Gå til innhold

Delevasker

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jeg jobber i en mekanisk bedrift og der har vi en såkalt delevasker.

Om det er samme type som proffe motorverksteder har, vet jeg ikke, men den ligner mest på en kjempediger oppvaskmaskin og brukes på skitne metalldeler.

 

Den vasker med glovarmt vann og avfetter. Tror også den bruker en slags sterk såpe i denne prosessen. Delene som kommer ut igjen er gullende rene, men den fjerner ikke rust ol og det er ikke noe sandblåsing det er snakk om her.

 

Som tidligere fortalt har jeg kjøpt en brukt motor. Denne skal ha gått bare 130000km i en vanlig personbil, så jeg har ingen planer om demontering/overhaling sånn umiddelbart.

 

Men hadde det vært en ide å ta av toppene og kjøre de gjennom delevaskeren? De tåler vel det? Er det vanlig å demontere ventiler, fjærer osv før man kjører toppen gjennom en slik vaskemaskin?

Tenkte kanskje en topp helt uten avleiringer og dritt funker bedre enn en skitten topp...?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal være veldig nøye å lage en high performance motor er det vanlig å ta ut alle frostpluggene og vaske inni alle kanala med børster. Til en vanlig motor ville jeg bare plukka den fra hverandre helt og kjørt den i vasken. Men om det er vært og demontere toppen, planslipe og bytte toppakning for den delen veit jeg ikke helt.

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takker for innspill. Da lar jeg det heller være som det er.

 

Utifra svaret ditt virker det som om toppene uansett må planslipes dersom de har vært tatt av blokka. Er det korrekt?

 

 

Hvis toppene er "rett" må du vel ikke planslipe de.

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takker for innspill. Da lar jeg det heller være som det er.

 

Utifra svaret ditt virker det som om toppene uansett må planslipes dersom de har vært tatt av blokka. Er det korrekt?

 

På de fleste andre biler, alså ikke amcars må man planslipe ja, men ikke på støpejernstopper til amcars.

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår