Gå til innhold

Reodor F: Chevy Van - Nothing beats cubic inches

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

  • Svar 619
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Izuzu er en del av GM, så ta det med ro...

 

På begynnelsen av 80-tallet hadde GM i USA ingen erfaring med diesel - rent bortsett ifra olds 5.7diesel, men den er ikke vedt stålet den er laga i. Dette ver det som gjorde at de gikk til Izuzu når det amerikanske forsvaret forlangte en dieselmotor.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg tror det å være syk er en positiv greie her på forumet :lol

 

Jeg har ennå ikke fyra opp kraftwerket, men i sommer må den til pers. Jeg har lyst til å gjøre de riktige tingene i forbindelse med oppstarten, slik at den ikke havarerer med det første. Smøresystemet er det viktigste, dernest må jeg sørge for at dyser og innsprøytningspumpe fungerer korrekt og sist men ikke minst må kjølinga være tilfredsstillende. I Forsvarets systemer har motoren en verdi på ca 1,5 mill kroner, så jeg har ikke lyst til å gå på en major melt down før motoren sitter i bilen.

 

Motoren skal forøvrig være i god stand. Den ble tatt ut av stridsvogna fordi den hadde nådd timetallet til lett toppoverhaling som forfaller ved 1000 timer. Selv etter dette kan motoren gå i tusenvis av timer til uten problemer ved såpass lett bruk som i mitt tilfelle...

 

Jeg har planlagt å bruke 4 stk 100A batterier koblet 2 i serie og 2 i parallell slik at spenningen blir 24 volt og strømmen blir 200A. I stridsvogna er det dobbelt så mange batterier, men der er det tatt høyde for mange strømforbrukende komponenter og lange perioder uten at motoren går og lader batteriene.

 

Jeg er klar over at Izuzu er et firma i GM-konsernet, men det er knytningen mellom GM og MTU via Detroit Diesel jeg er på jakt etter.

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal like å se vanen din med den motoren og med ei kjølevifte som trekker 96 hester... Må jo skjære høl i taket eller no sånt! Men hvordan starter du den? Har du kjøpt med et panel eller no sånt... er jo noen ledninger der da... Er ikke bare å koble sammen liksom. Og hvordan kontrollerer du at alt virker? Har du kjøp med no utstyr til det elns? Er ganske interessert i prosjektet ditt:) Har du kjørt leo i forcen?

There's no replacement for displacement

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nok ikke til å bruke kjøleviftesystemet som sitter i stridsvogna. Det er montert på girkassa og girkassa veier ytterligere 2,7 tonn, så jeg vil nok bruke en kraftig elektrisk vifte vil jeg tro. Generatoren på motoren er lang og tung og kraftig som pokker og burde klare å drive ei ganske kraftig vifte. Høl i taket er forresten et reelt alternativ, og kanskje den eneste måten å få plass til vifta. Tøft blir det og...

 

Jeg kommer til å koble det elektriske slik at det blir akkurat som å betjene en vanlig van. En gammeldags dieselmotor er egentlig veldig enkel å få koblet til slik at den kan startes. Strøm til startmotor og glødeplugger er det som må til. I tillegg vil jeg koble til endel givere for monitorering av oljetrykk, oljetemp, vanntemp osv.

 

Jeg har kjørt leo ved flere anledninger, første gang i 1993 og foreløpig siste gang (leo2) i 2003. Jæklig artig, selv om lydopplevelsen er mye bedre utenfor vogna.

 

Det er vanskelig å spå noe om drivstofforbruket, men ca 10 liter på mila må jeg hvertfall regne med. Om det blir 10 eller 20 liter spiller forøvrig ingen rolle. Det kommer ikke til å bli bruksbilen min akkurat...

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft!! Men skrur du leo i forcen eller? Du har jo grisepeiling. Er jo ikke akkurat og dra i forcen og kjøre hvis man har lyst liksom. Jeg fikk muligheten gjennom bruttern som var vognfører.

Redd du må slutte med volvoen og begynne for fult med vanen:P Iallfall hvis du skal tilfredstille oss på forumet! Girkassene på leo1 er no fine greier. Spørsmålet er ikke om det er spon i kassa, men hvor store sponbitene er...:D

There's no replacement for displacement

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber riktignok i Fårsjen, men ikke på verksted. Å kjenne de riktige menneskene hjelper på når panser skal prøvekjøres ja :D

 

Har brukt mye tid på å sette meg inn i motorens oppbygning og virkemåte, men er nok ennå som novise å betrakte på dieselfronten. Har lest tyske tekniske håndbøker og betraktet bøttevis med sprengskisser. Har tilogmed fått henvendelser fra en ansatt i det tyske forsvaret om kopi av dokumentasjonen jeg besitter. Og det fikk de jo...

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår