Gå til innhold

Reodor F: Volvo 850 - Volvo 850 S2+

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Lag heller en skisse av hvordan den elektroniske kretsen som får pæra eller lysdioden til å tenne når pumpa stopper :)

 

Hadde du kunne gitt meg minimum og maksimum strøm hver pumpe trekker, skal jeg se om jeg kan få engasjert elektronikkgutta på jobb til å hjelpe meg med å komme fram til en krets som vil kunne gji en alarm når pumpa trekker for mye strøm (f.eks. kortslutning), og en alarm når pumpa trekker for lite strøm (f.eks. brudd). Eller en felles alarm hvis det er nok. Skal være en kurant sak å få til etter som jeg har forstått.

-94 MB C180

-86 MB 190 2,3-16V

-81 Opel Ascona B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag heller en skisse av hvordan den elektroniske kretsen som får pæra eller lysdioden til å tenne når pumpa stopper :)

 

Hva i all verden har jeg skrevet her? Jaja, dere tok poenget...

 

Før vi vet eksakt hvor mye pumpene trekker kan vi til bruk i et regneeksempel gå ut fra 4-5 ampere eller deromkring? For en prinsippskisse altså...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kan man modifisere amperemeterne slik at de slutter en krets når viseren faller ned, noe ala tidsbombene i olsenbanden-filmene? men det blir nok litt jalla...hehe...

 

Men en elektronisk krets vil jo fungere. Evt kan man hente inspirasjon i prinsippet fra jordfeilbrytere:

 

Bruk et rele med omvendt funksjon

en strømspole rundt tilførselsledningen til pumpa, denne induserer en spenning når det går strøm i pumpekretsen. denne spenningen kan brukes til å holde releet inne, hvis releet faller ut, lyser et tåkelys eller dertil egnet lys...

 

men nå ble jeg litt usikker på om dette funker på likestrøm...hmmmm

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden har jeg skrevet her? Jaja, dere tok poenget...

 

Før vi vet eksakt hvor mye pumpene trekker kan vi til bruk i et regneeksempel gå ut fra 4-5 ampere eller deromkring? For en prinsippskisse altså...

 

Hehe, lett og bli litt revet med i kampens hete vett du:)

-94 MB C180

-86 MB 190 2,3-16V

-81 Opel Ascona B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sett et relë i serie med pumpene så hvis du får brudd i kretsen (pumpa stopper) så faller rele'et å setter igang tåke lyset ditt

 

Men er det automatikk i at man får brudd i kretsen dersom pumpa stopper?

 

En annen ting. Er styringa som sørger kobler ut pumpa når trykket blir for høyt integrert i pumpa, eller går den via bensinpumpereleet?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fytterakkern for ei maraton-økt med lesing, skumming, hopping og mer til... Begynte å lese i 19-tiden tror jeg, og medregnet en times gåtur med mudern er klokka nå blitt over ellve på kvelden.. Fyttekatta :P Morsomt prosjekt, men savner mer bilder! ;) Blir å følge litt med fremover ihvertfall, kansje en rookie kan lære noe av folk som vet hva de holder på med?! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fytterakkern for ei maraton-økt med lesing, skumming, hopping og mer til... Begynte å lese i 19-tiden tror jeg, og medregnet en times gåtur med mudern er klokka nå blitt over ellve på kvelden.. Fyttekatta :P Morsomt prosjekt, men savner mer bilder! ;) Blir å følge litt med fremover ihvertfall, kansje en rookie kan lære noe av folk som vet hva de holder på med?! :D

 

Skal du ha enda mer bilder? Blir vel ei råd med det når motoren skal settes sammen og puttes ned i bilen :)

 

Lurer forresten på om jeg må demontere motorramma igjen. Jeg mistenker nemlig at oljerørene mellom tannstanga og servopumpa (de to loddrette rørene midt i ramma på bildet under) kommer i veien for trykkrøret mellom turbo og intercooler som også skal gå under motoren. Mulig jeg må erstatte rørene med fleksible slanger som trekkes et sted med bedre plass. Over girkassa for eksempel.

 

DSCN1519.jpg

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den beste løsningen jeg kommer på, må være å sette på en trykksensor på trykkrøret ut fra pumpa. Da kan denne gi strøm til rele.

Men var det snakk om å montere to stk pumper på bilen? mente jeg så det en eller annen plass, da blir løsningen min feil...

Seat Leon 1.9 TDI PD

Chevrolet Tahoe SC x

VW Corrado G60 x

Audi 80 x

Jetta GTI x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror du bør gå for trykk følere egentlig.. for blir det noe galt med pumpa som gjør at den ikke leverer bensin bare men går som faen.. at en impeller eller noe ryker.. så vil den fortsatt trekke strøm..

 

Men tror du ikke den andre pumpa raskt vil fylle opp rørene bort til pumpa som har havarert og gi normale trykkverdier?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår