Gå til innhold

Prosjekt girkasse

Ranger emnet

Volvo240R

Anbefalte innlegg

Hadde ei 265 kasse til salgs her noen mnd i vinter, men var ingen interesse for den så jeg slogte den til høggern m/ 2.5liters 6`r fra bmw... Fikk usle 1500 for hele dritten.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 118
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hadde ei 265 kasse til salgs her noen mnd i vinter, men var ingen interesse for den så jeg slogte den til høggern m/ 2.5liters 6`r fra bmw... Fikk usle 1500 for hele dritten.

Den var vel ikke med løst clutch hus?

Heter vel forresten 260 den som sitter på 2,5L BMW.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte shortshift til min fra GS bildeler. Bare ringte og sa det var en getrag 265 fra BMW 728i, så sendte han ny girspak, kosta 2-300kr, husker ikke helt, men billig var det. Tror egentlig det bare er en girspak fra en annen BMW som har lengre aksel under kula men...billig uansett da!

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett når det er kuler i kanaler inne i kassa som løper frem og tilbake som detter ned når akslene dras ut. Fattern har ikke sett en slik svansert kasse før - han har jobbet mye med girkasser!

Er faktisk ikke så vanskelig å få sammen igjen....trikset er å kjøpe nye plugger til de fjærene og kulene istedetfor å prøve å stu isammen igjen innenfra.

Hvor mange skifteaksler har du dratt ut? De som sitter i bakerste hus kan bare sitte, det er bare den som er i fremste hus som du egentlig trenger ny plugg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, "så lik den kan bli" kan jeg si meg enig i, men "ekte gruppe A-kasse" vil jeg definere som en kasse fra en Gr.A 242 som kjørte ETCC/ DTM på midten av 80-tallet. Men kall det hva du vil!

Har alle de "gruppe A" spoilerne som finnes vært montert på en grp.a racerbil noensinne? Neppe.

Har alle "gruppe A" turboer som finnes vært brukt på en løpskjørt grp.a bil? Neppe.

Har min girkasse vært løpskjørt på 80 tallet i en 240? Aner ikke, mest sannsynlig ikke. Men den er en homologisert gruppe A girkasse, var til og med plombe på den, dermed så er den så ekte gruppe A den kan bli. Selv om den ikke nødvendigvis har vært kjørt i ETC/DTM.

Er ingen som vil påstå at en ubrukt F1 motor ikke er F1, siden den ikke har vært i en løpsbil :)

Men jeg skal innrømme at det hadde vært noe annet om man visste at girkassa mi vant DTM i '85, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk ikke så vanskelig å få sammen igjen....trikset er å kjøpe nye plugger til de fjærene og kulene istedetfor å prøve å stu isammen igjen innenfra.

Hvor mange skifteaksler har du dratt ut? De som sitter i bakerste hus kan bare sitte, det er bare den som er i fremste hus som du egentlig trenger ny plugg til.

Lokkene er selfølgelig utslått.

Tatt ut fire skifteaksler, sitter igjen en i det bakre huset. Nå er kassa delt i tre biter - nå starter rengjøringen.

Bilder kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokkene er selfølgelig utslått.

Tatt ut fire skifteaksler, sitter igjen en i det bakre huset. Nå er kassa del i tre biter - nå starter rengjøringen.

Bilder kommer.

Bingo. Der klarte du det mange andre driter seg ut på, som bare slår akslene inn igjen og bøyer fjærer og mister kuler.

Har du byttet bakre lager enda? Må visst ha 30 tonns presse for å få det av ifølge ryktene.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider