Gå til innhold

Reodor F: Volvo 850 - Volvo 850 S2+

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

hvis den gir normale trykk verdier så er det jo greit??

hvis du har 2 pumper og en klarer å opprettholde trykket trenger du vel ikke mere en 1 pumpe?

 

Jo du er inne på noe der. Men jeg er redd for at den ene pumpa som er igjen leverer suppe nok til de fleste situasjoner, men at den kan gå magert når jeg virkelig trår skjea i bånn uten at jeg får det med meg. Det optimale trykket er altså variabelt og dermed vanskelig å overvåke innbiller jeg meg.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monter tilbakeslagsventiler etter trykkgiver så er ikke det noe problem. da får du målt trykket på pumpene uavhengig av hverandre;)

 

Jeg leser filosofien din, men er redd for at en tilbakeslagsventil hemmer kapasiteten.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reodor, hvor mye suppe er det motoren din trenger?

har du kjøpt inn pumpene?

 

Hvilke pumpe alternativer er det som er tilgjengelige?

 

Du får bensintrykks målere som har varslings muligheter som fungerer meget godt.

 

Hva bruker KRB og gutta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reodor, hvor mye suppe er det motoren din trenger?

har du kjøpt inn pumpene?

 

Hvilke pumpe alternativer er det som er tilgjengelige?

 

Du får bensintrykks målere som har varslings muligheter som fungerer meget godt.

 

Hva bruker KRB og gutta?

 

Suppebehovet vet jeg ikke enda, men det bør jo la seg gjøre å regne ut. Jeg benytter 2x Bosch 044, og de bør nok hver for seg være i stand til å forsyne motoren med nok bensin, men dersom jeg skulle konvertere til E85 så blir det verre.

 

Kan høre med KRB, men det var jo i sin han som trakk fram dette problemet ved bruk av to pumper. Neppe noen stor sak dog.

 

Det kan jo tenkes at jeg ikke trenger noen overvåkning av hver enkelt pumpe dersom en samlet trykkmåler med varslingsmulighet er godt nok, men så var det dette med at trygt trykknivå og drivstoffmengde avhenger litt av belastning og denslags. Dersom en trykkmåler tar hensyn til dette så er det jo bare å klinke til...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykkmåleren får du bare til og varsle om for eks bensintrykket faller under 3 kilo eller liknende.

 

Problemet er heller det at du må ha spesielle trykkfølere for bensin kontra olje osv pga bensinen spiser pakkninger.

 

BD Diesel 1081130 - BD Diesel X-Monitor LED Fuel Pressure Alarms - summitracing.com eer jo et alternativ.

 

Painless Wiring 80209 - Painless Performance Warning Lights - summitracing.com

 

Auto Meter 4367 - Auto Meter Ultra-Lite Analog Gauges - summitracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykkmåleren får du bare til og varsle om for eks bensintrykket faller under 3 kilo eller liknende.

 

Mnja... Det kan jo tenkes at selv 5 kg (bare et tenkt eksempel) kan være skadelig lavt i enkelte situasjoner, og dermed vil varslet inntreffe for sent.

 

En anordning som varsler dersom pumpa stopper vil altså varsle mye tidligere i mine øyne og trolig lenge før skadelige situasjoner oppstår.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag heller en skisse av hvordan den elektroniske kretsen som får pæra eller lysdioden til å tenne når pumpa stopper :)

 

Hva med noe sånt:

 

UnderStrm-2.jpg

 

Måtte brukt ett rele av denne typen da:

http://217.56.53.219/pdf/UK/EIDC230.pdf

(Fås bare for 24VAC driftspenning,derfor inverteren Men glemte å nenve att du må ha en vekselretter også).

 

Sikkert mulig å finne ett mere egnet understrømmsrelee, eller bygge en enklere og billigere krets for noen med litt elektronikk kunskaper.

 

Edit: Ser jeg har byttet om teksten på lampene.

 

BTW. Absolutt ett av di mest interesanne prosjektene på forumet:win Fotsett med den gode jobben, og hold oss underholdt:popcorn

-94 MB C180

-86 MB 190 2,3-16V

-81 Opel Ascona B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med noe sånt:

 

UnderStrm-2.jpg

 

Måtte brukt ett rele av denne typen da:

http://217.56.53.219/pdf/UK/EIDC230.pdf

(Fås bare for 24VAC driftspenning,derfor inverteren Men glemte å nenve att du må ha en vekselretter også).

 

Sikkert mulig å finne ett mere egnet understrømmsrelee, eller bygge en enklere og billigere krets for noen med litt elektronikk kunskaper.

 

Edit: Ser jeg har byttet om teksten på lampene.

 

BTW. Absolutt ett av di mest interesanne prosjektene på forumet:win Fotsett med den gode jobben, og hold oss underholdt:popcorn

 

 

Takk JÅR :)

 

Kan du forklare litt om hvordan den funker?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fulgt med en del på disse prosjekt trådene dine, men syns alt bare dabbet av, er bare prat å ingen ting som blir gjort.

Hva som skjer med den tanksmotoren du har liggende, syns jeg husker du sku lage en vanvittig chevy van?

 

Er ikke vondt ment, men lengter etter å se noe fremgang her!

porsche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chevy'en:

http://www.bilforumet.no/prosjektforum/84681-reodor-f-chevy-van-nothing-beats-cubic-inches.html

 

Pri 1 er vel herregårdsvogna, pri 2 er 4. juli-chevy'en og pri 3 er ITG 1:1 etter hva jeg har forstått.

Forran alt dette er vel både familieliv, styremøter i Flåklypa Vell og alt annet et normalt menneske må/bør bruke tid på.

I tilegg pusles det vel både med tog og gud vet hva :drunk:

 

Stå på Reodor, skjønner et slike prosjekter kan ta noe tid :D

Men ikke vær redd for å bruk kameraet!

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk JÅR :)

 

Kan du forklare litt om hvordan den funker?

 

Meningen er att det skal være en lampe som lyser ved utkobling/brudd i en av pumpene, og en lampe som lyser viss sikringen til en av pumpene ryker (ideelt sett skulle sistnevnte lampe hatt en annen kurs enn den pumpene). Understrømmsreleet på denne skissen har 24VAC tilførsel (skulle ideelt sett vært 12VDC naturligvis, men utvalget virker ikke så bra på denne typen relee). Dette understrømmsreleet aktiveres når strømgjenomgangen (fra Y1 til Y2) kommer under innstilt verdi (noe som vil skje viss den ene pumpen stopper, eller rettere sagt slutter å trekke strøm). Dette releet må stilles inn på litt under minimum strømm begge pumper trekker tilsammen under normal drift. Når strømmen kommer under innstil verdi trekker releet, og kontaktene 15 og 18 vil legge sammen og lampen tenne. Releet fåes til strømmer opp til 10A ser du ut fra databladet i linken, så du er avhengig av att hver enkelt av pumpene trekker maks 10A (viss ikke må du inn med ett relee for hver pumpe). Du må også ta hensyn til pumpenes startstrøm, som er vesentlig høyere enn driftstrøm (ut fra datablad ser man att releet tåler maks 40A i 10sek, noe som burde holde). Det andre releet for spenning borte er et vanlig "bosch-relee", og en ren spenningsvakt. Dette tenner den andre varsellampa når spenningen over releet faller bort. Håper jeg gjorde meg forstått, og er det noe du lurer på er det bare å fyr løs... Men som sagt tidligere ser jeg ikke bort fra att det finnes enklere løsninger med bruk av litt elektronikk (fagfeltet mitt er automasjon). Skal se om jeg får krypstrømgutta på jobb på gli :)

-94 MB C180

-86 MB 190 2,3-16V

-81 Opel Ascona B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fulgt med en del på disse prosjekt trådene dine, men syns alt bare dabbet av, er bare prat å ingen ting som blir gjort.

Hva som skjer med den tanksmotoren du har liggende, syns jeg husker du sku lage en vanvittig chevy van?

 

Er ikke vondt ment, men lengter etter å se noe fremgang her!

 

Du kan begynne med å lese gjennom trådene mine en gang til...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chevy'en:

http://www.bilforumet.no/prosjektforum/84681-reodor-f-chevy-van-nothing-beats-cubic-inches.html

 

Pri 1 er vel herregårdsvogna, pri 2 er 4. juli-chevy'en og pri 3 er ITG 1:1 etter hva jeg har forstått.

Forran alt dette er vel både familieliv, styremøter i Flåklypa Vell og alt annet et normalt menneske må/bør bruke tid på.

I tilegg pusles det vel både med tog og gud vet hva :drunk:

 

Stå på Reodor, skjønner et slike prosjekter kan ta noe tid :D

Men ikke vær redd for å bruk kameraet!

 

Jeg er en forholdsvis travel fyr som du ganske riktig påpeker, så noen ganger er det deilig ikke å gjøre en dritt.

 

Blant mine jevnlige gjøremål kan jeg nevne:

-jobb på hverdagen

-trening to kvelder i uka

-bistilling for Konge og fedreland sånn innimellom

-4 bilprosjekter så ofte jeg kan

-1 lokomotivprosjekt altfor sjelden

-skyting også altfor sjelden

-FAU på skolen til yngstedattera en gang i måneden

-natteravn i Flåklypa sentrum en fredags natt annenhver måned

-familieliv for sjelden vil noen hevde

-forumhorepraksis døgnet rundt

-styremøtevirksomhet i Flåklypa Racing Team kvartalsvis

-gokart som bedriftsidrett en gang i måneden

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette understrømmsreleet aktiveres når strømgjenomgangen (fra Y1 til Y2) kommer under innstilt verdi (noe som vil skje viss den ene pumpen stopper, eller rettere sagt slutter å trekke strøm).

 

Kan det tenkes at den ikke slutter å trekke strøm selv om den stopper?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår