Gå til innhold

Noen spørsmål og småproblemer med '96 460 Turbo

Ranger emnet


Bue

Anbefalte innlegg

  • Svar 99
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ikke prøvd det nei. Vet ikke hvordan jeg kan kjøre selvtest på denne motoren. Tror jeg må til Volvo for å gjøre det. Er nemlig ikke noe med motoren på det diagnoseuttaket mitt. Er bare airbag, ABS og slikt. Men de kunne vist sjekke feilkoder og slikt for 300 kroner på Volvo. Er det ikke mye styr for å få ut injektorene eller?

 

På min toliter putter jeg ledningen i hull nr 2 på diagnosekontakten (raden som er mot luftfilterboksen, det midterste hullet) og så trykker du minst ett og maks tre sekunder på knappen tre ganger. (Litt usikker på tiden her, mulig det er akkurat tre sekunder) Da vil motoren begynne å teste seg selv, lage litt artige lyder osv. På slutten vil den sprute ut en liten dert av injektorne :)

 

Som mr.jenssen nevnte sitter disse ikke veldig fast, har ikke tatt de ut på min 460, men de ser ut som om de er festet med en klips. Mulig du har en eksplosjonstegning av dette i vadis?

 

-Nicolai

- 92 Audi S4 2.2T quattro

x 92 Audi 80 2.3 quattro

x 96 Volvo 460 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe ledning inn til nr 2 på diagnosekontakten min. Er bare ledning inn til nr. 1, 3 og 7, så kan nok ikke kjøre den samme testen som deg da. Tror bare injektorne sitter med noen klips ja. Men må vel av med innløpsrøyret (eller noe sånt) som ligger over de for å få de ut da. Tror jeg prøver med en diagnose/feilkodesjekk på verkstedet først da. Kostet jo ikke mer enn 300,- sa de.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann.

 

slenger inn en melding på tråden siden jeg anntageligvis kommer til å skaffe meg 460 turbo innen kort tid, og denne tråden ser ut til å være en god info kilde :)

 

-marius

 

Før du kjøper bilen; få med i kontrakten at bilen du kjøper ikke har MPI-innsprøytning. Ellers venter et ragnarok med verkstedbesøk på verkstedbesøk. Volvo 460 er en kjempebil som er utrolig god å kjøre. Lykke til. :)

Mazda 626 1.8i 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har funne ut om MPI og SPI innsprøytning til nå er at, SPI bruker en stor injektor på innsuget istede for 4, 1 til hver sylinder.

Mens MPI bruker 4.

SPI = Singelpoint Injection

MPI = Multipoint Injection

 

Så jeg har egentlig ikke blitt særlig klokere, siden jeg ikke har vært borti SPI systemet på 440, tror ikke det finnes.

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det finnes en motor til 440/460 med SPI. Ganske sikker på at B18U motoren er med noe siemans insprøyting med bare en injektor. Ellers har jo alle motoren i 440/460 vel MPI da. Det er vel noe de fleste litt monderne biler har, men finnes jo sikkert forskjellige versjoner av det. Om det på 440/460 er spesielt dårlig vet jeg ikke, men de fleste 400 som er solgt i norge har vel MPI da. Burde jo da være mange som sliter med det hvis det er så dårlig.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det finnes en motor til 440/460 med SPI. Ganske sikker på at B18U motoren er med noe siemans insprøyting med bare en injektor. Ellers har jo alle motoren i 440/460 vel MPI da. Det er vel noe de fleste litt monderne biler har, men finnes jo sikkert forskjellige versjoner av det. Om det på 440/460 er spesielt dårlig vet jeg ikke, men de fleste 400 som er solgt i norge har vel MPI da. Burde jo da være mange som sliter med det hvis det er så dårlig.

 

Hvis man merker at en 460 går ujevnt på varmgang er det fare på ferde, Tror ikke de fleste 460'ene som er solgt i Norge har MPI, men jeg ser oftere og oftere at disse bilene ikke vil starte. Og problemet med MPI-insprøytningen på disse bilene er at den på en eller annen måte virker inn på tenningen, slik at det er et eller annet som oppstår som gjør at den ikke vil starte. Bytte batteri hjelper ikke, men det går an å dytte den i gang. For å midlertid ordne tomgangen da må man dra bilen noe jævlig ut på turtallet. Dette for å rense opp i systemet. Noe slikt fikk jeg forklart av kameraten min som har eid en 460 som bød han på problemer.

 

Bestefaren min hadde en 94-modell blå volvo 460. Han brukte den ofte på langkjøring til Nord-Norge. Plutselig kunne bilen stoppe helt opp. Han fikk ikke starte. Bilen ble fraktet gang på gang til verksted. Der startet den selvfølgelig med en gang. En ansatt ved verkstedet fikk t.o.m låne bilen en hel helg for å se om problemet oppstod igjen, noe det selvfølgelig ikke gjorde. Men en dag skjedde det at de fant ut hva som var galt. De bestilte en del fra Nederland, og da virket bilen optimalt igjen. Jeg har hørt mange liknende historier om tenningsproblemer med 460, og jeg mistenker at det dreier seg om innsprøytningen på disse bilene. Da jeg leste på vgnett-diskusjon om mpi og disse bilene følte jeg liksom at brikkene falt litt mere på plass.

Mazda 626 1.8i 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt her, har lest en del rundt emnet, og det virker som om det er noen ledninger som har lett for å flytte på seg / lett å sette feil og andre ting greunnet dårlig konstruksjon rundt databoksen som sitter ved passasjersiden;

 

http://www.carelect.demon.co.uk/vvp3.html

- 92 Audi S4 2.2T quattro

x 92 Audi 80 2.3 quattro

x 96 Volvo 460 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt her, har lest en del rundt emnet, og det virker som om det er noen ledninger som har lett for å flytte på seg / lett å sette feil og andre ting greunnet dårlig konstruksjon rundt databoksen som sitter ved passasjersiden;

 

http://www.carelect.demon.co.uk/vvp3.html

Hvis det gjelder de bilen som sto på den siden gjelder det jo tydeligvis ikke min bil. De det gjelder der er de med Fenix innsprøyting, mens min har Bosch LH-Jetronic. De det gjelder der er de med 35-pin, mens hjernen min bare har 25-pin.

 

Revolt: Husker du hva det var de byttet på den bilen til bestefaren din da?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det gjelder de bilen som sto på den siden gjelder det jo tydeligvis ikke min bil. De det gjelder der er de med Fenix innsprøyting, mens min har Bosch LH-Jetronic. De det gjelder der er de med 35-pin, mens hjernen min bare har 25-pin.

 

Revolt: Husker du hva det var de byttet på den bilen til bestefaren din da?

 

Nei, og problemet er at han ikke husker det selv heller. Men det var visst ikke rare greiene, en liten del fra nederland var det han fikk forklart. Han hadde bilen et par år til, så gikk han for et innbytte hos volvo-forhandler og kjøpte seg en megane. Det er ti år siden det greiene skjedde med 460'n hans, men jeg husker det ganske godt. Jeg mener det var snakk om en sånn vakuumklokke-sak, et eller annet som skulle hjelpe på innsuget sånn at bilen ikke lengre stoppet. Jeg har aldri hørt om noe vakuumklokke før, men det var noe slikt det ble snakket om. Dette er lenge siden, og i og med at jeg ikke har greie på bil, så er det lite jeg kan bidra med egentlig.

 

Bosch LH-Jetronic er forresten den samme betegnelsen kompisen min hadde som innsprøytning.. Det ble byttet noen deler i garanti-tiden hans, bla. en del som het Bosch LH-Jetronic eller noe i den duren. Om det var startmotoren eller en del av innsuget vet jeg ikke.

Mazda 626 1.8i 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Gidder ikke lage noen ny tråd nå, så spør bare her siden det er noe av det samme.

 

Ikke merket noe til store tomgangsproblemer nå som det er blitt kaldt igjen, men er vel akkurat som før med litt variasjon og det som får meg høres ut som at den sviver litt tungt på en måte. Men synes ofte den er litt merkelig når den skal starte. Må jo kinne/file i 2 - 4 sekunder før den starter som alltid, ingen ting å si om den er varm eller har stått 2 dager i -12 grader. Men når motoren er helt varm virker den som den ikke helt klarer å finne ut av tomgangen. Når den starter går den kanskje opp til 500 rpm, og siden den merker dette er alt for lavt spretter den rett opp på kanskje 1200 rpm og så raskt litt ned igjen. Slik står den kanskje 2 sekunder før den har funnet ut av tomgangen. Høres jo litt merkelig ut når den starter og spretter opp og ned. Er dette noe som er vanlig? Aldri vært borti andre biler som er slik. Ikke hver gang når den er varm det skjer, men av og til. De andre bensinbilene jeg har vært borti er slik at når du starter går de opp til kanskje 1500 rpm akkurat i det de starter før de synker nedover til vanlig tomgang. Min strater normalt opp på 8 - 900 rpm og blir ligende der. Bar et par ganger nå når det er veldig kaldt at den har gått opp til 2000 rpm. Er det normalt og bare slik denne bilen skal være? Bare spør siden alle andre biler jeg kan komme på oppfører seg litt anderledes. Av og til når jeg kjører vanlig og trykker inn clutchen mens jeg slipper gassen helt detter tomgangen ned til kanskje 500rpm før den går rett opp til vanlig tomgang. Virker som den er litt brå når den skal slippe ned på tomgang, at den slipper den alfor langt ned før den med en gang drar den opp på det normale igjen. Hva kan være grunnen til det?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har sagt tidligere. Å måtte turne i 2-3 sekunder er normalt på di bilene.

Er ingenting unormalt med det.

 

Og du finner ikke 1 bil som er lik en annen en i oppførsel på motor styringen.

Når det er sagt, anbefaler jeg deg å ta turen til Volvo (atter en gang) for å la dem kontrollere det. De har sine metoder og utstyr til å sjekke at alt er som det skal være eller finne ut feilen.

 

Er vanskelig å sitte her på forumet å finne ut hva som er feil. :)

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, må vel se å komme meg til et verksted å se om de kan lese ut disse feilkodene de påstår de kan. Problemet er vel helst at får å få lese ut feilkodene til en fornuftig pris må jeg til Kristiansand, og der er jeg veldig skjeldent mens verkstedet er åpent. Her i Mandal som jeg er hver dag skulle de ha i hvert fall en tusen lapp for å lese de ut hvis det gikk. Skulle ta det for 300 i kr.sand. Men litt usikker på om de i det hele tatt kan lese feilkoder på turbo motorene. Kan ikke gjøres med diagnoseuttaket i motorrommet, så hvor kan de da gjøre det?

 

Hadde jo av den ene slangen på tomgangsregulatoren tidligere, og så at denne var ganske sotete inni, kan det hjelpe å få vasket denne på noen måte? Noen har også stilt på en justeringsskrue på luftemengde måleren en gang, så lurer litt på hva man justerer der?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår