Gå til innhold

Reodor F: Volvo 850 - Volvo 850 S2+

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Hehe.. Vil nok tru at en 850 i de hastighetene vil oppføre seg som Bambi på glattisen ;)

Sies jo at stasjonsvogna har bedre høyfartsegenskaper enn sedanen da... Men,det skal vel litt til å finne vei til den farten. 300 km/t på en norsk motorvei er som en heisatur i fjellheimen... Aldri tømt femte gir (365 km/t) på norsk vei,og vil neppe gjøre det heller. Norsk flystripe derimot...:m'm:

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sitti å lest på dette prosjektet en stund nå... og det er en ting som slår meg... hvor i he*** kom denne ideén fra?

Dette er det råeste prosjektet jeg har hørt om hittil...

Ang reservehjulsfelger til XC90, tror ikke det akkurat kryr av disse nei:(

91 volvo 740

81 pontiac Grand Prix[phat square]

72 vw boble[go biln]

 

[x]93 bmw 525i[x]87 vw golf[x]85 mercedes 190e[x]97 audi a4q [x]83 opel manta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sitti å lest på dette prosjektet en stund nå... og det er en ting som slår meg... hvor i he*** kom denne ideén fra?

Unge Reodor ble psykisk mishandlet da han ble fra-flådd av et stk. Toyota Yaris T-Sport eller noe sånn... Og sverget da på at det aldri skulle skje igjen. :) ...man skal ikke undervurdere en motivert mann... :thumb

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ingen kasse med 3,54 utveksling, men M56 L2 har 3,57. Hvis du har denne kassa så har du en utveksling på 0,65 på 5. giret.

Da kan du montere vinger på bilen din, for denne vil nok fly ;)

290km på 6000 o/min, 338km på 7000 o/min og 386km på 8000 o/min.

Fly high, touch the sky :D

 

Beklager stillheten gutter, men jeg har vært litt opptatt i kveld.

 

Muffens at du ikke finner utvekslinga mi må jeg si. Har fått oppgitt av min hoffmekaniker hos Bilia at TDI-kassa har 3,54 på sluttvekselen. Men vi snuser nok på 300-merket her, uansett gir... Nå har jeg ingen ambisjoner om å ferdes i disse hastighetene. Dessuten når vel også 550 hk sin begrensning etterhvert...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe:) vaskelig og følge med på denne tråden:) er jo så mye framgang... så extremt rein ut den 850 bensinmotoren.

 

Den bensinmotoren har sitt daglige virke i bruksvogna mi. Den er nok ikke fullt så rein pr dags dato :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unge Reodor ble psykisk mishandlet da han ble fra-flådd av et stk. Toyota Yaris T-Sport eller noe sånn... Og sverget da på at det aldri skulle skje igjen. :) ...man skal ikke undervurdere en motivert mann... :thumb

 

Det stemmer! Dette prosjektet ble født da jeg var på vei hjem fra bytur med bestemuttern sommeren 2003 i min 850 2,5 10V. En Yaris T-Sport flådde forbi i stigningen forbi Alnabru på E6 ut av byen. Jeg giret ned et par hakk og la meg på hjul, men Yarisen skled ifra samme pokker hvor hardt jeg tråkket skjea i bånn. Det var da jeg bestemte meg for å bygge en 850 som ikke skulle la seg pille på nesen av ei rotte av en Yaris, eller av noe annet for den saks skyld...

 

Opprinnelig var planen å stappe nedi en vanlig S2-motor på 220 hk, men det ene førte med seg det andre, og så står vi her da...

 

Grunnen til at det ble Audi-femmer er at jeg har hatt flere nesten-seksuelle opplevelser, eller snarere eargasms, med Audis forskjellige femmere. Aller deiligst var lyden av taxien C70R, en 1986 Audi 100 CS Quattro som stadig overnattet hos naboen på begynnelsen av 90-tallet. Fra da av har Audis rekkefemmer hatt en opphøyet og magisk posisjon i mitt motorliv. Selv bruttern ble så påvirket av dette at han gikk hen og monterte en slik motor i sin gamle 244... Likevel skulle det gå ennå mange år før jeg selv fikk gjennomført noe liknende, delvis på grunn av en viss leopardmotor som også låter nydelig. Men det er en annen historie...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du fete plåtfelgar i 17" :)

 

De Peugeot-felgene i 17" er jo helt midt i blinken jo. Litt feig ET, men det kan jo rettes på med en passende spacer hvis det skulle knipe. Sånne må jeg prøve. Sortlakkerte selvsagt :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått nye og oppdaterte opplysninger om de forskjellige girkassene fra min Bilia-hoffmekaniker. s90r har forresten helt rett i det han sier om M56L2 litt høyere opp i tråden:

 

M56H (som sitter i bilen originalt):

1 gir: 3,07

2 gir: 1,77

3 gir: 1,19

4 gir: 0,87

5 gir: 0,70

Sluttdrev: 4,00

 

M56L2 (som sitter i dieselbilene):

1 gir: 3,38

2 gir: 1,90

3 gir: 1,19

4 gir: 0,87

5 gir: 0,65

Sluttdrev: 3,57

 

Dieselgirkassene har samme dimensjoner på drivaksler som turbobilene og har et clutch-hus som er vinklet 3 grader i forhold til bensingirkassene. Oljemengde på begge kassene er 2,1 liter. Hvilket bringer meg inn på temaet oljekjøler på girkassa...

 

Pratet forresten med KRB igår og han var ikke spesielt imponert over standard ventilfjærer. Han mente at man mister kontroll over ventilene ved ca 7500 rpm. Noe som betyr at jeg bør ha 40 nye fjærer...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pratet forresten med KRB igår og han var ikke spesielt imponert over standard ventilfjærer. Han mente at man mister kontroll over ventilene ved ca 7500 rpm. Noe som betyr at jeg bør ha 40 nye fjærer...
...og med en dempningsfaktor på ventilmekanismen beregnet for hydrauliske løftere og ikke mekaniske,som jeg mitt naut hadde lagt opp til,så skal jeg kverulere og si 7683 rpm... forespørsel på fjærsett i tillegg til de rustfrie ut?

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe er det absolutt nødvendig med doble ventilfjærer ? Finnes det ikke noen som er harde nok til å kun bruke 1 per ventil ?
Joda. Det kan skaffes. Men enkle,rettvundne fjærer må være stivere enn doble... skal man bare bruke enkel fjær og fremdeles klare det uten en knallstiv en må man få tak i (eller laget custom) "beehive"-fjærer... Doble fjærer har nemlig en fordel utover det at de bruker "to myke for å få en stiv"...de er vundet med forskjellig tykkelse og forskjellige antall vindinger...så egensvingningene fra den ene kanseleres av den andre og omvendt (inntil man varver ALT for mye,seff.) Det gjør at dobbel-fjæra oppfører seg som den er stivere enn den samlet sett faktisk er..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår