Gå til innhold

Quattro = like dekk?

Ranger emnet

[TT]

Anbefalte innlegg

Har lyst på 8" felger forand og 10" bak. Dette går på men har hørt diverse meninger om dette da audien min har quattro. At man ikke bør ha ulik 'vekt/strl' på hjul forand og bak. Da vil 4hjulstrekken gå i dass!! Stemmer dette??

.

Hilsen Truls.

O 00 Audi TT Turbo Quattro 225C + X 97 Audi A4 Turbo S Quattro++ x 94 Jeep Cherokee V6 32"+ x 96 Honda Civic Hb 1.6 17"+ x 89 Toyota Hilux 2.5D 8" hev /35x14.5" hjul+++

x 86 Nissan Kingcab 2.5D 3" hev /33x12.5" hjul +

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ha like dekk foran å bak, monterer du forskjellige størrelser på felger eller dekk blir det en utveksling på diffene som de ikke tåler. Samme når man kjøper nye dekk til sin 4 hjulstrekker, kjøper man f.eks to nye og kjører på to slitte, blir det også en liten forskjell i utveksling som igjen kan skade.

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ha like dekk foran å bak, monterer du forskjellige størrelser på felger eller dekk blir det en utveksling på diffene som de ikke tåler. Samme når man kjøper nye dekk til sin 4 hjulstrekker, kjøper man f.eks to nye og kjører på to slitte, blir det også en liten forskjell i utveksling som igjen kan skade.

Jeg tenker på 10" og 8" brede. 2 par hjul med samme rulleomkrets, bare 2 forskellige bredder?! Det blir jo samme utveksling da? Blir ikke den eneste forskjelden rulle motstanden og vekten?

.

Hilsen Truls.

O 00 Audi TT Turbo Quattro 225C + X 97 Audi A4 Turbo S Quattro++ x 94 Jeep Cherokee V6 32"+ x 96 Honda Civic Hb 1.6 17"+ x 89 Toyota Hilux 2.5D 8" hev /35x14.5" hjul+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

']Jeg tenker på 10" og 8" brede. 2 par hjul med samme rulleomkrets' date=' bare 2 forskellige bredder?! Det blir jo samme utveksling da? Blir ikke den eneste forskjelden rulle motstanden og vekten?[/quote']

Så lenge rulleomkretsen er lik skal nok ikke det være no problem... med økt vekt eller rullemotstand vil bare bilen gå dårligere, ikke noe farlig det heller...

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker jeg nå.. Var og skulle kjøpe 2x 8,5"x18" til forand og 2x 10"x18" til bak. Hos grossisten sa dem ingen ting, men hos felg butikken ambefalte han det ikke på det sterkeste! Hva gjøre jeg? Det er jo rå lekkert med bredere felg bak!!!! BARE MÅ HA DET!

.

Hilsen Truls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

']Er litt usikker jeg nå.. Var og skulle kjøpe 2x 8' date='5"x18" til forand og 2x 10"x18" til bak. Hos grossisten sa dem ingen ting, men hos felg butikken ambefalte han det ikke på det sterkeste! Hva gjøre jeg? Det er jo rå lekkert med bredere felg bak!!!! BARE MÅ HA DET![/quote']

Rulleomkretsen er ikke lik på det du sa nå. Husk at profilen er en prosentandel av bredden på dekket. Så hvis du skal ha breiere dekk bak, må du gå ned på profilen. Eller høyere profil forran.

Feks:

225.50.18 forran

50% av 225 er 112,5mm

245.45.18 bak

45% av 245 er 110,25mm

Her blir det en liten forskjell, men det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider