Gå til innhold

Lite kjente "funksjoner" i golf 3

Ranger emnet

Espenhh

Anbefalte innlegg

Tenkte det hadde vært kjekt med en liten slik tråd, for alle oss "treer-nybegynnere" :D Fant nettopp ut av en genial ting, etter å ha hatt bilen i ett år, og vil gjerne vite mer. En kompis av meg med gammal audi kan få digitalt speedometer i klimaanlegget - det må jo være noen litt skjulte og lite kjente funksjoner i treeren også. Begynner i hvert fall med én, så får andre følge etter... Veit jeg har ett emne rett ved siden av, men tenker det hadde vært grei å samle "alt" i en tråd :D

Variabel intervallviskerhastighet:

Noe ganske fansy med Golf 3 er at du kan forandre tidslengden mellom hvert intervallvisk ganske enkelt. Dette står faktisk i instruksjonsboka, men det er vel ikke alle som leser den fra perm til perm. Vet ikke om det er ekstrautstyr eller standardutstyr, men det er jo bare å prøve i bilen din, og se om det funker :D Slik gjør du det: Slå på intervallviskeren, og slå den av igjen. Så venter du så lenge du vil det skal gå mellom hvert visk, for så å sette den på igjen. Da har du endret tidsperioden mellom hvert visk. Standard tid er 6 sekunder, og tiden resetter seg når du skrur av motoren, så du kan ikke "ødelegge" noe ved å teste dette ut. :D Så vidt jeg husker kan du sette tiden til alt fra 1/2 sekunder opp til nesten et halvt minutt.

Håper det er flere som har noen treer-hemmeligheter på lur her. Er litt kult å brife med slikt, viser jo bare hvor overlegent best VW var og er :D :D :D (liten overdrivelse kanskje, men jeg mener i hvert fall det ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye fint man lærer ved å lese instruksjonsboka. Men å kalle et bilmerke overlegent best fordi dem har mulighet for justerbar intervall på viskeren??

Det har jeg på min 1975mod 242 også :P Trinnløst tilogmed!

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte jo det da. husker ikke helt, men mener jeg har sett en side som tar for seg slike "skjulte" ting man kan gjøre, hvertfall på modellene med kjørecomp.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i kjørecomputeren kan man få frem noen nye menyer som bensinforbruk deråda og noen småting til.

Har du digital kmstand/tripteller så kan du få fram 8 nye menyer.. :)

1. Turn your key to the on position (do not start the car).

I waited until all the lights and beeping calmed down and the gas guage registed

2. Push down the trip computer button

3. Turn the key off while still holding the trip button down

Again I waited until all the lights stopped and the gas gauge went back to "E"

4. With the button still supressed, start the car.

5. Release the button and cycle through the different functions.

Da får du frem disse..

1 = 6214 (no idea what this is)

2 = 4 (no idea what this is)

3 = 31470 (for some reason I have seen this number before, maybe on my ECU)

4 = 6

5 = Lights all the LCDs in the guage to see that they work

6 = 0 (this counts either distance or revolution of front axles. not sure)

7 = Digital turteller (morro sak:)

8 = Trip counter

Kopierte ut fra vwvortex.com forumet.. Derfor på engelsk.

Er slik verkstedsak dette, de bruker for å sjekke ting osv på bilen. Vet ikke hva alt betyr. Bruker på ha digital turteller istede for km. stand:)

aprilia-sv.jpg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig. Det må jeg prøve. Trodde alle treere hadde digital kmstand/tripteller jeg. Men nå er ikke jeg akkurat kjent for å ha peiling heller da :D

Blir den værende sånn også etter at du skrur av bilen, eller må du sette den på hver gang? nr. 8 blir vel da den vanlige triptelleren det da, eller?... Må i hvert fall få prøvd den digitale turtelleren, er sikkert litt artig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft! Det funket :D Takker for tipset...

En liten bemerkning: Man trenger ikke gjøre akkurat som i forklaringen over. Er bare å sette på tenninga, trykke og holde tripteller-knappen inne, og vri tenninga tilbake, for så å starte bilen og slippe knappen. Så trykker man til det står 7 i displayet, og turtallet kommer fram. Man trenger ikke vente til alle lamper er slukket og bensinmåleren er på topp/bunn før man går videre. Man sparer ett minutt på det :D Uansett, tøff funksjon dette :D :D :D

Fant forresten ut at "lyset" i den ene av stripene i tallene ikke funket. Men det er den øverst til venstre i tallet helt til venstre som har slukket. Den får jeg jo ikke "bruk for" før bilen har gått 500.000 km, noe som heldigvis er en god stund til :P Er omtrent nøyaktig halvveis nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider