdiene i håndfaste deler...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å holde denne tråden on-topic på Reodors prosjekt så må jeg da opplyse at noen ikke har lært seg å varme opp kamsliperen før bruk. Men at resultatet ikke er så ille. 267º ved 0.00 løft inn, 264º eksos. Løft er 10.283 eksos,10.325 innsug. :) Ble vel oppgitt til 272º v/0.1mm og 10.2mm løft på begge.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å holde denne tråden on-topic på Reodors prosjekt så må jeg da opplyse at noen ikke har lært seg å varme opp kamsliperen før bruk. Men at resultatet ikke er så ille. 267º ved 0.00 løft inn, 264º eksos. Løft er 10.283 eksos,10.325 innsug. :) Ble vel oppgitt til 272º v/0.1mm og 10.2mm løft på begge.

 

Og kammene har jeg jo kjøpt hos den samme turboaggregatdritende hobbytrimmeren fra en av østfoldbyene, så at de er litt rufsete og utenfor spec forundrer meg ikke... Fortell litt mer om hva du fant ut ang turboen min da Turboed1.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kammene har jeg jo kjøpt hos den samme turboaggregatdritende hobbytrimmeren fra en av østfoldbyene, så at de er litt rufsete og utenfor spec forundrer meg ikke... Fortell litt mer om hva du fant ut ang turboen min da Turboed1.
Til hans "credit" så betviler at han har slipt de selv,de færreste har en kamslipebenk hjemme...finnes vel bare en kamsliper i Norge med peil. Dessuten så er 99% prosent av kammer ikke det de sies å være,nesten alle skiller inntil 8-10 grader og inntil 0.3mm fra spec,rett og slett fordi benken utvider seg med varme og slipehjulet minsker i diameter. En "bra" kam skiller bare 2-4 grader og 0,08mm i løft,dette fordi brukeren av maskinen er dyktig og legger inn blant annet en utvidelsesfaktor og en "minskning av hjuldiameter"-faktor. Den ene prosenten er kammer som er slipt på benker med elektroniske "mastere",dvs en "elektronisk slipemal". De benkene tipper 6 millioner kroner...

 

Turboen din er som jeg tidligere har nevnt deg ikke en T04S,dette så jeg når jeg målte kompressorhjulet,minste-dia stemmer ikke med en T04S av mellomstørrelse. Det er derimot en T04B-60-1. På maks trykk som den orker,ca 1.8 Bar henger den med til rundt 550 hk. På lavere trykk,ca 1.2-1.3 Bar,så orker den flytte luft til ca 650hk. Testet i oppsettet ditt så orker den rundt 555 hk på 1.7 bar,da er strikken strekt. Forutsetter at du ikke kjører trykkstyringa fra plenum,gjør du det vil turboen prøve å lade rundt 2 Bar for å holde 1.7 i plenum,og da er den godt utenfor kartet... med andre ord så overvarver den.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva synes du jeg bør gjøre ang turboen? Såvidt jeg kan se finnes det fire alternativer:


  • Bygge om til fulle S-spesifikasjoner


  • Bytte


  • Klage uten Smith&Wesson


  • Klage med Smith&Wesson

 

Og hvor bør jeg ev kjøre trykkstyringa? Ganske nære turboen?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva synes du jeg bør gjøre ang turboen? Såvidt jeg kan se finnes det fire alternativer:


  • Bygge om til fulle S-spesifikasjoner


  • Bytte


  • Klage uten Smith&Wesson


  • Klage med Smith&Wesson

 

Og hvor bør jeg ev kjøre trykkstyringa? Ganske nære turboen?

Det er et femte alternativ... det er nemlig vanskelig å se eksakt hva hjulet er utover de dimensjonelle forskjellene. Det er en mikroskopisk mulighet for at du har fått et spesialhjul som er et råemne til en T04S maskinert til T04B-60-1 dimensjoner. De skiller ikke stort i dimensjoner: T04S = 57mm Ind./76.2mm Exd. og en T04B-60-1 har 59mm Ind/76,2mm Exd.... Det er vinklingen på bladene som skiller,og som bestemmer trykket de klarer.. Og det er ikke offentlig informasjon man finner utenom hos produsenter. Så jeg kan høre med noen av mine kontakter om de kan foreta en 100% analyse av hva hjulet er laget av/til før du går inn til ladepressa og bygger noen panserbrytende..

 

Trykket i plenum holder seg mest stabilt med styringa tatt etter IC... Er IC restriktiv,og styringa før den,så jobber turboen bare til trykket før "proppen"/IC'en er det du har justert,mens motoren bare ser det som "slipper igjennom" IC...og er IC'en veldig trang,så kan det skille borti 0,5 -> 1 Bar der... (folk som lader hardt på orginal-IC'er har ofte det uten å vite det... Er ofte en grunn til at baktrykket sporer helt av...)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta blir nok bra Reodor, mulig motoren min havner ned til Turboed også. så da blire orden på sakene, skulle bare ta en liten tlf til han i stad, ble 1 time motor prat :D

 

Ja, det har lett for å bli litt motorprat gitt... En ting er sikkert, Turboed finner hester på steder du ikke trodde var mulig.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har Paris-Dakar cooleren min der, så det er bare å måle i vei gutt :win

Måler alt...og gråter ofte... Hadde du...bestilt...8.5:1 sa du? Lad de panserbrytende...

 

Med:

  • 54.5 cc kammer i toppen
  • 17 cc dish i stemplet
  • 1,6mm tykk pakning med 82mm dia
  • 1.6mm under deck (som det er gjennomsnittlig nå før planing)
  • 5mm dypt og 0.06mm "trangt" ringland til øvre ring

 

...så har du ikke 8.5:1. Men 6.7:1...

 

Edit: Fant feilen...de bestilte -17cc i stemplet...men for å få 8.5:1 skulle de ha bestilt -1,7cc... med 0.5 i deckhøyde da (som er rimelig normalt) ville de ha hatt 8.49:1...

 

Selv med bare 0,1mm i squish (som er alt for trangt til å bruke) og stempeltoppen 1.5mm over deck,så er det ikke råd å få mer enn 8:1. :(

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måler alt...og gråter ofte... Hadde du...bestilt...8.5:1 sa du? Lad de panserbrytende...

 

Med:

  • 54.5 cc kammer i toppen
  • 17 cc dish i stemplet
  • 1,6mm tykk pakning med 82mm dia
  • 1.6mm under deck (som det er gjennomsnittlig nå før planing)
  • 5mm dypt og 0.06mm "trangt" ringland til øvre ring

 

...så har du ikke 8.5:1. Men 6.7:1...

 

Edit: Fant feilen...de bestilte -17cc i stemplet...men for å få 8.5:1 skulle de ha bestilt -1,7cc... med 0.5 i deckhøyde da (som er rimelig normalt) ville de ha hatt 8.49:1...

 

Selv med bare 0,1mm i squish (som er alt for trangt til å bruke) og stempeltoppen 1.5mm over deck,så er det ikke råd å få mer enn 8:1. :(

 

 

Hadde du lært meg halvparten av det du kan , så hadde jeg tatt VS. e36 med 2sek på 402m

 

Er mektig imponert, for og si det mildt.

 

Holdt på med dette en stund?Hvor har du utdannelsen fra/erfaringen?

 

Sæther

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du lært meg halvparten av det du kan , så hadde jeg tatt VS. e36 med 2sek på 402m
Det spørs... Vidar er ingen dum mann. Han er ganske flink til å få ut ekstremeffekter..

 

Holdt på med dette en stund?Hvor har du utdannelsen fra/erfaringen?

Er vel 18 år siden jeg begynte med å trimme 'ped...så ble det litt road-racing-trim på sykkel for noen kompiser...så bygde jeg turbohojen min....så har det bare gått slag i slag. Selvutlært,eneste aspektet som gjør at jeg kan såpass er at jeg er vanvittig tålmodig...men det er ikke stort å bli imponert over. Sikkert et par hundre mann her i Norge som glatt klarer det samme. Men,takk for moral-boosten. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er vel 18 år siden jeg begynte med å trimme 'ped...så ble det litt road-racing-trim på sykkel for noen kompiser...så bygde jeg turbohojen min....så har det bare gått slag i slag. Selvutlært,eneste aspektet som gjør at jeg kan såpass er at jeg er vanvittig tålmodig...men det er ikke stort å bli imponert over. Sikkert et par hundre mann her i Norge som glatt klarer det samme. Men,takk for moral-boosten. :)

 

 

Du har glatt overbevist meg med ditt motor-forklarende såecs prat :)

 

sendte forresten mail til parner i dag, så får se hva han svarer ang bunnen min.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår