Gå til innhold

Reodor F: Volvo 850 - Volvo 850 S2+

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Niks. Den er en av grunnene til at din ikke trenger mer enn 1.3 for den effekten,i motsetning til alle 550 @ 1.7...og den er ikke normal på en flekk. Men,den må bli sånn for at de kammene skal virke. Og den putter vi i "fabrikkshemmelighetsboksen". Ihvertfall på nett.. ;)

 

Hehe... Noe må i den boksen og. Selv om dette ikke er prosjektet som skal omgis med hemmelighetskremmeri på linje med etterretningstjenestens samlede arkiv :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Noe må i den boksen og. Selv om dette ikke er prosjektet som skal omgis med hemmelighetskremmeri på linje med etterretningstjenestens samlede arkiv :D
Litt må til... sånn som Cossietoppen ingen snakker om.. Enda. :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså Ollvar, du våger deg ut av meieriet ;)

 

Det der søkket i ræva på ene sia og løftet foran på andre sia tror jeg uansett skal godt gjøres på en bil med tverrstilt motor...

 

Den eneste erfaringen jeg har med struts er den frekke strutsen jeg slo til under et besøk i Amadeusparken i fjor sommer. Den kløp meg da jeg full av godhet matet den, og jeg reagerte prompte med å gi den et rapp over halsen - den lange stygge halsen. Skal si den ble overrasket... Men det var kanskje ikke denslags struts du hadde i tankene :D

 

For å få ned litt mer kraft i bakken vurderer jeg en ATB (Automatic Torque Biasing) diffbrems fra Quaife:

 

ATBdiff99248.jpg

 

Den er beregnet på X40 med M56, men passer også i 850/X70.

 

Er ute en runde ifra meieriet iblant ja...

Har fått litt erfaring med dønn stive biler som alikevel glipper både her og der når man tråkker til litt for hardt.

Jeg kjører vel og merke med trekket i ræva men har jo selv hatt en villig gummi rykende 850 som jeg også prøvde litt aktiv kjøring med.

Om diffen funker så hadde jo det hjulpet en god del.

Når man har på ett sett med ordentlig gummi så suger det seg jo fast og resten av kjerra har lyst til å deformere seg og reise i motsatt retning... derfor er jo oppstiving i riktige vinkler viktig i forhold til mine små grå...

Du får jo tross alt mange ville hester som jeg tviler på at du får utnyttet noe særlig om du skal kjøre på bane med "originalt" oppsett på framhjuls gnageren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ute en runde ifra meieriet iblant ja...

Har fått litt erfaring med dønn stive biler som alikevel glipper både her og der når man tråkker til litt for hardt.

Jeg kjører vel og merke med trekket i ræva men har jo selv hatt en villig gummi rykende 850 som jeg også prøvde litt aktiv kjøring med.

Om diffen funker så hadde jo det hjulpet en god del.

Når man har på ett sett med ordentlig gummi så suger det seg jo fast og resten av kjerra har lyst til å deformere seg og reise i motsatt retning... derfor er jo oppstiving i riktige vinkler viktig i forhold til mine små grå...

Du får jo tross alt mange ville hester som jeg tviler på at du får utnyttet noe særlig om du skal kjøre på bane med "originalt" oppsett på framhjuls gnageren din.

 

Jeg er ikke uenig med deg i at oppstiving er viktig, men jeg tviler bare litt på at torsonsvridningene opptrer på den måten du beskriver i en bil med tverrstilt motor.

 

Bilen min er nok ikke ferdig selv om motoren starter og går. Da først starter arbeidet med å forbedre de tingene som ikke funker eller som funker dårlig. Time will show...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uenig med deg i at oppstiving er viktig, men jeg tviler bare litt på at torsonsvridningene opptrer på den måten du beskriver i en bil med tverrstilt motor.

 

Bilen min er nok ikke ferdig selv om motoren starter og går. Da først starter arbeidet med å forbedre de tingene som ikke funker eller som funker dårlig. Time will show...

 

Kan jo være enig i det med den tverrstilte ja.

Har aldri kjørt framhjuls gnager med sperre så jeg vet ikke hvor hjelpsomt det er. Men ser for meg at det kan være veldig alfa omega.

Det blir jo selvfølgelig ikke så grovt som jeg la det fram, men har ihvertfall erfart at man BØR legge en god del kroner i at bilen legger seg riktig i svingene for at man skal få utnyttet power pakka di.

Artig at du vil prøve deg fram på litt andre "vinkler" og ideer.

Blir moro å se effektiviteten av dette når du får satt ting i sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan forekomme at det fulgte med en drifting bil med den motoren som var tiltenkt volvoen ja.

 

slår på tråden når jeg skal på tur med den jeg ;)

 

Husk at et år bak rattet i min Chevy Van har gjort meg skremt i hastigheter over 80. Den Datsunen er noe annet enn tuk tuk vet du :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan sveisan. Har vært innom her med jevne mellomrom, men nå måtte jeg bare skrive noe. Har vært innom leopard/van tråden din åsså, å har hatt litt kontakt med Turboed1 i litt turbo tråder, men her var det mye smaskens lesestoff. Likte godt de Pushrod tankene dine, har vært inne på samme tanken på min, å når jeg så et bilde av Quaife diffen, måtte jeg bare si fra: dog har jeg RWD, men har akkurat fått på Quaife diff på min, å jeg simpelthen elsker den, å kan varmt anbefale denne patenten. Er jo også orignallevert på Focus RS, å har fått veldig god omtale for måten den planter effekten ned i bakken, uten de vanlige FWD problemene: torque steeer, wheelhop, osv.

 

Ang. Pushrod, så har jeg en RC bil (Traxxas Revo) som har slik fjæring rundt om, å den er helt unik i måten den fjærer på(det er IKKE så barnslig som det høres ut) i forhold det normale oppsettet de andre har.

En annen ting med Pushrod, er at med å bytte til en annen vipparm, kan du endre progressivitet, utv, høyde, osv. Veldig tuningvennlig.

 

Hvis du ser på sidene med Mustang "pushroden", så har de festet hele patenten veldig lavt, å dermed får lavere tyngdepunkt, åsså en fordel.

 

Ellers: Top Notch tråd, med masse bra info, å humor i øye( liker de utsagnene: "nei, så sannelig" , hehe får meg til å tenke på Reodor i skuret sitt), så keep up the good work.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan sveisan. Har vært innom her med jevne mellomrom, men nå måtte jeg bare skrive noe. Har vært innom leopard/van tråden din åsså, å har hatt litt kontakt med Turboed1 i litt turbo tråder, men her var det mye smaskens lesestoff. Likte godt de Pushrod tankene dine, har vært inne på samme tanken på min, å når jeg så et bilde av Quaife diffen, måtte jeg bare si fra: dog har jeg RWD, men har akkurat fått på Quaife diff på min, å jeg simpelthen elsker den, å kan varmt anbefale denne patenten. Er jo også orignallevert på Focus RS, å har fått veldig god omtale for måten den planter effekten ned i bakken, uten de vanlige FWD problemene: torque steeer, wheelhop, osv.

 

Ang. Pushrod, så har jeg en RC bil (Traxxas Revo) som har slik fjæring rundt om, å den er helt unik i måten den fjærer på(det er IKKE så barnslig som det høres ut) i forhold det normale oppsettet de andre har.

En annen ting med Pushrod, er at med å bytte til en annen vipparm, kan du endre progressivitet, utv, høyde, osv. Veldig tuningvennlig.

 

Hvis du ser på sidene med Mustang "pushroden", så har de festet hele patenten veldig lavt, å dermed får lavere tyngdepunkt, åsså en fordel.

 

Ellers: Top Notch tråd, med masse bra info, å humor i øye( liker de utsagnene: "nei, så sannelig" , hehe får meg til å tenke på Reodor i skuret sitt), så keep up the good work.

 

Tusen takk 351 og right back at you :)

 

Fikk opp veldig mange RC-sider når jeg søkte på pushrod suspension, men det var litt mer "pedagogisk" å henvise til eksempler i full skala følte jeg. Så også den lave monteringen på Mustangen, men siden jeg har planer om å beholde original bensintank så blir det litt vanskelig. Regner med at polykarbonat i siderutene i bakdørene og å fjerne mekanismen i takluka bringer meg tilbake til like godt eller lavere tyngdepunkt enn originalt tross alt. Dessuten har jeg ombestemt meg nok engang hva angår innredning. Pendelen har nå svingt tilbake til ingen innredning...

 

Er det bare meg eller har Quaife-diffen ting felles med Torsen-systemet? Uansett står den høyt på ønskelista. I følge en tråd på rejsa.nu er det svært enkelt å bytte også. Spennende :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er en torsen diff.

 

Ettersom jeg har funnet ut, er det de gamle Torsen (TORque SENsitive) som har såkalte worm gears(invex gearing), mens Quaife og åsså Truetrac'en har noe som kalles helix gearing. Men funksjonen er den samme, bare at worm gear har disse 4 eller 6 hjula framover å bakover, men helix har fra høyre til venstre, hvis du skjønner.

Her er forklart funksjonen, å bilde nederst:

 

http://members.rennlist.com/951_racerx/PS84Gleason.html

 

Her er de forskjellige typene, å masse forklaringer.:

 

http://www.vehicledynamics-expo.com/06vdx_conf/pres/day_3/sacchetini.pdf

 

Må slenge meg på at den var lett å montere, var bolt on, med utrolig finish, toleranser, å rett å slett utseende. Vi måtte lage et nytt spor til låsering på stikkakslene, men tro ikke det er nødvendig på FWD.

 

 

Det som forbauset meg, var hvor umerkelig den jobbet, merket ikke noe på eller i bilen, tiltross for et hjul på asfalt å det andre på grus.

 

Eneste ulempen jeg ser, er at den ikke kan fungere med et hjul i lufta, men slik kjører vel ikke vi???

 

Ja, det er jo ikke noe problem å montere pushrod fjæringa inni bilen, isteden for under. Er jo bare selve pushroden gjennom en gummidamask i gulvet, så kan resten ligge oppå gulvet der bak. For allmen display, hehe. Litt renere slik.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår