Gå til innhold

Reodor F: Volvo 850 - Volvo 850 S2+

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Under fordelerdrevet har jeg oppdaget noe muffens. Det kan se ut som om oljekanalen ikke er tettet skikkelig av blindepluggen jeg har montert. Må spørre noen med peiling på tirsdag:

DSCN1759.jpg

 

Pratet på nytt med KRB på torsdag, og han beroliget meg med at denne oljekanalen også er blindet lenger inn (et sted til høyre for fordelerdrevet på bildet) i oljekanalen, og at det dermed ikke er noe problem med oljetrykk som blir borte. Blindepluggen er der kun for å blinde hullet ut mot omverdenen.

 

KRB beroliget meg også med at jeg ikke trengte flere hovedkomponenter til tenningssystemet mitt. Jeg sender signal fra hallgiverne på veiv og kam inn i SM4'n og sender signal ut fra SM4'n og inn i disse:

DSCN1181.jpg

 

Da gjenstår følgende hovedkomponenter før motorinstallasjonen er komplett:

  • Dyser i passende størrelse
  • Fuelrail
  • Drivstoffilter
  • Bensintrykksregulator
  • Diverse rør, slanger og kupplinger til drivstoffsystemet
  • Grenrør med tilkobling for ekstern wastegate tilpasset Volvoens motorrom
  • Downpipe med fleksiblelt mellomstykke og tilkobling for ekstern wastegate
  • Race-katalysator
  • Eksosanlegg i 3" rustfritt
  • Trykkrør og silikonoverganger fra turbo via intercooler til innsug
  • Modernisering av innsug for tverrstilt montering med flens for Volvo spjellhus
  • Veivhusventilasjon
  • Tilstrekkelig opplegg for tilkobling av overtrykk/undertrykkskomponenter (bremseservo, btr, turbotrykksmåler osv)
  • Opplegg for kjølevæske og varmeapparat
  • Samt alle de andre småtingene som jeg sikkert har glemt...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En A\F måler sier desverre ingenting om hvordan bensintrykket osv er, grunnen til at Reodor vil ha fuel pressure warning er at en pumpe kan ryke mens du kjører i 50 km\h eller i 200.

 

Men, jeg tror ikke at bensintrykk systemet er det største hinderet i dette prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En A\F måler sier desverre ingenting om hvordan bensintrykket osv er, grunnen til at Reodor vil ha fuel pressure warning er at en pumpe kan ryke mens du kjører i 50 km\h eller i 200.

 

Men, jeg tror ikke at bensintrykk systemet er det største hinderet i dette prosjektet.

 

en AF måler vil jo fortelle at bensintrykket eller at noe er gærnt med bensintilførselen. men dette er jo en dårli løsning da på full gass så kan jo motoren bli frykteli lean og det resulterer i tenningsbank. er frykteli skummle greier på høye turbotrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er jo akkurat det jeg mener. At hvis en pumpe kutter så får du utslag på enten at A/F er alt for lav eller at eksostempen din stiger. Og skulle den mot formodning levere for mye så blir du jo varslet om det også.. Men jeg har ikke peiling jeg altså, er bare nysjerrig på hvorfor det ikke vil funke:)

 

Det letteste er vel en diode for hver pumpe, som tennes hvis de skulle dra for lite eller mye strøm?

02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges

89 Kadett E

85 Mercedes 190E - Selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En A\F måler sier desverre ingenting om hvordan bensintrykket osv er, grunnen til at Reodor vil ha fuel pressure warning er at en pumpe kan ryke mens du kjører i 50 km\h eller i 200.

 

Men, jeg tror ikke at bensintrykk systemet er det største hinderet i dette prosjektet.

 

Jeg vil ha tidligst mulig deteksjon (forøvrig et kjent prinsipp fra militær objektsikring) av feil som kan forårsake motorskade.

 

Den største utfordringen i tiden framover er nok grenrøret. Det må lages fra bunnen av, og tar tid og koster penger. Men først må jeg få motoren ned i motorrommet..

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lager du selv eller er det bjørn som får æren av grenrør også?

 

Jeg har fått i oppdrag å skaffe flenser...

 

Ja, hvordan går det på flensefronten? Hvem som skal lage det er en avgjørelse som tas basert på forpliktende opplysninger om pris, kvalitet og leveringstid, forøvrig ofte brukte tildelingskriterier for oss som sysler med offentlige anskaffelser :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvordan går det på flensefronten? Hvem som skal lage det er en avgjørelse som tas basert på forpliktende opplysninger om pris, kvalitet og leveringstid, forøvrig ofte brukte tildelingskriterier for oss som sysler med offentlige anskaffelser :D
Av en eller annen grunn fikk jeg ikke melding til min email om deres svar,Hr. Felgen.. Dog fikk jeg det etter siste innskrivers melding. Flenser anskaffes til toppen i 304... og til andre enden i enten 304 eller 321-kvalitet,avhengig av rørkvaliteten de ønsker... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rustfritt grenrør? :p nei fysj... svart er tingen ;)

 

Svart mister 219% mer varme enn rustfritt... og miste energi til å drive snurrboen vil vi ikke ha noe av...

 

Slik jeg har valgt å forstå saker og ting så er rustfritt stål å foretrekke til grenrør av flere årsaker. Selv om man i enkelte tilfeller muligens opplever at det sprekker i sveisesømmer og denslags. Er det ikke også slik at svartstål kan utvikle glødeskall som kan løsne og skade turbinhjulet?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei sann... flott prosjekt...

ser du har tatt av taket inne i bilen ... lurer litt på hvor alle skruene er , og hvordan man får av sveiva på takluka...

lyst å hjelpe ?

svar omsså i prosjekt tråden min :P

 

Jeg skal svare i tråden din så fort jeg husker hvordan jeg demonterte taket :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår