Gå til innhold

Reodor F: Volvo 850 - Volvo 850 S2+

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt å lest motorplanene, hva er planene for bilen i seg selv. Leste meg til at du skulle kjøre på orginalt drivverk. Med den effekten du skal hente av motor går vel dette til H¤%&%¤"%?

 

Hvis du med drivverk tenker på girkassa, så stemmer det at jeg skal benytte en original turbogirkasse. Dvs at TDI- og Turbomodellene begge har forsterket girkasse. Denne kassa har vist seg å holde forbløffende bra på stripa hvor de har effekter som er høyere enn den jeg skal ha. Jeg vurderer jo en Quaife-diff også, men vi får se hvor stort vakuumet er i lommeboka først. Jeg kommer nok også til å benytte turbomodellens drivaksler.

 

Etter å ha lest litt om det nye rørrammeprosjektet til KRB så fikk jeg litt lyst til å oppgradere til S80 spindler og nav foran, men det betinger at jeg får adaptere til bremsekaliperne mine. Steffanson selger samme bremsesats også til S80, så jeg regner med at det er håp.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, mobilbilder er svært uheldig. Men dårlige bilder er bedre enn ingen bilder, eller? :)

 

Siden alle er inne på om det er en god tråd eller ikke, er det lov å slenge seg inn her? Må si at måten du skriver på er noe i seg selv, du har det med ironi inne (i motsetning til fleste her inne). Jeg tror ei du er den eneste som lærer noe her. Jeg plukker iallfall mye opp på regelmessig basis, både her og i ditt andre prosjekt. Mye annerledes, for å si det slik.

I første post står det ingen eksterielle mods. Du planlegger å kjøre søvnig stil (om du tar den ;)) eller blir det litt etterhvert?

 

 

Eirik

 

 

Det hender vel ironi og dårlig skjult sarkasme tar overhånd, men jeg er egentlig en ganske ålreit fyr :D

 

Jeg står fortsatt fast ved at den skal se tilnærmet original ut utenpå, jeg har jo blant annet mine 17" stålfelger som jeg er ganske fornøyde med:

 

Felg04.jpg

 

Heller ikke karosseriet skal hottes opp særlig, men man vil jo kunne skimte en og annen panserlås, litt ekstra luftinntak i fronten og noe annet småtteri. Tar man derimot en titt inn i bilen vil man skimte en ganske spartansk arbeidsplass med bur og naken plåt. Jeg har nemlig nok en gang endret meg på det eksistensielle spørsmålet innredning/ikke innredning. Jeg er nå tilbake på ikke innredning. Holder forresten på å modde en av bakdørene nå. De trenger jo verken dørsider eller vindusheisemekanisme...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behovet for interiør er vel heller ikke der med tanke på at det blir vel kun bane kjøring..!..?

Har jeg forstått hoffmekanikeren rett, er han vel noe skeptisk til godkjenning ala EU osv. Kostnadene kan jo også bli enda mer astronomiske en de allerede er.

Man får jo også en noe heftigere racing følelse når man setter seg i bøttestolen og hører hver minste lyd av panservognas deler som sier ifra hvordan tempoet er.

Av egen erfaring føler man jo adrenalinet betraktelig når man får denne racing følelsen.

Men samme hva du velger blir nok følelsen av å flytte skjea i bånn langt over noe som kan ligne seksuelle hendelser og andre ting i de baner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender vel ironi og dårlig skjult sarkasme tar overhånd, men jeg er egentlig en ganske ålreit fyr :D

 

Jeg står fortsatt fast ved at den skal se tilnærmet original ut utenpå, jeg har jo blant annet mine 17" stålfelger som jeg er ganske fornøyde med:

 

*bilde*

 

Heller ikke karosseriet skal hottes opp særlig, men man vil jo kunne skimte en og annen panserlås, litt ekstra luftinntak i fronten og noe annet småtteri. Tar man derimot en titt inn i bilen vil man skimte en ganske spartansk arbeidsplass med bur og naken plåt. Jeg har nemlig nok en gang endret meg på det eksistensielle spørsmålet innredning/ikke innredning. Jeg er nå tilbake på ikke innredning. Holder forresten på å modde en av bakdørene nå. De trenger jo verken dørsider eller vindusheisemekanisme...

 

Du vet, internett er jo stedet å gjemme seg bak vegger hvor man kan rakke ned på ting så mye man vil ;)

 

Stålfelgene er ikke dumt, er vel mulig å kjøre 850 stålfelger på 240 etter det jeg husker? Hva er bredden på disse, egentlig?

Angående karosseriet, jeg så du postet et bilde allerede på side 2. Hva med å lakkere listene i støtfangerene og på sidene av bilen enten matt eller blank sorte? Er mange som lakkerer dem i bilens farge, blir jo kjedelig :)

 

Angående dørene, hva gjør du med dem? Røsker ut all innmat og trekk, eller går du grundigere til verks? Dette trenger man bilder av ;)

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet, internett er jo stedet å gjemme seg bak vegger hvor man kan rakke ned på ting så mye man vil ;)

 

Stålfelgene er ikke dumt, er vel mulig å kjøre 850 stålfelger på 240 etter det jeg husker? Hva er bredden på disse, egentlig?

Angående karosseriet, jeg så du postet et bilde allerede på side 2. Hva med å lakkere listene i støtfangerene og på sidene av bilen enten matt eller blank sorte? Er mange som lakkerer dem i bilens farge, blir jo kjedelig :)

 

Angående dørene, hva gjør du med dem? Røsker ut all innmat og trekk, eller går du grundigere til verks? Dette trenger man bilder av ;)

 

 

Eirik

 

850 felger går på 240 de. Men Reodor har jo 17". Disse ble vel bestillt ifra Sverige om jeg ikke husker helt feil. Og de kommer fra Peugeot. De originale 16" stålfelgene er 6,5" og går på 240 med en spacer på 0,5 eller 1,0 cm tror jeg det var. Dette trengs bare foran.

Jeg synes det er kult at han holder utsiden nogen lunde original.

Det blir jo ulv i fåreklær som vi har pratet om før i denne tråden.

 

Skal du beholde trekket foran eller Reodor?

Du må vel ha noen aluminiums plater i bytte for trekket om du skal få den godkjent til Gatebil racing om det blir noe av dette.

Om du ikke tenker mye på vekt og skal ha det i karbon da.

 

Fant du ut hva du skulle bruke av hvindus type?

Sparer jo glatt en haug med kilo der også.

Men utseende blir jo ikke fullt så originalt da.

Man ser jo lett poppingen og linjene på "plast" rutene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fin tråd, jeg lærer iallefall en god del.

 

ang 16" felger. så har jeg de felgene på 945'n på bildet, de er det 25mm spacere foran å bak, litt fordi det tar borti fjørbeinet foran, litt fordi felgen godt kan komme litt ut i skjermen!

 

hvordan er innpresset på de pug-felgene, reodor?

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestilt meg 4 nye felger av ypperste klasse folkens. 7x17" stålfelg med ET 48 og 5/108 boltsirkel:

 

SRImage.aspx?an=9697

 

fin tråd, jeg lærer iallefall en god del.

 

ang 16" felger. så har jeg de felgene på 945'n på bildet, de er det 25mm spacere foran å bak, litt fordi det tar borti fjørbeinet foran, litt fordi felgen godt kan komme litt ut i skjermen!

 

hvordan er innpresset på de pug-felgene, reodor?

 

Jo, nå skal du høre her. Felgene mine har et innpress på 48 mm. På bilmessa i høst fant jeg noen smale aluspacere med sentreringsflens og greier. Jeg frykter nemlig at det kan bli litt trangt for kaliperne. Husker ikke helt originalt innpress på disse bilene, men det ligger vel rundt 40 vil jeg tro. En spacer kødder altså ikke til sporvidden nevneverdig.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Angående dørene, hva gjør du med dem? Røsker ut all innmat og trekk, eller går du grundigere til verks? Dette trenger man bilder av ;)

 

 

Eirik

 

Jeg skal røske ut alt av vindushevemekanisme, men døråpningsmekanismen skal jeg beholde. Skal foreløpig ikke kappe noe i døra. Har en overordnet målsetning om at alt skal kunne tilbakestilles. Vinduene i polykarbonat skal festes i små vinkler inne i døra ala 240 varebil, så det vil ikke synes utenfra. Heller ikke trekket skal jeg ha bak, kun på fordørene.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behovet for interiør er vel heller ikke der med tanke på at det blir vel kun bane kjøring..!..?

Har jeg forstått hoffmekanikeren rett, er han vel noe skeptisk til godkjenning ala EU osv. Kostnadene kan jo også bli enda mer astronomiske en de allerede er.

 

Jeg har fortsatt planer om skilter på bilen, men på lovlig vis. Har allerede begynt å forfatte en tung søknad til staten :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående drivverk, så kan vel Nuke eller PPF i Sverige lage til drivakslinger i fjærstål for 5000kr paret tror jeg. Viser seg å forbedre holdbarheten på BMW drivverk ganske brukbart hvertfall!

 

Hvilke bremser endte du opp med? Var vel ute etter noen som hadde støvtetninger du?

02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges

89 Kadett E

85 Mercedes 190E - Selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke bremser endte du opp med? Var vel ute etter noen som hadde støvtetninger du?

 

Disse ligger hjemme i vognskjulet:

 

brems01.jpg

 

Har ikke sjekket om det er støvtettinger der, men det er ikke så farlig.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på en tøffere toppinnfesting av støtdemperne foran. Kaplhenke har disse som ser tøffe ut og som muliggjør store justeringsmuligheter for cambervinkel:

 

850plate.jpg

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I påvente på en skikkelig bildeupdate:

 

Nå som nordavinden blåser fra alle kanter gjennom vognskjulet, og bilen ennå står med i kasser enn å hjula, tenkte jeg det kunne være oppmuntrende med en liten titt fram i tid!

Fant fram dette klippet, som trolig stammer fra avdukingen av denne herregårdsvogna:

 

Klikk meg!

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår