Gå til innhold

Reodor F: Volvo 850 - Volvo 850 S2+

Ranger emnet

Reodor F

Anbefalte innlegg

Jeg pønsker litt på forskjellige måter å feste fremre støtfanger på. Jeg har derfor fått min stadig bedre venn Turboed1 til å dreie et par styringskoner som sammen med en sideinnfesting skal holde fangeren trygt på plass samtidig som den skal være lett å demontere.

En enkel målsatt skisse gjorde Turboed1 i stand til å sette dreiestålet i en passende 1" aluminiumsstang:

DSCN1158.jpg

Sideinnfestingen vil se slik ut:

Panserlaas_08.jpg

Om fangeren vil holde seg på plass vil tiden vise... :D

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pønsker litt på forskjellige måter å feste fremre støtfanger på. Jeg har derfor fått min stadig bedre venn Turboed1 til å dreie et par styringskoner som sammen med en sideinnfesting skal holde fangeren trygt på plass samtidig som den skal være lett å demontere.

En enkel målsatt skisse gjorde Turboed1 i stand til å sette dreiestålet i en passende 1" aluminiumsstang:

DSCN1158.jpg

Påtenkt i går,dreid før lunsj og publisert før kveldsmaten... det må jeg si... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påtenkt i går,dreid før lunsj og publisert før kveldsmaten... det må jeg si... :)

Dette var samarbeid satt i system. Ja, nærmest et hurtigarbeidende utvalg :)

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at systemet ditt må være fint for å flytte vekt, men da ved å legge støtemperen vannrett i kjøreretningen og i høyde med litt over senter på hjulet...

jeg husker ikke hvilken i farten, men det er ihvertfall en bil i klassen sammen med Kangoo, Combo. osv som har denne løsningen din.

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at systemet ditt må være fint for å flytte vekt, men da ved å legge støtemperen vannrett i kjøreretningen og i høyde med litt over senter på hjulet...

jeg husker ikke hvilken i farten, men det er ihvertfall en bil i klassen sammen med Kangoo, Combo. osv som har denne løsningen din.

Det må jeg forske litt på. Renault har vel hatt litt alternative løsninger oppigjennom? Bak du tenker på da antar jeg?

Ønsket mitt med denne installasjonen er i utgangspunktet ikke å flytte vekt (senke tyngdepunktet eller forbedre vektfordelingen), men å redusere uavfjæret vekt. Pushrod-prinsippet benyttes i all hovedsak i racing hvor det ikke er behov for lang fjæringsvei. Man kan også ha utveksling på vippearmen for å utnytte demperens slaglengde bedre.

Jeg har altså ikke særlig peiling på understellsgeometri, så jeg er lutter øre. Men gjerne i form av velfunderte betraktninger som kan underbygges teoretisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jeg forske litt på. Renault har vel hatt litt alternative løsninger oppigjennom? Bak du tenker på da antar jeg?

Ønsket mitt med denne installasjonen er i utgangspunktet ikke å flytte vekt (senke tyngdepunktet eller forbedre vektfordelingen), men å redusere uavfjæret vekt. Pushrod-prinsippet benyttes i all hovedsak i racing hvor det ikke er behov for lang fjæringsvei. Man kan også ha utveksling på vippearmen for å utnytte demperens slaglengde bedre.

Jeg har altså ikke særlig peiling på understellsgeometri, så jeg er lutter øre. Men gjerne i form av velfunderte beraktninger som kan underbygges teoretisk.

Jeg mistenker at jeg har lesestoff til deg her... ;)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Va vil uavfjæret vekt si? for oss vanlige dødlige? :P

Det er all vekt som ikke er holdt oppe av fjærene... dvs hjul,nav,bremseskive,etc...

Ja, og siden den uavfjærede vekta påvirker kjøreegenskapene negativt ved at den reduserer dekkets evne til å ha bakkekontakt i dumper og slikt, så er det ønskelig å ha denne så lav som mulig.

Store hjul, tøffe bremser og tunge bærearmer er som Turboed1 sier med på å påvirke dette forholdet negativt. Smidde aluminiumsfelger (alternativt magnesium) bremsekalipere i aluminium, lettmetaller i bærearmer og støtdempere hvor selve støtdemperkroppen er festet i karosseriet og stanga i hjulopphenget er inngrep man kan gjøre for å få ned uavfjæret vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mon tro om demper nr 3 fra venstre kunne være noe:

racingdampers.jpg

Bildet er hentet fra Konis racingsider og viser demperne i 28-serien. Ikke egnet for rally, men perfekt for racing og litt seriøs bruk opp og ned Flåklypatoppen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider