Zievert Skrevet Mars 27, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 27, 2003 Dynamoen i bobla mi generer likestrøm. Er det dårlig plan og sette inn forsterker i bobla som går på vekselstrøm, eller går veksel- og likestrøm om værandre i bilforsterkere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MAGUN Skrevet Mars 27, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 27, 2003 Ja dårlig plan :D :D skal du ha en hjemmeforsterker inn i bobla eller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG1 Skrevet Mars 27, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 27, 2003 Originally posted by Zievert Dynamoen i bobla mi generer likestrøm. Er det dårlig plan og sette inn forsterker i bobla som går på vekselstrøm, eller går veksel- og likestrøm om værandre i bilforsterkere. ææh..dynamoen genererer vekselstrøm... men denne blir likeretta,da... men,åssen har du tenkt å koble på AC-forsterker? hjemmeforsterker til 230V du vil bruke?? er det ikke like enkelt å bare kjøpe en bilstereo-forsterker,slik som alle andre gjør? :D Siter snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zievert Skrevet Mars 27, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 27, 2003 ja det hadde vert best og kjøpe forsterker som alle andre gjør, men den trenger vekselstrøm og ikke likestrøm som bobledynamoen lager. Jeg burde nok skaffe en ny dynamo som lager vekselstrøm. utrolig raske svar her på forumet, veldig positivt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet Mars 27, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 27, 2003 Originally posted by Zievert ja det hadde vert best og kjøpe forsterker som alle andre gjør, men den trenger vekselstrøm og ikke likestrøm som bobledynamoen lager. Jeg burde nok skaffe en ny dynamo som lager vekselstrøm. utrolig raske svar her på forumet, veldig positivt. Jamen? Hva slags forsterker? Alle dynamoer til bil leverer til syvende og sist likestrøm, man lader ikke batteriet med vekselstrøm. I gamle bobler er det en likestrømsdynamo som kjører gjennom en ladevippe etterpå, og på mer moderne biler lager dynamoen vekselstrøm, og det blir likerettet. Jeg bygde forøvrig bobla mi om til vekselstrøm, og det er ingen big deal det, men du får da ikke vekselstrøm ut av den for det. Nå er jeg litt forvirret, har jeg misforstått noe her eller? Skjønner ikke helt hva du vil jeg. Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zievert Skrevet Mars 27, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 27, 2003 ok, naboen min kan veldig mye om boble, han sa at dynamoen leverte likestrøm, hva det innebærer er jeg ikke sikker på. Det jeg er sikker på er at jeg skal sette inn ett ganske dårlig anlegg i bobla bare for å få litt lyd. En gammel cd spiller, og orginalt volvo 740 høytaler sett, 2 foran 2 bak. skal jeg bare sette det inn å prøve eller. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet Mars 27, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 27, 2003 Originally posted by Zievert ok, naboen min kan veldig mye om boble, han sa at dynamoen leverte likestrøm, hva det innebærer er jeg ikke sikker på. Det innebærer at det er en gammeldags dynamo, som ikke er særlig effektiv. Men det er ikke noe problem å montere anlegg for det. Får du tak i en nyere dynamo med dynamofot, er det ikke noe problem å bytte ut den gamle. Det er bare å sette over kjølevifta fra den gamle dynamoen, montere tilbake, og tut og kjør. (Etter det jeg husker, det er en stund siden jeg drev med boble) Hvor gammel er bobla di da? Det er vel ikke 6V på den? Da må du jobbe litt mer for å få det til å spille.. Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zievert Skrevet Mars 27, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 27, 2003 VW 1300 1969 mod. tror ikke det er 6v, men det er jo lett å finne ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest 1302 Skrevet Mars 30, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2003 Slutta med 6v i 67.. Det er 12v og ikke noe problem.. Kople opp, tut og kjør.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Mars 30, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2003 Vekselstrøm i bil, den var ny.. Bare for å bekrefte noe av det som er skrevet, så var det før en likestrømsdynamo som bvle brukt, men siden den trengte en del turtall før den reagerte, så gikk de over til vekselstrøsmgenratoren, som leverer fra tomgang. Vekslestrømmen likerettes så før den blir sendt ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[kj] Skrevet April 2, 2003 Rapporter Share Skrevet April 2, 2003 for og ta det enkelt og greit her:P batteriet er LIKESTRØM! og du kopler da anlegget på batteriet, IKKE DYNAMO... poeng: Så lenge du har 12v på batteriet så har du lyd, og det er dynamoens jobb og lade batteriet - ergo TURN UP THE BASS!!! Siter Arbeidslyst kom treng deg på - her skal du motstand finne!! Hurra for sjokolademusa! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mfafa Skrevet April 12, 2003 Rapporter Share Skrevet April 12, 2003 Originally posted by Zievert ja det hadde vert best og kjøpe forsterker som alle andre gjør, men den trenger vekselstrøm og ikke likestrøm som bobledynamoen lager. Jeg burde nok skaffe en ny dynamo som lager vekselstrøm. Planen din er altså å sette en forsterker ment for hjemmebruk, i bilen, funker dårlig. Forsterkeren skal ha 230V/50Hz vekselspenning. Om du allikevel setter du inn dynamo som genererer vekselstrøm vil du ikke oppnå 230V! Dette er essensielt! Frekvensen er heller ikke mulig å oppnå fordi spenningen dynamoen sender ut naturligvis varierer i takt med turtallet. Men uansett er det ikke videre relevant om frekvensen forsterkeren må likerette svinger femti eller tohundre ganger i sekundet. Dette begrenser seg forøvrig i kjappheten på likeretterdiodene. Men det er rimelig å anta at forsterkeren lyder bedre ved 50Hz, enn si tusen :) Nå er jeg ikke sikker på om dynamoen din vil gi ut spenninger med frekvens i forhold til motorens omdreininger i forhold 1:1. Men la oss anta det. Samtidig sier vi at motoren arbeider fra 1000-5000rpm. Dette er runder per minutter, dermed deler vi på 60 for å få det pr.sek. Det blir 16,66-83Hz. Forutsatt at én omdreining tilsvarer én svingning. Disse frekvensene vil forsterkeren antakeligvis ikke ha problemer med å jobbe i. Men glem det, for du kommer ikke til å oppnå 230V stabilt! :P MEN MEN. Det som på den andre siden ER mulig.. hvis åpner forsterkeren, og får en kar som er kyndig på elektronikk, til å sjekke om forsterkeren får 12V DC etter likeretterbroen, så kan du i så tilfelle koble powerledningen rett ned dit. Da skal du i så tilfelle koble forsterkeren rett til batteriet!. Dette kunne fungerte helt ypperlig :) Alt kommer ann på om forsterkeren din skal ha 12V DC i det punktet eller ikke... Mvh mfafa Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG1 Skrevet April 12, 2003 Rapporter Share Skrevet April 12, 2003 det er også "essensielt" å huske at trafo'en i amp'en din er beregnet på 50Hz,og kommer til å brenne opp dersom du kobler den på en spenningskilde som varierer frekvensen så mye som det der (kommer vel litt an på hvor mye spenning dynamoen klarer å dytte inn på trafo'n naturligvis,men...) og: tviler sterkt på at amp'en bruker 0 og 12V som forsyningsspenning. gjør den det,får jo utspenningen max 12V peak-to-peak. noe som tilsvarer hele 4.5 watt i 4 ohm!!! :D :D Siter snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mfafa Skrevet April 13, 2003 Rapporter Share Skrevet April 13, 2003 Originally posted by TG1 det er også "essensielt" å huske at trafo'en i amp'en din er beregnet på 50Hz,og kommer til å brenne opp dersom du kobler den på en spenningskilde som varierer frekvensen så mye som det der (kommer vel litt an på hvor mye spenning dynamoen klarer å dytte inn på trafo'n naturligvis,men...) og: tviler sterkt på at amp'en bruker 0 og 12V som forsyningsspenning. gjør den det,får jo utspenningen max 12V peak-to-peak. noe som tilsvarer hele 4.5 watt i 4 ohm!!! :D :D Hehe. Men dere må skjønne at WATT er ikke alt. En 100w forsterker spiller kun 3dB høyere enn en 10w forsterker. Er strømforsyningen like godt dimensjonert på tiwattern har den like bra slam i bassen.. Men hmm.. hvor sikker er du egentlig på at utspenningen ikke kan bli høyere enn innspenningen? Det er jo en forsterker.. På skolen skal vi lage noen forsterkere nuh, og den ene gruppa, som skal mekke amp med transistorer, bruker et par trafoer med 2x12V som dem parallellkobler. Også er det "essensielt" at du ikke blander sammen begrepene spenning og frekvens :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bisarre Skrevet April 13, 2003 Rapporter Share Skrevet April 13, 2003 Originally posted by mfafa En 100w forsterker spiller kun 3dB høyere enn en 10w forsterker. Trur nok du mener at en 100w forsterker ikke spiller mer enn 3dB høyere enn en 50 w forsterker. Man må nemlig doble effekten for å få 3dB økning i lydstyrke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg