Gå til innhold

Knust hodet av mutteren, resten sitter igjen - Hva nå??

Ranger emnet


Mentos

Anbefalte innlegg

Okay, har endelig etter 4 dagers intenst arbeid og litt fantasifull modifisering av en endeleddstrekker fått bytta drivakselmansjetten min. Så skrur jeg alt sammen igjen - og KNEKK!! Bolten til BREMSEKALLIPEREN blir med ut!!!

 

Noen som har noen knallgode tips til hvordan jeg kan få ordna dette i en fart? Får ikke ny bolt før på mandag (er det noe sted jeg kan ta en sånn bolt fra fra bilen ett annet sted uten at det gjør noe?? dette er krise!) - men en del av bolten sitter igjen inni bremseskoen! Får ikke tak på den med tang - hva gjør jeg? Må jeg kjøpe helt ny bremsesko??

 

Sånn ser det ut:

IMG_3594.JPG

 

Dette er krise, skal til Elverum i mårra, Rena dagen etter.. blir vel buss på meg nå da angry

- 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna

x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grisepikk kommer nesten garantert til å knekke. Og da er det bare å kjøpe hele skjiten nytt.

Er du heldig så går det med grisepikk om du lar 5-56 virke mange timer. Og varmer opp godset rundt godt først.

 

På en slik del hadde jeg vurdert å borre opp med større og større bor. Helt til du kan pirke ut gjengerestene, som helt sikker innen du har kommet så langt har løsnet pga varmen som har blitt utviklet under borringen.

 

 

Bare et tips fra en som har gitt opp bruk av grisepikker på rustne bolter. Uansett hvor bra kvalitet pikken har :)

320si -06
535i -87
528i -85
5xxi? -82 prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe drit når slikt skjer.. Den skruen du har knekt er det fingjenger på også skal jeg mene å huske.. samtidig så er det en glidepinne på den der som ikke må skades. Tenk på det når du setter den i skrustikken.

 

Du har flere alternativer her.

 

1. Borre opp med gjengebor i den gamle skruen og gjenge opp.

 

2. Bruke grisepikk.

 

3. Borre opp og gjenge opp med større diameter og bruke løsgjenger (helicoil).

 

Skal grisepikk fungere på slike fastrustede skruer, så må du fjerne mye av skruen. Den vanlige feilen er å borre opp for lite hull og dra til slik at grisepikken knekker. Da har du virkelig driti på leggen, da grisepikken er herdet, den kan du glemme å borre i.

 

Bor vekk så mye av skruen du klarer uten å komme borti gjengene. Da snakker vi rundt 90% av skruen skal vekk, skal bare være en tynn vegg igjen. Så tar du grisepikken og vrir til. Er du heldig så løsner det, da veggene er så tynne at de gir etter. Du må prøve så godt du kan å borre i senter av skruen og rett ned. Bruk helst søyleborremaskin el. lign. Du er ikke garantert noe resultat her uansett.

 

Jeg har hatt mine stunder mot sta skruer og muttre ja :deng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn gjør du (funker garantert): prøv å få løsna den delen som skruen knakk inni slik at du slipper å ligge under bilen. Deretter tar du en annen skrue/ gjenstand og SVEISER fast på den knekte skruen med fuge (på gjenstanden).

Så tar du rørtang, verktøyetc og skrur den ut. Viktig at du bruker mye strøm om du bruker MIG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knust hodet av mutteren, resten sitter igjen - Hva nå??

 

 

 

faaaan.. hehe.. nå må jeg være trøtt..

 

Leste toootalt feil av topic, tenkte ikke bilrelatert.. hehe

 

 

 

Si unnskyld til mora di for meg.. hehe

 

æhæhæh tenkte ikke over det før du sa det....

fyflate ass..

 

 

TIlbake til tema, jeg har ofte måtte ty til sveiseapparatet og sveist fast et eller annet jeg kan bruke til å skru rundt med... .

tinner fra ei vanlig harv (landbruksredskap) har vist seg å vær fint da de tåler en del og er lette å jobbe med..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knust hodet av mutteren, resten sitter igjen - Hva nå??

 

faaaan.. hehe.. nå må jeg være trøtt..

 

Leste toootalt feil av topic, tenkte ikke bilrelatert.. hehe

 

Si unnskyld til mora di for meg.. hehe

jaggu ikke værst du tenkte slik..haha.....

 

men til trådstarter :

desverre...en mutter har ikke hode...en bolt har hode... :D

 

legg en mutter over den faste bolten, sveis mutteren fast i bolten..innvendig ja... og skru løs ;)

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaggu ikke værst du tenkte slik..haha.....

 

men til trådstarter :

desverre...en mutter har ikke hode...en bolt har hode... :D

 

legg en mutter over den faste bolten, sveis mutteren fast i bolten..innvendig ja... og skru løs ;)

 

mvh, stig

 

Det pleier å funke nokså greit.

Eller meisle et merke midt i bolten, borre med mindre borr og bruke grisepikk.

De knekker ikke om en gir seg når en forstår at det ikke går... Bruk evt noe skikkelig med varme. Er jo bare å borre ut bolten, gjenge, for så å gå opp en dim på bolten.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår