Gå til innhold

Reodor F: Volvo 850 - Volvo 850 S2+

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Kjører for FLO/Kolsås ja. Tro det eller ei, men vi sliter med rekrutteringen og får aldri toppet laget. Jeg er han fyren som kjører med kjøredress i kamuflasje... Vi fikk sydd opp noen slike i profileringsøyemed. Etter å ha lukta på dressene som hhk tilbyr var det et lett valg...

 

Jeg er litt usikker på hvor mye bilen veier originalt, men den blir nok ikke så mye lettere etter at jeg er ferdig med den. Kommer trolig til å ta ut endel innredning, og i tillegg har jeg byttet ut stolene med noen litt lettere. Buret veier noen kilo og motoren er tyngre. Flytter batteriet bak, uten at det medfører annet enn vektforflytning.

Sperre skal jeg ikke ha i første omgang, men vi får se hvordan girkassa trives med 550 hk på inngående aksel... :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. var hos turboed1 med en prosjekt topp selv i går(igjen :) ) og fikk lurt inn noen 12mm restriktorer i innsuget ditt mend turboed1 så en annen vei.. er ikke trygt med så mye hester vettu..

 

Var nettopp hos Turboed1 og tittet. Kunne heldigvis ikke se noen 12mm restriktorer, så Turboed1 har nok holdt øye med deg i øyekroken...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med litt oppdatering føler jeg. Prøver å laste opp flere bilder i samme post, men får feilmelding hele tiden, så jeg får prøve litt færre bilder i slengen:

 

 

En kjapp prøvemontering av bremsene i felgen:

Felg04.jpg

 

 

Ser ut som felgen går klar akkurat...:

Felg05.jpg

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nye ventildelene har kommet. Nye fjærer, rustfrie eksosventiler og titanretainers. De nye delene til høyre:

Topp20V_11.jpg

 

 

De nye eksosventilene er rustfrie og i ett stykke. I tillegg har de en form som er bedre egnet for store effektuttak. De gamle ventilene er fylt med natrium, sveiset sammen på midten og har en tendens til å separere like før 8000 o/min:

Topp20V_12.jpg

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppen henger ikke med på høye turtall og motoren vil dermed motarbeide seg selv når turtallet øker. Det krever igjen høye turbotrykk for å få den nødvendige effekten. Kanalene må derfor portes noe:

Topp20V_14.jpg

 

 

Nærbilde av en bortimot ferdig innsugningskanal. Det er ikke så mye materiale som er fjernet, men det har likevel stor effekt:

Topp20V_15.jpg

 

Ingen 12mm restriktor der hfracing ;)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg trodde værstingventiler hadde natrium i seg ?

Vet ikke hva det har for seg men skal vel kjøle ned ventilene eller.no

 

Det er et godt konsept i en original turbomotor, men siden ventilen er todelt har den en svakhet. Rustfrie ventiler klarer å motstå temperaturen selv uten natrium og blir dermed lettere og slankere og mer solid.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører for FLO/Kolsås ja. Tro det eller ei, men vi sliter med rekrutteringen og får aldri toppet laget. Jeg er han fyren som kjører med kjøredress i kamuflasje... Vi fikk sydd opp noen slike i profileringsøyemed. Etter å ha lukta på dressene som hhk tilbyr var det et lett valg...

 

Jeg er litt usikker på hvor mye bilen veier originalt, men den blir nok ikke så mye lettere etter at jeg er ferdig med den. Kommer trolig til å ta ut endel innredning, og i tillegg har jeg byttet ut stolene med noen litt lettere. Buret veier noen kilo og motoren er tyngre. Flytter batteriet bak, uten at det medfører annet enn vektforflytning.

Sperre skal jeg ikke ha i første omgang, men vi får se hvordan girkassa trives med 550 hk på inngående aksel... :)

 

Aha, da hilser jeg på neste gang! :)

 

Hehe, med effekten din blir vel kassa et svakt punkt, ja. En del Nissan-modeller er også kjent for å ha 'svake' kasser (alle med SR20DET og RB20DET, ihvertfall), og etter sigende skal flerplateclutcher være endel tøffere mot kassa fordi de biter/setter seg mye raskere. Når man så bruker disse motorene i f.eks. drifting, med en del clutch-kicks og generelt tøff bruk, er det derfor anbefalt å bruke en-plateclutch som er mest mulig lik originalclutchen, dvs. blant annet fjæret sentrum, og istedet bytte clutchen oftere. Clutch er vel gjerne billigere (og enklere) å bytte enn girkasse. Nå husker ikke jeg hva slags clutch du skal ha, og dette er sikkert ting dere har tenkt gjennom uansett. Jeg tipper det ikke finnes så mye data og erfaring rundt hva en slik kasse som du har faktisk tåler, for det er vel ikke så mange som er like 'nuts' som deg, og bygger 550hesters hente-unga-i-barnehagen-bil? ;)

 

Digger stilen, der man såvidt skimter AP-bremsene gjennom hullene i stålfelgen... :D:D

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper det ikke finnes så mye data og erfaring rundt hva en slik kasse som du har faktisk tåler, for det er vel ikke så mange som er like 'nuts' som deg, og bygger 550hesters hente-unga-i-barnehagen-bil? ;)
...hvis alt blir som det skal,så kommer effekten relativt mykt i forhold til mange andre oppsett,så det blir ganske girkassevennlig...i den grad 2,5 - 3 ganger originaleffekten er girkassevennlig. ;)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker ikke jeg hva slags clutch du skal ha, og dette er sikkert ting dere har tenkt gjennom uansett. Jeg tipper det ikke finnes så mye data og erfaring rundt hva en slik kasse som du har faktisk tåler, for det er vel ikke så mange som er like 'nuts' som deg, og bygger 550hesters hente-unga-i-barnehagen-bil? ;)

 

Jeg bruker alu-svinghjul fra Fidanza og toplate-clutch fra Tilton. Neppe det mest behagelige alternativet, men jeg slet med å finne et svinghjul som passet, og da måtte det bli custom. For eventuelle nye sjåarar henviser jeg til bilde av clutchen i innlegg 53 i denne tråden.

 

710hk 850en i siste Bilsport kjører med original M56H, så girkassetypen har fått kjørt seg mye på stripa uten å spytte tenner ved første anledning...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget i orden Reodor ;)

Dette må bli Norges heftigste 850!

 

Sjøl takk Texascom ;)

Joda, det skal ikke utelukkes at den kan bli heftigere enn snittet. Jeg har lyst til at den skal oppleves som like forretningsmessig og anonym som en... ja, hva skal jeg si... som ei Leopard 1 stridsvogn. Den skal jo gå mest mulig i ett med omgivelsene. Samtidig utstråler den urkraft ved en nærmere titt, og når motoren fyres dør ørnene (gammelt jungelord...)

 

Ekstra kult er det at min kjære far har en kliss makan 850. Det kan jo skape en og annen morsom situasjon...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"som ei Leopard 1 stridsvogn. Den skal jo gå mest mulig i ett med omgivelsene"

 

Jeg har aldri sett noe som skiller seg mer fra sine omgivelser enn en Leo som pløyer seg veg gjennom en 3-4 grantrær i en ellers rolig skog...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår