Gå til innhold

Spesialverktøy v/montering av svinghjul?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Momentnøkkel og sentreringsverktøy for clutchen.

 

Det siste har jeg aldri brukt, kun sentrert på øyemål (bruk heller litt tid og vær nøye). Er bare å være forsiktig ved montering av kassa, har gått fint hver gang for meg hvertfall.

 

Du må vel presse i et svinghjulslager i veiva di? (Ettersom den ikke har hatt manuell kasse før). Bare å bruke en stor pipe og banke det forsiktig inn..

 

Er misunnelig på girkassa di! ;)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for info nok engang!

 

Vent litt med å være misunnelig. Kassa er jo ikke testet ennå. Selv om han på Techline på Harestua virker seriøs, er det alltid en sjanse å kjøpe en slik kasse brukt.

Tross alt er det de færreste eiere av T-56 utstyrte Camaro'er/Corvette'r som putrer forsiktig rundt i sneglefart hele tiden...

Selv om T56 kassa jeg har kjøpt utvilsomt er solid, regner jeg med den har fått kjørt seg grundig ved flere anledninger også.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast? Har du fått kast av å montere clutch på øyemål før?

 

Sentreringa er kun for å kunne tre inngående aksel til girkassa gjennom lamellplata/navet og treffe svinghjulslageret ved montering - første gang du tråkker inn clutchpedalen, "henger" hun lamellplata "i friluft" og sentrerer alltid seg selv på denne måten etter det.

 

Mulig du tenker på trykkplata i forhold til svinghjulet, men dette har hatt egne styretapper på alle biler/merker jeg har bytta clutch på...

 

Derfor jeg reagerer og har litt vanskelig for å tro det, no hard feelings :)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast? Har du fått kast av å montere clutch på øyemål før?

 

Sentreringa er kun for å kunne tre inngående aksel til girkassa gjennom lamellplata/navet og treffe svinghjulslageret ved montering - første gang du tråkker inn clutchpedalen, "henger" hun lamellplata "i friluft" og sentrerer alltid seg selv på denne måten etter det.

 

Mulig du tenker på trykkplata i forhold til svinghjulet, men dette har hatt egne styretapper på alle biler/merker jeg har bytta clutch på...

 

Derfor jeg reagerer og har litt vanskelig for å tro det, no hard feelings :)

 

No hard feelings taken cheers

Trykkplata jeg var opptatt av ja

Har ikke gjort dette på sbc, kun Ford. Montert Centerforce Dual Friction clutch kit (trykkplate og disc) og den har IKKE guide-pinner, derfor var det rimelig viktig å bruke sentreringsverktøy for å unngå ubehageligheter.

Med andre trykkplater ser jeg at det ikke er noe problem, da lamellplata vil sentrere seg selv slik du skrev.

5.0L 345hp Motorsport motor, 4tr manuell, Currie bakstuss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No hard feelings taken cheers

Trykkplata jeg var opptatt av ja

Har ikke gjort dette på sbc, kun Ford. Montert Centerforce Dual Friction clutch kit (trykkplate og disc) og den har IKKE guide-pinner, derfor var det rimelig viktig å bruke sentreringsverktøy for å unngå ubehageligheter.

Med andre trykkplater ser jeg at det ikke er noe problem, da lamellplata vil sentrere seg selv slik du skrev.

 

Interessant! Jeg som ikke "kan" Ford; de pleier å ha styrepinner pressa inn i svinghjulet de og? Hvorfor var de evt ikke her? Eller er det trykkplata som ikke bruker styrepinnene som er der? Nysgjerrig serru' ;)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår