Gå til innhold

Reodor F: Volvo 850 - Volvo 850 S2+

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Virker som Turboed1 har et snev av greie på volvomotorer så et par spørsmål:

 

Hvilken kam sitter i 531 topp fra B230FX fra en 240? Står ikke i Vadis'en jeg har

 

Hva er standard ventilstr i 531 topp fra B230FX?

 

Hva er standard ventilstr i 530 topp fra B230FT?

 

(Lurer da på å flytte over eksosventiler fra 530 til 531 om de er ok)

 

Hvordan vil det gå å bruke standard ventiler i en turbomotor?

 

Så forøvrig at du hadde signert en 740 turbomotor i Engine Analyzer Pro v3.3 :D

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som Turboed1 har et snev av greie på volvomotorer så et par spørsmål:
Kan ikke alt om de,gitt...

 

Hvilken kam sitter i 531 topp fra B230FX fra en 240? Står ikke i Vadis'en jeg har
Jeg har hørt VX,men er ikke sikker.

 

Hva er standard ventilstr i 531 topp fra B230FX? Hva er standard ventilstr i 530 topp fra B230FT?
44/35 i begge.

 

(Lurer da på å flytte over eksosventiler fra 530 til 531 om de er ok)

 

Hvordan vil det gå å bruke standard ventiler i en turbomotor?

Aldri prøvd det på Volvo. Sikkert 8000 stk i 240-forumet som vet det..

 

Så forøvrig at du hadde signert en 740 turbomotor i Engine Analyzer Pro v3.3 :D
Tja.. Kevin signerte den,jeg bare simulerte den jeg. Han har en tendens til å legge ut testfiler som eksempler.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mye "snørrunger" i 200/700/900 forumene så jeg spurte her hvor jeg vet jeg vil få fornuftige svar og ikke bare svada om muligens ditt og datt :)

 

Volvo bruker natriumfylte eksosventiler i turbotoppene, men viktigste er at jeg vet at 530/531 har samme str på eksosventiler. Da kan de flyttes over om de er i bra stand :)

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mye "snørrunger" i 200/700/900 forumene så jeg spurte her hvor jeg vet jeg vil få fornuftige svar og ikke bare svada om muligens ditt og datt :)

 

Volvo bruker natriumfylte eksosventiler i turbotoppene, men viktigste er at jeg vet at 530/531 har samme str på eksosventiler. Da kan de flyttes over om de er i bra stand :)

Når du først har de ute kan du ta frem et pressluftbor og åpne innsugsporten en 3-3.5mm i dia helt inn til "knekken" ned mot ventilen,og "bredde" porten med ca 4mm (2mm ut per side) midt i knekken,og fjerne støpeskjegg og sånt,og pusse fine overganger mellom detta. Så får du litt valuta for kammen også. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først har de ute kan du ta frem et pressluftbor og åpne innsugsporten en 3-3.5mm i dia helt inn til "knekken" ned mot ventilen,og "bredde" porten med ca 4mm (2mm ut per side) midt i knekken,og fjerne støpeskjegg og sånt,og pusse fine overganger mellom detta. Så får du litt valuta for kammen også. :)

 

Så det er sånn disse toppene portes :)

 

Hvor nærme er mann da vannkanalene om man porter så mye?

 

fb og fx har vel vx3 kammen!

 

Finnes det kam-data på denne kammen lett tilgjengelig?

 

Edit: Camdata

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det snakk om sugemotor med VX kam og 531 med std. 44/35 mm ventiler så trengs ikke så veldig mye porting på innsug.. Ikke ved turbotrim heller for den del

Er ganske store porter std. men litt finpuss som før beskrevet er aldri feil :)

 

hvertfall ikke nødvendig å være redd for å grave deg ut i vannkanalen.. :)

 

Er eksosporten som er største flaskehalsen på disse toppene. Ganske trange i brønnen under ventilen. Så der er det også gunstig å grave litt. Pluss litt på sidene og taket av porten ut til den ender

Styringen kan også kortes og legges jevnt med taket på porten. Delte meninger om dette,men jeg har aldri opplevd noe "dramatisk" med å gjøre det..

 

Hiv på et grenrør ved evt. N/A trim da det org. ikke er spes. bra!

 

Natriumfylte ventiler er skjøta og kan gå i to ved høye temp.

Ville heller gått for rustfritt.

Men er det snakk N/A med litt trim og moderat turbotrim så holder de org. lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er sånn disse toppene portes :)
Det er grovversjonen ja... de har et tversnitt på ca 34.7mm (hvis jeg husker riktig..er noe rundt der). Dette er på 530'en.. 531'en er som sagt nesten ferdig,da den er større. Med en 11mm's kam (som er det minste løftet verdt å tenke på..) trenger man 38.6mm tversnitt for å utnytte ventilens størrelse.

 

Hvor nærme er mann da vannkanalene om man porter så mye?
Som oftest finner ikke engang tørste kameler vann i de toppene.. :D Såfremt man ikke på død og liv "SKAL ta taket og bare taket,for det er det som hjelper":drunk: men fordeler det litt utover i alle retninger,dvs man tar mest i taket ved begynnelsen av porten (ved innsuget) men ved "knekken" mot ventilen runder tilbake kortside-radiusen (svingen ved gulvet...dette senker gulvet en tanke,si en mm) og tar litt mindre i taket,her inne "bredder" man mest.

 

Men,vi er super-ultra-off-topic...så nå klapper jeg igjen. Før Reodor svinger frem Mauseren...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joa men litt ot til må han da tåle :p hvordan er formen bjørn? hvordan går det med de magiske småfingra?
Joda. Prøvde å gjøre noe,og de sa ganske greit ifra at det bare var å glemme enda. Det sa jo forsåvidt legen også,så det blir noen dager til uten annet å gjøre enn å stange hodet i veggen..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men,vi er super-ultra-off-topic...så nå klapper jeg igjen. Før Reodor svinger frem Mauseren...

 

Jernsiktet på Mauseren går helt til 2000 meter, så det er best å holde seg innendørs :D

 

I morra skal jeg en tur ut i vognskjulet og skru litt understell hadde jeg tenkt. Dagen i dag har gått med til å gjøre ferdig sveiseapparatet.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår