Gå til innhold

Prosjekt girkasse

Ranger emnet


Volvo240R

Anbefalte innlegg

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Alt av lagere og akslinger, samt drev i 265 kassa er MYE grøvere enn i M51.

265 kassa tåler over 600nm, noe jeg aldri kommer til å få.

 

Japp. 265-kassa virker ordentelig tight og solid altså! Men så er min fabrikksny oxo da hellothere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haloo, en ekte gr. A kasse har oljekjøling samt hydraulisk utløser direkte på akselen (ikke clutchgaffel), så dette er nok ingen gr. A nei.

 

Behøver ikke lage noen ny tråd på Getrag-konvertering; komplett oppskrift har jeg hatt lenge på min hjemmeside.

 

Si fra om noen finner et speedo-drev som passer på Getrag-kassa; jeg vil bruke 220 km/t turbometeret mitt, og ikke det elektriske som kun går til 200! (kjører jo så ofte over 200) :roll:

 

Hva er er ekte gruppe A kasse da? Min har de riktige utvekslingene, det riktige clutchhuset, rett inngaaende og utgaaende aksel, saa den er ihvertfall saa lik den kan bli. Jeg hadde hydraulisk utlöser, men bygde om fordi jeg ikke fikk tak i hovedsylinder til clutchen naar jeg trengte det.

 

Eneste forskjellen mellom oljekjölt og ikke oljekjölt er pumpa, som sitter montert paa lagerhuset oppaa inngaaende aksel. Min kan "enkelt" bygges om mao. Alt dette ifölge Peder Westerberg paa Mobimech i Sverige swom overhalte girkassa i i vaares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er er ekte gruppe A kasse da? Min har de riktige utvekslingene, det riktige clutchhuset, rett inngaaende og utgaaende aksel, saa den er ihvertfall saa lik den kan bli. Jeg hadde hydraulisk utlöser, men bygde om fordi jeg ikke fikk tak i hovedsylinder til clutchen naar jeg trengte det.

 

Eneste forskjellen mellom oljekjölt og ikke oljekjölt er pumpa, som sitter montert paa lagerhuset oppaa inngaaende aksel. Min kan "enkelt" bygges om mao. Alt dette ifölge Peder Westerberg paa Mobimech i Sverige swom overhalte girkassa i i vaares.

 

Jaja, "så lik den kan bli" kan jeg si meg enig i, men "ekte gruppe A-kasse" vil jeg definere som en kasse fra en Gr.A 242 som kjørte ETCC/ DTM på midten av 80-tallet. Men kall det hva du vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringt rundt i dag og fått bekreftet at ingen i Norge har demontert ei slik kasse og fått den sammen igjen med hell. Finnes ikke håndbøker om den, men har fått noen ark med bilder.

 

Jeg fortsetter demonteringen i kveld.

 

nåja.. garantert en eller anna (mener mange) luringer somhar klart detta.. np ;) girkasse guruene i byen her hadde sikekrt klart det.

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant.

Men snakket med flere BMWverksmestere rundt i Norge som har jobbet som det i 30år - ingen av de har selv demontert no slikt eller kjenner noen som har gjort det. De sa at de aldri har hatt behov for det ettersom kassene er så ekstremt bra og solide - havarerte aldri.

 

MEn jeg og fattern tar utfordringa :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

egentlig så går det fint og demontere en gir kassa. bare du legger delene i system. og kansje tar noen bilder av åssen ting sitter i sammen.

Ikke lett når det er kuler i kanaler inne i kassa som løper frem og tilbake som detter ned når akslene dras ut. Fattern har ikke sett en slik svansert kasse før - han har jobbet mye med girkasser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår