Gå til innhold

Reodor F: Volvo 850 - Volvo 850 S2+

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Det er nok ingen tvil om at jeg havner i klasse A nei :)

 

Min motor har en beregnet grunneffekt på 140 hk/liter. I tillegg vil jeg få påslag for:

  • Bytte kamaksel +10%
  • Større ventiler +10%
  • Bytte turbo +20%
  • Og muligens bytte spjeldhus siden dette ikke hører til motoren, men kommer fra 20V N/A-motoren som satt i fra før. Og dermed riktignok den eneste delen på motoren som er original... +10%

 

Dette blir totalt 50% påslag, dvs 70 hk. Total beregnet litereffekt burde vel da bli 210 hk, eller har jeg regnet feil?

 

210*(2522/1000)= 529,62 beregnede hestekrefter.

 

Vekta må vi komme tilbake til, men den blir neppe så mye mindre enn originalt. Den har jo fått støpejernsblokk, turbo og en del annet snacks i tillegg, og oppveier muligens lettingen.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ingen tvil om at jeg havner i klasse A nei :)

 

Min motor har en beregnet grunneffekt på 140 hk/liter. I tillegg vil jeg få påslag for:

  • Bytte kamaksel +10%
  • Større ventiler +10%
  • Bytte turbo +20%
  • Og muligens bytte spjeldhus siden dette ikke hører til motoren, men kommer fra 20V N/A-motoren som satt i fra før. Og dermed riktignok den eneste delen på motoren som er original... +10%

 

Dette blir totalt 50% påslag, dvs 70 hk. Total beregnet litereffekt burde vel da bli 210 hk, eller har jeg regnet feil?

 

210*(2522/1000)= 529,62 beregnede hestekrefter.

...men hva er optimalt antall hk hvis vi sier at bilen veier 1200 kg og har 2522 cc..? Sånn for å klasse inn i de respektive klassene? ..litt grønn på det der...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men hva er optimalt antall hk hvis vi sier at bilen veier 1200 kg og har 2522 cc..? Sånn for å klasse inn i de respektive klassene? ..litt grønn på det der...

 

Optimalt antall hk er vel uavhengig av motorvolumet, men her det vel snakk om å komme så nære grensa for opprykk til neste klasse som mulig. I dette tilfellet er den grensa på 2,4 kg/hk. En bil på 1200 kg vil ha en optimal kalkulert effekt på 500 hk skulle jeg mene. 1200/500=2,4. Men jeg er også grønn på dette :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Reglementet for Gatebil Racing ble revidert i vår, og da bortfalt kravet om registrering:

 

http://www.bilsport.no/reglement/regl_2007/racing/TEKNISK%20REGLEMENT%20GATEBIL%20RACING.doc

 

Jeg hadde håpet at kravet til registrering også skulle gjøre det enklere å få godkjent bilen med annen motor med begrunnelse at den skal benyttes til racing, men slik er det kanskje ikke lengre?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Reodor, de driver og ødelegger for oss så godt de kan om dagen. Virker som de vil ha all moro inn i regulerte former slik at vi ikke avviker fra A4 normene, men passer i sjablonene dems.

 

Innmari guffent!

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter flere fruktbare samtaler med KRB og litt prøver og forsøk hos Turboed1 har jeg nå kommet fram til en endelig plassering av hallgiveren. Et lite vinkeljern i den ene skruen på det justerbare kamdrevet og en vinkelbrakett til hallgiveren skrudd fast i toppen under kamdrevet.

 

DSCN1197.jpg

 

DSCN1200.jpg

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det var en fin løsning på giverproblemet, har selv vurdert å bare sveise på baksiden av kamdrevet og ha sensoren der istedenfor. Nå husker jeg ikke hvilken topp du har, men den peneste og enkleste løsninga er å bruke giver fra aan/aby og tilhørende kamdrev eller justerbare kamdrev tilpasset disse motorene. Som kjent har ikke 3b og de resterende audi 5`erne giver på kamhjul men heller intergrert i fordeleren.

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår