Gå til innhold

Reodor F: Volvo 850 - Volvo 850 S2+

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

...........Men til uka skal jeg piske Turboed1 slik at toppen min er klar til strid før påske...

 

Jepp, da er piskingen gjennomført og påsken nærmer seg med stormskritt (hvilket år ble vel ikke nevnt :D ).

 

Toppen er nå hentet hos Turboed1 og skal monteres på motoren til uka.

 

Her står toppen i all sin prakt:

DSC_1333.jpg

 

 

Fra innsugssiden. Toppen er konvertert med vannrør fra 3B:

DSC_1323.jpg

 

 

Innsugskanalene er massert med "pressluftbor":

DSC_1324.jpg

 

 

Fra eksossiden. Nye pinneskruer er anskaffet og antallet er øket i forhold til sugemotortoppen:

DSC_1326.jpg

 

 

Også eksoskanalene har fått en portjobb som gjør det betraktelig lettere å oppnå effektmålet på 550-600 hk:

DSC_1327.jpg

 

 

Internt justerbart kamdrev er montert på innsugskammen og det er frest ut litt gods slik at justeringsskruene går klar:

DSC_1328.jpg

 

 

Foran er det boret og gjenget hull for brakett til hallgiveren:

DSC_1320.jpg

 

 

Gammel og ny ventilstyring. De er ikke så lange i utgangspunktet, så noen korting er ikke aktuelt. En ørliten koning kan vi dog tillate oss:

DSC_1330.jpg

 

 

Noen av pinneskruene for kambukkene var strukket nesten 1,3mm. Ikke mye hold igjen i de nei. Den strukkede nederst...:

DSC_1332.jpg

 

 

Arbeidet som er gjort på toppen er altså følgende:

  • Titanretainere
  • Nye ventilfjærer som henger med til 8000+
  • Rustfrie eksosventiler
  • Konvertering av kjølevannsrør til turboutgave
  • Økning av antall pinneskruer på eksossiden til turbo specs
  • Beregning, porting og flowtesting av innsug- og eksoskanaler
  • Bearbeiding av forbrenningsrom
  • Mirafresing av ventilseter og tilpasning av ventiler
  • Korting av ventilstammer tilpasset ny setehøyde
  • Pluss en masse annet som jeg ikke kommer på i farten

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir bra det her reodor.. Vet ikke om det er nevnt før, men når satser du på å ha prosjektet ferdig? Begynner å bli endel prosjekt hos deg nå.. :P

 

Tja, vi får prøve å få den ut på veien til sommern. Klok av skade sier jeg ikke noe om hvilket år... :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er toppen orginalt vannkjølt? eller kommer den ifra en båt?:P

 

Lenge siden jeg har sett her inne nå,men følger med:)

Good work felljøv:D

 

Toppen er selvsagt originalt vankjølt, men siden toppen kommer fra en sugemotor i utgangspunktet så har den egentlig et ganske spinkelt vannrør. Ikke nå lenger...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, da er piskingen gjennomført og påsken nærmer seg med stormskritt (hvilket år ble vel ikke nevnt :D ).
Nå har vel arrene mine lite med piskingen å gjøre... heller en operasjon som det tok nesten et år med krangling (10 april i fjor) å få gjennomført. :)

 

Arbeidet som er gjort på toppen er altså følgende:

  • Titanretainere
  • Nye ventilfjærer som henger med til 8000+
  • Rustfrie eksosventiler
  • Konvertering av kjølevannsrør til turboutgave
  • Økning av antall pinneskruer på eksossiden til turbo specs
  • Beregning, porting og flowtesting av innsug- og eksoskanaler
  • Bearbeiding av forbrenningsrom
  • Mirafresing av ventilseter og tilpasning av ventiler
  • Korting av ventilstammer tilpasset ny setehøyde
  • Pluss en masse annet som jeg ikke kommer på i farten

...du nevnte noe av det overfor...kan bare utdype litt...modifisering av,og bytting av styringer med individuell tilpassing av klaring mellom ventil/styring,ventilene inn er bearbeidet for høyere fløde på høye løft,eksosventilene er større (siden kammene allerede var kjøpt),kambukkbolter er byttet ut der det trengs,hull er laget for festing av hallgiver,det er maskinert plass til kamdrevet innvendig,forbrenningskammerene er modifisert for økt brennhastighet/fløde og volumjustert... pluss alt det andre,som kamutmåling,flowtesting av alt utenom Mauseren til Reodor,vekting og balansering,5 runder i vasken for å få ut ALL spon fra tidligere maskinering,etc...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skumle arbeidet med å samle alle løse deler og sette de sammen til en hel motor har startet. Skummelt fordi jeg aldri har satt sammen en trimmet motor før. Og skummelt fordi det er et år siden jeg satte sammen bunnen. Det vil nok være lurt å ta en ekstra titt på arbeidet jeg gjorde med bunndelen. Sjekke at alle skruer og muttere er skrudd til med riktig moment osv.

 

Jeg får begynne med noe enkelt. Her har vannrøret fått montert sine o-ringer:

DSC_1346.jpg

 

 

Topplokksskruene og toppakningen er montert:

DSC_1351.jpg

 

DSC_1349.jpg

 

 

Sånn ble forresten forbrenningsrommene seende ut:

DSC_1347.jpg

 

 

Pratet kort med KRB i dag angående tiltrekkingsmoment på ARP topplokksskruene. Selv om de tåler 110 Nm så tåler ikke toppen mer enn 90 Nm før den klapper sammmen. Så da blir det 90...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten... pluggene dine er ikke skrudd til. Men det så du sikkert.. :)

 

Jeg noterte meg at de satt veldig tilbaketrukket, men brød meg ikke noe om det siden jeg skal ha nye likevel. Nå sitter de bare der for å tette hullene :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens dont i vognskjulet var ikke lang, men den var givende. En ørliten milepæl er passert ved at toppen har fått sin plass på blokka. Riktignok løftet både jeg og hoffmekaniker Solan på oss brokk og anusprolaps da vi flyttet motoren fra et rom til et annet, men man får mye fint i titan i disse dager...

 

Før toppen settes på plass må jeg forsikre meg om at toppakningen tetter både mot topp og blokk. Det er ikke nødvendigvis problemfritt å parre ei dieselblokk med en 20V bensintopp, men etter hva jeg kan se så virker dette til å være ok:

DSC_1354.jpg

 

DSC_1353.jpg

 

 

 

Da er det bare å låre toppen ned på blokka. Var bekymret for styretappene et øyeblikk, men det gikk bra det også. Her er motoren igjen "komplett":

DSC_1356.jpg

 

DSC_1357.jpg

 

DSC_1355.jpg

 

 

Maskeringstapen er satt der for å illustrere hvor kamreima havner. Dette for å kunne lage en hallgiverbrakett som ikke kommer i konflikt med reima:

DSC_1358.jpg

 

 

 

 

Hmmm, titananus hadde vært noe...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

titananus?:P

 

Ser kjempe bra ut,flink til å ta bilder er du å!:)

 

Et spm,hvor fikk du tak i de 17" stålfelgene?

 

Anusprolaps medfører utskifting av anus til en protese i titan... Nok om det :)

 

Det var en fyr som spurte meg hvor jeg hadde kjøpt de felgene for en stund siden. Da måtte jeg bla igjennom hele tråden for å finne det ut. Men det kan vel like gjerne du gjøre. Det står der. I begynnelsen av 2007... :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anusprolaps medfører utskifting av anus til en protese i titan... Nok om det :)

 

Det var en fyr som spurte meg hvor jeg hadde kjøpt de felgene for en stund siden. Da måtte jeg bla igjennom hele tråden for å finne det ut. Men det kan vel like gjerne du gjøre. Det står der. I begynnelsen av 2007... :D

 

Fant det: Däckgrossisten - Däck Fälgar Postorder Alufälgar Replicafälgar Fälg Däckspecialisten Hankook

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, da er piskingen gjennomført og påsken nærmer seg med stormskritt (hvilket år ble vel ikke nevnt :D ).

 

Toppen er nå hentet hos Turboed1 og skal monteres på motoren til uka.

 

Her står toppen i all sin prakt:

DSC_1333.jpg

 

 

Fra innsugssiden. Toppen er konvertert med vannrør fra 3B:

DSC_1323.jpg

 

 

Innsugskanalene er massert med "pressluftbor":

DSC_1324.jpg

 

 

Fra eksossiden. Nye pinneskruer er anskaffet og antallet er øket i forhold til sugemotortoppen:

DSC_1326.jpg

 

 

Også eksoskanalene har fått en portjobb som gjør det betraktelig lettere å oppnå effektmålet på 550-600 hk:

DSC_1327.jpg

 

 

Internt justerbart kamdrev er montert på innsugskammen og det er frest ut litt gods slik at justeringsskruene går klar:

DSC_1328.jpg

 

 

Foran er det boret og gjenget hull for brakett til hallgiveren:

DSC_1320.jpg

 

 

Gammel og ny ventilstyring. De er ikke så lange i utgangspunktet, så noen korting er ikke aktuelt. En ørliten koning kan vi dog tillate oss:

DSC_1330.jpg

 

 

Noen av pinneskruene for kambukkene var strukket nesten 1,3mm. Ikke mye hold igjen i de nei. Den strukkede nederst...:

DSC_1332.jpg

 

 

Arbeidet som er gjort på toppen er altså følgende:

  • Titanretainere
  • Nye ventilfjærer som henger med til 8000+
  • Rustfrie eksosventiler
  • Konvertering av kjølevannsrør til turboutgave
  • Økning av antall pinneskruer på eksossiden til turbo specs
  • Beregning, porting og flowtesting av innsug- og eksoskanaler
  • Bearbeiding av forbrenningsrom
  • Mirafresing av ventilseter og tilpasning av ventiler
  • Korting av ventilstammer tilpasset ny setehøyde
  • Pluss en masse annet som jeg ikke kommer på i farten

 

Ser ut for meg som att du har kjededriftoverføring mellom kammene, og 1 justerbart kamdrev. Vil vel nå bare få justert begge kammene samtidig. Er det ikke bedre å få justert kammene uavhengig på ett såpass finmekanisk maskinere som motor'n din har blitt, eller er det nødvendig/vanlig med lik forskyvning av begge kammer på oppsett med 2 kammhjul også? (Bare vært morro å visst hva som er vanlig praksis her :))

-94 MB C180

-86 MB 190 2,3-16V

-81 Opel Ascona B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår