Gå til innhold

honda civic lyder forran når man svinger

Ranger emnet


jossa

Anbefalte innlegg

har en 87 mod covic gl. 1.5l ..

 

svinger man kommer det en "kaklunk. kaklunk. kaklunk." lyd.. tog lyd :P

 

hva kan dette være? frykter det kan være noe som drivknuter eller no.. men merker ikke noe slakk i akslingen når jeg røsker i den. men men.. noen som vet?

 

 

btw noen som vet av eller gjør det sjøl. sveise rust i tromsø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da dette skjedde hos meg var det en sliten drivakselmansjett.

Det var en 1991 mazda 323 da.

 

Enden på den visa var at det smalt noe grønnjævlig en dag jeg la om hardt i reverse og den mansjetten brakk/knuste/ble ødelagt.

 

Etter det kunne jeg ikke kjøre en meter siden det ikke var kontakt med ene hjulet og all "kraften" fra motoren ble fordelt til hjulet med minst motstand, altså det som ikke var tilkoblet.

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som deler mitt problem skjønner jeg ;) Jeg hadde sånn "dunk" lyd på hver venstresving - viste seg at det var stabstaget på høyre side som hadde tatt kvelden. Men hvis det hele tiden er lyd mens du svinger kan det hende at det er en drivakselmansjett som har tatt kvelden, se etter dette:

 

IMG_3513.jpg

 

Hvis det er det som er feil så kan du prøve å ta ut leddet (good luck btw. har beskrevet en del i tidl. tråder) og rense det, men iflg. Nissan måtte det som oftest skiftes (dyrt). Ny mansjett kostet fra Nissan litt i underkant av 350,-, stab-stag kostet rundt det samme + sette-på-stash til en 150-200 kroner. Mulig du får tak i billigere deler på mekonomen eller noe, men jeg liker at iallfall disse ganske vitale delene er av garantert kvalitet.

 

Drivleddet kostet visst rundt 2500,- (altså nesten 10% av bilen min sin verdi angry ). Ganske hardcore å skifte syns jeg, må skru av skruen på drivknuten (str. 32 på Sunny), så av med bremsekalliperen (heng den fast i fjæringa), deretter av med to bolter som garantert er rusta under på bilen, som holder fast en kopp for å beskytte og holde på plass bærebroa der stabstaget og bærekula er skrudd fast. Fjern den underste delen på stab-staget (ta godt vare på delene). Deretter på du slakke på mutteren til bærebroa, for så å fjerne en sikkerhets-pin på mutteren som holder fast drivknuten til broa, løsne mutteren - finn en måte å få bøyd ned broa på (jeg brukte slegge, funka ikke.. bulk ble det, men den sitter som støpt.. faen!).

 

Da har du løsna navet (den henger i fjæringa og styreleddet), vri navet til full sving og gyv løs med en gummihammer (eller slegge, your preferance) til leddet sakte men sikkert snor seg ut av navet. Pass på så ikke drivakslingen faller ned - da begynner girkassa di å sprute olje (ukoselig affære). Når du har fått den ut banker du på det innerste leddet av drivknuten:

 

bankher.jpg

 

til den faller av. Så må du finne en måte å demontere leddet på, inspisere om alt ser okay ut - rengjør med parafin, lighterveske e.l, hvis det er noe som er ødelagt må hele greia byttes ut - iallfall på min bil, for det fins visst ikke reservedeler. Men han fortalte meg suksesshistorier han duden på Nissan, så det er håp! :) Hvis alt er ok, rengjør alt, sett stashet på plass igjen, gyv løs med masse masse smørefett der det var fett før - og vips er bilen i orden igjen - og du har spart masse penger på å ikke sende bilen på dyrt verksted.

 

Men verktøyet du trenger koster en del da, her er det verktøyet jeg trengte for å utføre denne jobben:

 

32mm fastnøkkel (drivknute) - 320,- på Meca Kongsvinger (blodpris)

22mm fastnøkkel (bærekule) - 250,- på Meca Kongsvinger (ran på høylys dag)

14mm fastnøkkel (stabstag) - 100lapp sikkert

17mm fastnøkkel (beskyttelsesplate) - 80,- Anbefaler lufttrykkmuttertrekker da jeg klarte å knuse en slik fastnøkkel.

Hammer m/ og u/ gummi (nav) - 50lapp, kanskje mer for en med gummi

Butanbrenner (løsne rust) - 300,- på Jernia (170 på Biltema med gass)

Muttertrekker koster 399 på torshov bilrekv.

Kompressor låner du av en koselig nabo, hvis du bare har sure naboer koster det ca. 2000,- for en lettvint en.

 

Tilsammen: 320+250+100+80+(50*2)+300 = 1150

Eller med med muttertrekker og kompressor; 1150+2399 = 3549,-

 

På Nissan skulle de ha 2030,- for å bytte begge drivakselmansjettene (merk: BYTTE) når jeg ga de originaldelene (de kostet rundt 800,-) på forhånd. Når jeg ser tilbake på dette så kunne jeg spart en del cash på å fixa det på verksted. Kommer an på hva du har i garasjen, er ikke spess vanskelig å fixe - men er en del som har litt SÆRE løsninger. Har prøvd å forklare alle fellene jeg har fallt i ovenfor.

 

Lykke til :P

- 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna

x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUUUUSEN takk...

 

den posten din fikk meg til å huske hva som var pointet med dette forumet.

 

trenger du hjelp eller noe så er det ALTID noen som kan noe.. å den posten din med bilder å alt var bare genial... :pray

 

 

takker og bukker..

 

hoff får se om man gidder å bruke penger på dette.. vist jeg utsetter å noe ryker... kan det bli dyrere da? eller er det ganske bankers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, dyrere kan det bli om du ikke fikser ting når du oppdager det.

F.eks

om du ser en drivknute mansjett er morker og holder på å ryke, og tenker som så at den holder sikkert til neste mnd eller no.

Så ryker den i løpet av den måneden og støv og dritt samler seg i knuten.. og som kjent er støv + fett = slipepasta. Som gjør at metall slipes og ødelegges.

Da får du reprasjoner som kunne ha kostet deg 200 kr til istede 1000 +..

Resten tenker du ut selv:)

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår