Gå til innhold

Reodor F: Chevy Van - Nothing beats cubic inches

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Du som er så inne på STORE motorer, har du hørt om: Napier Deltic?

 

Joda, jeg har såvidt hørt om denne. Men på lokomotivfronten foretrekker jeg nok GMs V16-totakter GM16-567C :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 619
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ikke sett den.... hmmmm. Ta en titt, eller søk på google. Dette er den råeste motoren i verden, spør du meg. Det blir litt av en rekke med stempler å råder hvis du liner dem opp på bordet. V16 ?? pøh, denne har 18 sylindre i en trekant, med 2 motgående stempler i hver sylinder= 36 stempel.(åsså totakt, forresten).

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Napier_Deltic

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo se om det er mulig å komme over gir, dynamo og motorer fra en DI1 eller DI2... 2 gir er MER enn nok... :D:D:D

 

Hadde jeg visst om deg for 2 år siden, hadde du fått et slikt sett for å hente det...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sett den.... hmmmm. Ta en titt, eller søk på google. Dette er den råeste motoren i verden, spør du meg. Det blir litt av en rekke med stempler å råder hvis du liner dem opp på bordet. V16 ?? pøh, denne har 18 sylindre i en trekant, med 2 motgående stempler i hver sylinder= 36 stempel.(åsså totakt, forresten).

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Napier_Deltic

 

Joda, jeg kjenner konstruksjonen. Den er absolutt rå. Og ganske kompakt. Men når man har vokst opp med NSBs NoHAB-lokomotiver, så er det lite som slår en 148-liters V16 på fullt pådrag. Hadde vært artig å hørt hvordan Delticen låter irl også.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo se om det er mulig å komme over gir, dynamo og motorer fra en DI1 eller DI2... 2 gir er MER enn nok... :D:D:D

 

Hadde jeg visst om deg for 2 år siden, hadde du fått et slikt sett for å hente det...

 

Hva tenker du på med DI1 og DI2? Kjenner til de betegnelsene fra jernbaneverdenen, men det er vel ikke det du tenker på? Fortell!

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en god ide. Hvordan blir det med giroverføring clutch ///DISEL TANK, den drikker jo sikkert 100l mila. den der.

 

Tror ikke den kommer til å bruke noe særlig mer enn 10 liter på mila, og da rekker jo originaltanken på vanen leeeenge...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du på med DI1 og DI2? Kjenner til de betegnelsene fra jernbaneverdenen, men det er vel ikke det du tenker på? Fortell!

 

Erlig talt kan jeg lite om tog og blander sammen benevnelser, men en bekjent av meg fortalte en del... Var ikke de togene diesel-elektriske? Dieselmotoren drar et agregat, som igjen drar elektromotor(er) ved hjulene?

 

Han hadde drivverket fra et slikt diesel-elektrisk tog på låven, han hadde drømmer om noe traktor-pulling. Men han måtte flytte og delene ble levert til skrot...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Vilt bra! Beste prosjektet hittil :D:D Når begynner byggingen?

Skaffet mye deler?

 

Fant noen nice tall på internett :P

Ytelse: 830 hk (610 kw)

Dreiemoment: 2860 Nm v/1500 omdr/min

Høyeste turtall: 2200 omdr/min

 

Hva skal du bruke bilen til? og HVORDAN blir lyyyyden? :P :):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erlig talt kan jeg lite om tog og blander sammen benevnelser, men en bekjent av meg fortalte en del... Var ikke de togene diesel-elektriske? Dieselmotoren drar et agregat, som igjen drar elektromotor(er) ved hjulene?

 

Han hadde drivverket fra et slikt diesel-elektrisk tog på låven, han hadde drømmer om noe traktor-pulling. Men han måtte flytte og delene ble levert til skrot...

 


  • Di1 ble bygget i ett eks i 1942 og utrangert en på slutten av 50-tallet


  • Di2 er et dieselhydraulisk skiftelokomotiv bygget i perioden 1954-1973. De fleste hadde en BMV-motor på 600 hk. Benyttes i beredskapstoget for Romeriksporten

  • Di3 er et dieselelektrisk person- og godstogslokomotiv, og ble bygget i perioden 1957-1969

 

Vurderte i sin tid å skaffe en GM16 567C og sette i en buss, men så dukket heldigvis leopardmotoren opp...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Vilt bra! Beste prosjektet hittil :D:D Når begynner byggingen?

Skaffet mye deler?

 

Fant noen nice tall på internett :P

Ytelse: 830 hk (610 kw)

Dreiemoment: 2860 Nm v/1500 omdr/min

Høyeste turtall: 2200 omdr/min

 

Hva skal du bruke bilen til? og HVORDAN blir lyyyyden? :P :):):)

 

De tallene kjenner jeg godt :)

 

Hva jeg skal bruke bilen til? Tja, planen var vel å "hevne seg" på alle som lo av meg og bruttern da vi kom kjørende i vår småtrimmede Volvo under 4juli-cruisingen i Lillestrøm for noen år siden. Det var før alle andre enn de med amcar ble bortvist av politiet.

 

Ideen, bilen og motoren er skaffet tilveie. Det som gjenstår er girkasse, radiatorer med kjølevifte, eksosanlegg og diverse småtteri.

 

Lyden kan du få et inntrykk av ved å klikke på linkene jeg la ut i denne tråden noen innlegg høyere opp.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår