Gå til innhold

Reodor F: Chevy Van - Nothing beats cubic inches

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Vis jeg ikke tar heilt feil så er det samme folka som har det prosjekte å :P

Hehe...var vist det...er caravellen bytta ut med Dodge Van`en eller

har dere planer om to månster biler :P....mye gale byggdeorginaler rundt

om kring....ikke ta det negativt...for det dere har planer om ser ut tell og

bli rimelig rått.. :pray

Kvalitetsbevisst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 619
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bruk en Chevrolet G30 i stedet, de har jo maksvekt på 3900kg, og veier 2500kg, så kan du laste den 1.4 tonn hvertfall, når dere tar ut originalmotor og girkasse, så er dere vel ikke så langt unna det bilen skal kunne tåle av vekt, nå vet jeg ikke lastekapasiteten på dogde vanen da. Men Chevy vanen er litt tøffere.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hyggelig at dere satte pris på prosjektet.

 

Beklager sent svar, men vi har vært på Volvotreff (VROM) i Göteborg i helga. Må jo få litt inspirasjon på Amazon-fronten også, men det er en annen historie...

 

Jeg skal forsøke å besvare de spørsmålene som ble stilt i de foregående innleggene, men jeg bruker ikke sitatfunksjonen. Ikke for å være arrogant, men jeg vet ikke hvordan jeg gjør det, og har det litt travelt. Holder på å pusse opp et gammelt lokomotiv innimellom alt det andre.

 

På kjøpstidspunktet og en stund etterpå fikk jeg munnkurv omring kjøpesummen av Forsvaret, men det kom av kortsiktige forretningsmessige hensyn som ikke lenger gjelder. Vi måtte gi 20000 kroner for motoren. Senere har det blitt solgt ytterligere to motorer til privatpersoner i Norge til en betydelig lavere pris, men sånn er livet. De to andre motorene er nå i traktorpullingmiljøet på Jæren.

 

For tiden heller vi som sagt mot et hydrostatisk drivverk. Da unngår vi problemer med clutch osv, men det hadde selvsagt vært aller tøffest med en automatgirkasse ala Leopard. Et drivverk fra en stor hjullaster hadde vært midt i blinken selv om dreiemomentet i stridsvognsmotoren er betydelig større enn i en hjullastermotor og dermed kan overbelaste girkassa ganske raskt. En hydrostatisk pumpe montert på motoren i varerommet og en hydrostatisk motor koblet til mellomakselen på originalmotorens plass bør kunne funke.

 

Drivstofforbruket kommer til å bli høyt, men selv den bruker 10 liter på mila så vil originaltankens størrelse være stor nok til vårt bruk. Dette vil jo kun være et show-kjøretøy, og det blir mye show på 6 mil.

 

MAN-motoren ble anskaffet på et tidspunkt da Leopardmotoren ikke ennå var tilgjengelig. MAN V-10er i Transporter var da et slags plaster på såret, men etter anskaffelsen av den STORE motoren vil ikke MAN-prosjektet bli realisert. Nå skal jeg heller konservere den motoren og la den inngå i vårt private lille motormuseum.

 

Jeg er enig i at en Chevy Van er mye tøffere, men årsaken til at det ble en Dodge Van er for å beholde en ørliten merketilknytning. MTU og Dodge inngår begge i Daimler-Chryslerkonsernet og har dermed en slags kobling til hverandre. Muligens en fordel når man skal sette på seg finstasen, pusse tennene og dra på sponsorjakt... Opprinnelig vurderte vi en Mercedes 608 kassevogn, men da vi så hvordan polititet bryskt avviste alt annet enn amerikanske biler under 4-julicruisingen i Lillestrøm bestemte vi oss for en Dodge istedet.

 

Takk til alle som har linket til liknende prosjekter osv andre steder i verden. Det finnes helt sikkert sykere fyrer enn meg der ute, men jeg er veldig betatt av lyden fra en Leopard 1 stridsvogn. Den er fantastisk mektig og noe helt annet enn en Rolls Royce Merlin på fri eksos. En modifisert utgave av Merlinmotoren, Rolls Royce Meteor, sitter forresten i den engelske stridsvogna Centurion som også har blitt brukt av det svenske Forsvaret. Veldig tøff den og, men litt puslete med sine 27 liter...

 

mvh

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig tøff den og, men litt puslete med sine 27 liter...

 

mvh

 

Reodor F

 

:cool: hehe...

 

Til oss som ikke er eksperter på tankser og hjullastere, hva er egentlig hydrostatisk drivverk, og hvordan virker det?

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gromt dette her. lyden fra leopard er pervers ja, drivverk fra en stor hjullaster kan jo fungere iom at vanen kommer til å bli lettere enn en stor hjullaster til tross for at prosjektet ikke blir lett, kanskje vekta "skåner" drivverket litt.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket tidsperspektiv ser du for deg på dette vanvittige prosjektet?

Jeg vil tro at vi kommer til å bruke inntil 5 år på prosjektet, men skulle det dukke opp et egnet objekt og et egnet drivverk og en sponsorvillig sjeik fra Araberlandet så kan det gå betydelig fortere. Men denne høsten og våren 2006 skal jeg vie mitt Volvo 850-prosjekt.

Det er 5 år siden prosjektet oppsto som en sprø tanke, så her gjelder det å tenke langsiktig og ikke gi opp selv om en møter litt motgang.

 

Til oss som ikke er eksperter på tankser og hjullastere, hva er egentlig hydrostatisk drivverk, og hvordan virker det?

Nå er jeg vel ikke ekspert på noe av dette jeg heller, selv om jeg har studert forskjellige løsninger ganske grundig.

Et hydrostatisk drivverk er basert på væske (olje) under trykk. En pumpe montert på motoren omtrent der hvor girkassa normalt sitter skaper nødvendig trykk og væskehastighet. Denne væsken strømmer i rør eller slanger bort til en hydraulmotor og driver denne rundt. Hydraulmotoren driver i sin tur kjøretøyets drivverk. I tillegg tilkommer selvsagt ventiler og div reguleringsutstyr for oljestrøm osv. Dette prinsippet er mye brukt i gravemaskiner og snøfresere. Prinsippet har sine fordeler og ulemper som alle andre, men en av fordelene er jo at vi står ganske fritt til å plassere motoren der det er plass og der hvor det passer best mtp vektfordeling osv.

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har ikke skjedd noe av interesse. Skal prøve å få fyret motoren før vinteren, men da må jeg bytte olje først. Og et oljeskift beløper seg til 60 liter olje... Smøresystemet er forresten ganske avansert med tørrsump og greier. Nærmest et must dersom den skal ha sikker smøring selv i krappe stigninger. Stridsvogner har jo en viss klatreevne. Igrunn ganske imponerende greier alt sammen.

Nei, nå sitter jeg bare her og fabulerer og drømmer. På tide å ta senga på ryggen. God natt!

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår