Gå til innhold

Reodor F: Volvo 850 - Volvo 850 S2+

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Kan det tenkes at den ikke slutter å trekke strøm selv om den stopper?
På Keiko skar ei pumpe seg... den leverte ca en tiendel av mengden,men dro 4 ganger strømstyrken. Akkurat nok til å ikke ta sikringen mer enn en gang i blant :angry: .

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Keiko skar ei pumpe seg... den leverte ca en tiendel av mengden,men dro 4 ganger strømstyrken. Akkurat nok til å ikke ta sikringen mer enn en gang i blant :angry: .

Var det E85 denne kjørte på ? Bare lurer på om det er noe i det E85 skeptikerne sier om ikke tilstrekkelig smøreevne med bensinpumper og E85

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Keiko skar ei pumpe seg... den leverte ca en tiendel av mengden,men dro 4 ganger strømstyrken. Akkurat nok til å ikke ta sikringen mer enn en gang i blant :angry: .

 

 

El fuel pumper burde vel strengt tatt vært forbudt på hardt trimma motorer.... har sett mine eksempler på skadene EN deffekt pumpe forårsaker... og husker hvordan vi sleit med den ene feilen på keiko... naai - takk og lov for at man har helmekanisk pumpe nå.Enten så går motoren med den fuelmengden og trykk den skal ha, og ryker reima, så stopper den og man skjærrer ikks stempler og topper osv... for du kan ta deg f... på at slike uhell interffer i de øyeblikkene motoren minst tåler det...

 

Bra du addreserer problemet reodor, for dette er ganske vesentlige greier!

---------------------------------------------------

Min prosjekt tråd :

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=164951

---------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det E85 denne kjørte på ? Bare lurer på om det er noe i det E85 skeptikerne sier om ikke tilstrekkelig smøreevne med bensinpumper og E85
Nei,Keiko går kun på 98/99 oktan bensin.

 

Så at det var kommet en 10-bars mekanisk verstingpumpe nå...som tåler mer eller mindre alt som flyter.

 

Edit: Pokker å fort du skriver,Joel... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,Keiko går kun på 98/99 oktan bensin.

 

Så at det var kommet en 10-bars mekanisk verstingpumpe nå...som tåler mer eller mindre alt som flyter.

 

Edit: Pokker å fort du skriver,Joel... :)

 

Ja jeg er ekte RÆCER!! haha ;-P

---------------------------------------------------

Min prosjekt tråd :

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=164951

---------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en dashlogger som har alarm med lyd og lys om bensintrykket (eller andre sensorer) faller under en konfigurerbar verdi. Tenkte det var kjekt før jeg starter på konvertering til E85. Trykket bør vel si sannheten om ikke bensinfilteret er tett og flow går ned.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mulig og legge inn i datasprutet at om bensintrykks giveren får feil verdi så stoppes motoren?

 

vet at dette går ved høy temperatur.

For jeg vet av erfaring at elektronikken er langt mer bestemt og raskere en en som driver og pusher bilen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tenkes at den ikke slutter å trekke strøm selv om den stopper?

 

I di tilfeller jeg har vært borti feil på pumper har di stoppet helt, antageligvis brent av vikling i motoren. Da vil den iallefall ikke trekke noe strøm...

 

På Keiko skar ei pumpe seg... den leverte ca en tiendel av mengden,men dro 4 ganger strømstyrken. Akkurat nok til å ikke ta sikringen mer enn en gang i blant :angry: .

 

Dette må vel være ett problem som hører skjeldenhetene til, og kanskje kunne vært løst med litt mindre (mer egnet) størelse på sikringen?? Skulle ikke behøve en sikring med 2-3 ganger merkestrømmen til pumpen..

 

Men som nevnt tidligere vil jeg tro det finnes både enklere å bedre løsninger på overvåkning enn den jeg tegnet i all hast..

 

Kanskje en elektronisk krets med en målesløyfe på hver pumpe som sammenligner strømmene, og varsler om eventuelle differanser av betydning???

 

Eller noe så enkelt som en trykkvakt på bensintilførselen som varsler uønsket trykkfall???

-94 MB C180

-86 MB 190 2,3-16V

-81 Opel Ascona B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må vel være ett problem som hører skjeldenhetene til, og kanskje kunne vært løst med litt mindre (mer egnet) størelse på sikringen?? Skulle ikke behøve en sikring med 2-3 ganger merkestrømmen til pumpen..
En sikring,2 pumper. Derav den noe barske sikringen. Dvs,før. Mener det sitter en sikring per pumpe nå.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gjøre det enkelt. Trykkbryter og et kraftig "idiot light"

$65 på eGauges.com

 

3240_d.jpg

R4011-60.jpg

 

Tror det er nettopp dette som er ulempen med to pumper. La oss si at bryteren fyrer lampa ved 3 bar. Men ved høy belastning trenger motoren 4 bar for ikke å gå magert. Den ene pumpa tar kvelden og den gjenværende pumpa klarer ikke å levere nok til effekttoppene, men likevel nok til at trykkbryteren ikke tenner lampa. Dersom man bruke trykket som referanse for varsling må dette være variabelt.

 

Dessuten tror jeg at dette uansett vil føre til mye feilvarsling med påfølgende ignorering samt at varslet først kommer etter at farlig lavt trykk har oppstått, mens et varsel dersom pumpa stopper ikke gir feilvarsling på samme måte.

 

Innbiller jeg meg altså...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykkdifferansen dysene ser mellom fuelrail og innsug er jo grunntrykket man har justert inn, f.eks. 3 bar. Med en trykkompenserende bensintrykkregulator skal jo dette forholdet være konstant, altså 1 bar overtrykk i innsuget - 4 bar bensintrykk. Min tanke er da trykkfølere for bensin og innsug, og lure en elektronikkfyr til å lage en krets som overvåker dette, og setter igang noe spetakkel du legger merke til under kjøring. Sliter bensinsystemet med tilførselen av mengden sliter den også med trykket, og differansen blir større enn f.eks 3 bar når bensintrykket synker eller ikke klarer å holde følge.

 

Gjennomføringa i praksis er vel bekymringen her, ellers er jeg mest for overvåkning av strømmen pumpene trekker, helst hver for seg - med varsling ved både for mye og for lite strømforbruk.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår