Gå til innhold

Reodor F: Chevy Van - Nothing beats cubic inches

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

  • 3 weeks later...
  • Svar 619
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Lite nytt på denne fronten. Jeg leter for tiden etter en automatgirkasse som tåler momentet. Fikk tilbud om ei nyoverhalt busskasse for 30 000 kroner i går, men det er altfor dyrt for noe som kun tåler 1400 nm vedvarende... Nå skal jeg på ferie, men i løpet av august skal jeg prøve å gjøre motoren klar for oppstart. Trenger 60 liter olje, nye oljefiltre og en gigantisk radiator før jeg fyrer motoren. I tillegg må jeg skaffe meg en mekanisk oljetrykksmåler for å være sikker på at motoren har oljetrykk før den starter. Må visst ha etpar 100 ampere batterier også når jeg tenker etter...

 

I tillegg holder jeg på med motoren til min kjære (nåja) 850 for tiden. Har nettopp hentet den hos Oslo sylinderservice etter nok en grundig vask. Skal prøve å få oppdatert den prosjekttråden også...

 

Videre er jeg i ferd med å bygge opp min kompetanse på Volvos gamle bensin-V8, B36. Jeg tar sikte på å bli en kjenner av denne motortypen, både hva konstruksjon og deletilgang angår...

 

Avslutningsvis har jeg kjøpt med Chevy Van, og med sedvanlig amerikansk kvalitet går all ledig tid med til reparering av Van'en...

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil bli inntil 3 tonn med komponenter bak i varerommet, så jeg må forsterke bladfjærene ganske betraktelig... Gulvet i varerommet skal forsterkes med to langsgående stålbjelker med passende profil. I disse bjelkene skal også motor og girkasse boltes fast via kraftige gummifester levert av Otto Olsen AS.

 

Drivstofforbruket bryr jeg meg meg ikke så mye om, men hvis vanen har 100 liters tank holder det til 10 mil hvis den bruker 10 liter på mila. Og det er jo mer enn nok...

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre er jeg i ferd med å bygge opp min kompetanse på Volvos gamle bensin-V8, B36. Jeg tar sikte på å bli en kjenner av denne motortypen, både hva konstruksjon og deletilgang angår...

Du har sikkert sett denne? http://video.google.com/videoplay?docid=4508411990110898606&q=B36B

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
For å si det sånn: har aldri sett en mer passende avatar å brukernavn, hehe. Syke mann, Bare ideen fikk meg til å riste på huet. Magnor med Granada må bare vike front her gitt. Stå på.

 

Tenkte nevne den kjærra du kom med VCE, men han har sikkert sett den før, hehe.

 

Hehe...

 

Har sett denne. Ønsker meg en RR Meteor, men det er selvsagt noe eget med mastodonten MTU MB 838 Cam500...

 

Bare hør her:

http://www.leopardmotor.com/Bergepanser%20ut%20av%20skogen.WMV

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra tøff er selve oppstartprosedyren. Når tenninga skrus på starter den kraftige tandenpumpa til drivstofftilførselen. Deretter starter selve motoren og en sky av eksos står ut av eksossjalusiene på hver side. Så begynner kjølevifta som drives via girkassa å komme opp i turtall. (Bare kjølevifta har et effektbehov på ca 95 hk eller deromkring). Til slutt settes vogna i gir og begir seg fremover. Det er nesten poesi gutter...

 

http://www.leopardmotor.com/Bergepanser_drar.WMV

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bruke mekanisk girkasse altså?

Hadde det ikke vært greiere med hydrostatdrift fra feks en hjullaster?

 

Tror ikke hjullastere vanligvis har hydrostatisk drift. De jeg har sett har hatt automatiske girkasser. Har vurdert - og vurderer delvis fortsatt - hydrostatisk drift. Hørte ei mobilkran med slik fremdrift her forleden, og den var det tøff lyd i. Hele poenget er at det endelige resultatet for enhver pris ikke må låte som en skurtresker...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår