Gå til innhold

Strømtyv! Bryter/Relé til å bryte strømmen med??

Ranger emnet


Spiffy

Anbefalte innlegg

Som sagt så har jeg en strømtyv i bilen min, skal finne ut hva d er men mest sansynligvis er d stereon, med forsterkere å kondiser å sånt...

 

men er d noen som har noen råd til hvordan jeg får kutta strømmen uten at jeg må fram å koble fra batteriet hver gang jeg stopper bilen min??

 

strømkabelen er sånn passe tykk, husser ikke diameter nå...er en 80amp sikring eller no sånt der(husser heller ikke dette nå:rolleyes:)

 

Forslag?? strømmen skal kunne brytest fra inni bilen/midtkonsollen!

Nissan Sunny GTI 16v

 

NCCN.no(Nissan Car Club Norway)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først så hadde jeg villet funnet ut hva det er som er tjuven. Koble en gameldags prøvelampe mellom - pol og - polsko, og deretter koble av forbrukerene en etter en. Du vil da se, når tjuvstrrømmen forsvinner.

 

Hvis ikke du vil gjøre det slik, fins det releer som tåler mye ampere, men det er ikke bra å sjokklade kondensatorer, som du vil gjøre, hvis du kobler strømmen til og fra.

 

Bor du i nærheten av Oslo, og renger hjelp, så skal jeg vel kunne hjelpe deg.

 

Som sagt så har jeg en strømtyv i bilen min, skal finne ut hva d er men mest sansynligvis er d stereon, med forsterkere å kondiser å sånt...

 

men er d noen som har noen råd til hvordan jeg får kutta strømmen uten at jeg må fram å koble fra batteriet hver gang jeg stopper bilen min??

 

strømkabelen er sånn passe tykk, husser ikke diameter nå...er en 80amp sikring eller no sånt der(husser heller ikke dette nå:rolleyes:)

 

Forslag?? strømmen skal kunne brytest fra inni bilen/midtkonsollen!

Ketil Skjei

Leder av EmmaNorway

Driver av Audioart v/Ketil H Skjei

Bil og hjemmestereo.

ketil@emmaweb.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med EmmaNorway, du burde finne hva som stjeler strømmen..

 

men hvis du absolutt vil bryte all strøm, kan du f.eks legge inn en slik bryter som du finner HER

 

du kobler bare av på + polen på batterien og kobler den bryeren imellom batteriet og resten av lednins styret.. bare husk at du trenger en GOD feit kabel her.. skal sannsynlig gå mye strøm igjennom disse :)

 

 

lykke til hva enn du velger ;)

Don't Kill Me If Im Wrong ;)

 

Audi 90, 2.2E 86' :pray *hobbyprosjekt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først så hadde jeg villet funnet ut hva det er som er tjuven. Koble en gameldags prøvelampe mellom - pol og - polsko, og deretter koble av forbrukerene en etter en. Du vil da se, når tjuvstrrømmen forsvinner.

 

Hvis ikke du vil gjøre det slik, fins det releer som tåler mye ampere, men det er ikke bra å sjokklade kondensatorer, som du vil gjøre, hvis du kobler strømmen til og fra.

 

Bor du i nærheten av Oslo, og renger hjelp, så skal jeg vel kunne hjelpe deg.

 

ska låne et multimeter imårra viss jeg får tid, eller så blir d på fredan, blir litt langt å reise fir-fem timer for å finne strømtyver :D hehehe

 

hadde ikke problem med dette før jeg installerte anlegge, veit at kondiser ikke liker sånn ON/OFF greier ,MEN! viss d er den eller forsterkerne som stjeler strøm, hva i svarte skal en gjøre da da? kanke drive å starte bilen hver dag heller ;)

Nissan Sunny GTI 16v

 

NCCN.no(Nissan Car Club Norway)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn automat sikring til bilstereo hadde jeg kjøpt om jeg skulle ha kuttet strømmen til bilstereoen... Koster vel ca 150kr på ljudia...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du vil alltid ha litt "lekasje" fra kondensatorer og det forbruker veldig lite strøm og det gjelder det meste av "underholdnings elektronikk/bil elektronikk" siden de har "avkoblings kondensatorer". Høyere verdi det er på kondisen mer vil de forbruke. Men som nevnt dette er snakk om noe få miliamper, skal ikke være noe problem å ha bilen stående i mer en 3-4uker før sånt kan tappe merkbar fra batteriet, du må ha andre ting som trekker mer enn 500mA for at det skal ladde ut batteriet i løpet av 2-3 dager eller har du meget dårlig ladespenning/dårlig batteri.

 

Ellers ville jeg prøvd som EmmaNorway (kjetil) tipset deg!! cheers

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Litn Update da jeg har hatt litt annet å stri med(les:dynamostøy og feil type luftmengdemåler..)

 

fikk summa meg til å sjekke etter strømtyver, hadde ikke noen sån testlampe så jeg laga meg en av en ekstra pære jeg hadde, instrumentlys....

 

lyser som bare pokker når jeg har kabelen til anlegge på, slutter når jeg kobler fra, så dette vil jo da si at anlegget, eller kondisen trekker strøm, men skal ikke kondisen slå seg av å slutte å trekke lade?? er en RF digital 1f....correct me if i'm wrong

Nissan Sunny GTI 16v

 

NCCN.no(Nissan Car Club Norway)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litn Update da jeg har hatt litt annet å stri med(les:dynamostøy og feil type luftmengdemåler..)

 

fikk summa meg til å sjekke etter strømtyver, hadde ikke noen sån testlampe så jeg laga meg en av en ekstra pære jeg hadde, instrumentlys....

 

lyser som bare pokker når jeg har kabelen til anlegge på, slutter når jeg kobler fra, så dette vil jo da si at anlegget, eller kondisen trekker strøm, men skal ikke kondisen slå seg av å slutte å trekke lade?? er en RF digital 1f....correct me if i'm wrong

 

Prøvd å koble fra bare kondisen da? For å finne ut om det er den eller noe annet som trekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

first off:

ikke bruk test-lampe i form av en lyspære på nyere biler, eller biler generelt med elektronikk... for du jorder ene enden og stikker andre enden i en ledning som kan kødde til div om de evnt går til hjerner og div..

bruk derfor mulitimeter tol å sjekke hvor strømmen er

edit: emma-tipset er greit da du enkelt kan plukke ut en og en sikring for å sjekke tjuven.

 

og når det gjelder kondensatorer som er tilkoblet strømkabelen og har vært oppladdet så er det ingen problem å kutte strømme for så å koble til igjen..

kondisen vil holde på strømmen ganske lenge så den får ingen sjokkladdinger ved dette..bare om den står såpass lenge at den laddes ut..

 

en standard kondis uten elektronikk tar/gir strøm hele tiden, men en elektronikk styrt kondis skal jo koble seg ut om den er rett koblet (om den har remote tilkoblet fra spilleren)

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var en eller anen venn av meg som nevnte at motor varmeren kan være frekk om den er defekt.....

hvordan er det i det hele tatt mulig når motorvarmeren går på 220V rett fra støpselet i huset.......???

er det webasto eller lignende kan jeg jo forstå det...men en vanlig motorvarmer, som er bare en liten varmekolbe som er satt inn i et hull i motoren, har nok ikke nubbesjangs å stjele strøm fra bilbatteriet...

da vil jeg si det er jaggu noe som er feil...hm...

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....en standard kondis uten elektronikk tar/gir strøm hele tiden, men en elektronikk styrt kondis skal jo koble seg ut om den er rett koblet (om den har remote tilkoblet fra spilleren)

 

mvh, stig

 

sorry stig men det er litt misforstått dette her, men den såkalte styre elektronik er bare relatert til å slå av/på displayen/voltmeter. Å ha en hvem som helts elektronikk "switch" i serie med + ville øke den ettertraktede og meget viktig indre motstand som skal være så lav som mulig.... den nevnte remote koblingen er i forbilndelse med det samme, altså aktivere voltmeteren som også forbruker mye mer strøm når den "lyser".

 

kondensatoren bør være konstant tilkoblet til + spenning, sant nok vil forbruke også strøm men det er i en størrelse på noen få mikroAmper -hvis det ikke er lekkasje i den-

 

de fleste kondiser med voltmeter har en kretst som måler om det blir spenningvariasjoner over terminalene til kondisen, i det tilfelle aktiveres display segmentene og viser målt verdi, da en sånt LED display trekker ca 20-100mA -hvis jeg ikke husker så galt- ellers selve "måle kretsen" vil også måle speningen over polene på kondisen konstant og den har igjen en spenningsregualtor som regulerer ned til 9 volt og oppretholder referansen til målebroen så den kan "sammenlignes" med polteminalen og endelig vises i displayen hvis over en bestemt variasjon, en sånt krets er en enkelt type av en Analog til Digital konverter....og den forbruker også strøm... cheers

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan er det i det hele tatt mulig når motorvarmeren går på 220V rett fra støpselet i huset.......???

er det webasto eller lignende kan jeg jo forstå det...men en vanlig motorvarmer, som er bare en liten varmekolbe som er satt inn i et hull i motoren, har nok ikke nubbesjangs å stjele strøm fra bilbatteriet...

da vil jeg si det er jaggu noe som er feil...hm...

 

mvh, stig

 

Men hvis han har lader i forbindelse med motorvarmeren, da kan den vel kanskje tappe batteriet...(?)

 

Og Webasto/Eberspächer kan vel også defineres som motorvarmer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

folkens.....drit i motorvarmer da ;) har nokk kansje funni ut hvorfor batteriet ikke er så glad i anlegget mitt, søkte litt rundt igår og fant ut at sånne batteri som jeg har ikke er så veldi glad i utladning(syrebatteri), så er vel kansje mitt gammelt å...=S tror nokk d er her selve problemet ligger i.o.m at d ikke tåler å stå så lenge før d er utlada....

Nissan Sunny GTI 16v

 

NCCN.no(Nissan Car Club Norway)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår