Gå til innhold

Reodor F: Chevy Van - Nothing beats cubic inches

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

hvorfor ikke duramax,cummins eller powerstroke?

 

mulig å få ut en god del mer hk enn 830(selv om det er syke greier) men jeg tenker mest på vekt, i og med at det blir tunge saker vil du sliter trur jeg.

Men BEVARES, får du det til blir det heftig. Regner med noen tusen NM på detta?!

 

du trenger ikke opp på mer enn 6.6 i duramaxen eller 7.2 i cummins evt. 7.3l powerstroke fra excursion!

 

Dette var vel 6.2 diesel i utgangspunktet?!

 

Men lykke til og jeg håper du får det til.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 619
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat fra første siden i tråden

 

I fjor sommer kjøpte vi derfor en motor fra stridsvogna Leopard 1. Dette er en 10-sylindret dieselmotor 37,4 liter med doble luftladere (sentrifugalkompressorer) og mektig motorlyd. 830 hk og 2860 nm burde tørke fliret av selv den største big block entusiast. Denne motoren er produsert av MTU i Tyskland og er en solid klump på nesten to tonn.

 

 

:D

 

 

nå har jeg ikke lest såå nøye på hva du har skrevet om girkasser og diverse løsninger.. Men hva med utveklsing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor ikke duramax,cummins eller powerstroke?

 

mulig å få ut en god del mer hk enn 830(selv om det er syke greier) men jeg tenker mest på vekt, i og med at det blir tunge saker vil du sliter trur jeg.

Men BEVARES, får du det til blir det heftig. Regner med noen tusen NM på detta?!

 

du trenger ikke opp på mer enn 6.6 i duramaxen eller 7.2 i cummins evt. 7.3l powerstroke fra excursion!

 

Dette var vel 6.2 diesel i utgangspunktet?!

 

Men lykke til og jeg håper du får det til.

 

Nå banner du vel litt i kjærka igjen biring. Her er det kun to ting som betyr noe, og det er slagvolum og lyd. Med 37,4 liter er den altså i overkant av 30 liter - sier og skriver 30 liter - større enn en knuslete powerstroke. Og hva lyd angår så er det lite som slår en stor V10 uten eksosturbo. Men for all del, min neste bruksbil blir trolig noe med powerstroke.

 

Hmmm, nevnte jeg forresten leopardmotorens 2860 Nm ved 1500 o/min

 

dette prosjektet er vell mye for å dele den legendariske lyden av en leopard tanks (om jeg har fårstått det riktig)

 

Somme er gutten sin som har forstått poenget :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får møtes på hallveien da, bredda stålplattiser! :)

 

Hvordan blir det med passformen til girkassen?

 

Passform og passform fru Blom. Trolig må jeg benytte en adapterplate mellom motor og girkasse, uansett om valget faller på kasse fra hjullaster eller graver. En ørliten mulighet er det dog for at det passer rett på. Boltmønsteret er helt sirkulært og minner om en hvilken som helst lastebilmotor.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat fra første siden i tråden

 

I fjor sommer kjøpte vi derfor en motor fra stridsvogna Leopard 1. Dette er en 10-sylindret dieselmotor 37,4 liter med doble luftladere (sentrifugalkompressorer) og mektig motorlyd. 830 hk og 2860 nm burde tørke fliret av selv den største big block entusiast. Denne motoren er produsert av MTU i Tyskland og er en solid klump på nesten to tonn.

 

 

:D

 

 

nå har jeg ikke lest såå nøye på hva du har skrevet om girkasser og diverse løsninger.. Men hva med utveklsing?

 

Jeg vil benytte original bakaksel.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå banner du vel litt i kjærka igjen biring. Her er det kun to ting som betyr noe, og det er slagvolum og lyd. Med 37,4 liter er den altså i overkant av 30 liter - sier og skriver 30 liter - større enn en knuslete powerstroke. Og hva lyd angår så er det lite som slår en stor V10 uten eksosturbo. Men for all del, min neste bruksbil blir trolig noe med powerstroke.

 

Hmmm, nevnte jeg forresten leopardmotorens 2860 Nm ved 1500 o/min

 

 

 

Somme er gutten sin som har forstått poenget :D

 

ja ok, lurer på hva 200sx-klanen sier når du stiller opp ved siden av dem på treff, da trur jeg ikke dem føler seg like kule lenger! Det verste er at det kommer til å flytte seg bra også. Til sammenlikning har jo nye MAN TGX 600hk og 3000nM, altså ikke så altfor langt unna det du vil få, så blir morro det her.

Trur du vil få en god del problemer med utveksling,deler som holder...Men det er fullt mulig bare man tar tiden til takke.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er litt OT (som mye annet her) og jeg veit du bygger bilen med den motoren pga den er stor og pga lyd, men skulle du hatt sterkere motor (men mindre) så har jo volvo FH16 660 660HK og 3100NM fra 1000RPM til 1400PRM. litt imponerenden i og med at denne motoren er halvparten så liten som leopardmotoren

 

drit tøft prosjekt hvertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er litt OT (som mye annet her) og jeg veit du bygger bilen med den motoren pga den er stor og pga lyd, men skulle du hatt sterkere motor (men mindre) så har jo volvo FH16 660 660HK og 3100NM fra 1000RPM til 1400PRM. litt imponerenden i og med at denne motoren er halvparten så liten som leopardmotoren

 

drit tøft prosjekt hvertfall ;)

 

Motoren du nevner er et høyteknologisk vidunder med kraftig overlading og avansert elektronisk styring. Leopardmotoren har lett overlading og null elektronikk. De fleste store moderne lastebilmotorer vil ha et dreiemoment som overgår leopardmotoren, men det er meg knekkende likegyldig. Det er som sagt lyd og motorvolum som er greia her.

 

Dessuten er det effekten og ikke dreiemomentet som sier noe om styrken. Og 830 er mer enn 660... :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
ikke skjedd noe den siste mnd ??

 

Joda, en hel masse. Jeg har pusset opp kjøkken, jeg har byttet ut mesteparten av fronten på bruksbilen, jeg har vært på en ukes øvelse, jeg har jobbet masse, jeg har holdt på med Volvo-prosjektet, jeg har...

 

Men du tenker kanskje på prosjektet? Ikke stort, men til helga skal jeg hente mellom 50 og 100 liter olje til motoren. Da blir det andre boller serru...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, en hel masse. Jeg har pusset opp kjøkken, jeg har byttet ut mesteparten av fronten på bruksbilen, jeg har vært på en ukes øvelse, jeg har jobbet masse, jeg har holdt på med Volvo-prosjektet, jeg har...

 

Men du tenker kanskje på prosjektet? Ikke stort, men til helga skal jeg hente mellom 50 og 100 liter olje til motoren. Da blir det andre boller serru...

 

Da vil jeg du skal si at du skal starte den i bukk!!!!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår