Gå til innhold

likestrøm....vekselstrøm

Ranger emnet


Zievert

Anbefalte innlegg

Originally posted by TG1

tviler sterkt på at amp'en bruker 0 og 12V som forsyningsspenning.

gjør den det,får jo utspenningen max 12V peak-to-peak. noe som tilsvarer hele 4.5 watt i 4 ohm!!! :D :D

 

Den 12volten som er i forsterkeren, blir hakket opp, og kjørt igjennom en trafo. Og da er det trafoen som bestemmer hvor stor effekt du kan trekke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bisarre

 

Den 12volten som er i forsterkeren, blir hakket opp, og kjørt igjennom en trafo. Og da er det trafoen som bestemmer hvor stor effekt du kan trekke ut.

 

ikke på en hjemmeforsterker,som det var snakk om å bruke her. jada,jeg vet hva en switch-mode strømforsyning er ;)

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mfafa

 

Hehe. Men dere må skjønne at WATT er ikke alt. En 100w forsterker spiller kun 3dB høyere enn en 10w forsterker. Er strømforsyningen like godt dimensjonert på tiwattern har den like bra slam i bassen.. Men hmm.. hvor sikker er du egentlig på at utspenningen ikke kan bli høyere enn innspenningen? Det er jo en forsterker.. På skolen skal vi lage noen forsterkere nuh, og den ene gruppa, som skal mekke amp med transistorer, bruker et par trafoer med 2x12V som dem parallellkobler. Også er det "essensielt" at du ikke blander sammen begrepene spenning og frekvens :P

 

 

jeg har da bygd forsterkere sjøl,så jeg vet da dette.

desstuten: dobler du effekten får du +3dB.

ja,jeg er sikker på at utspenningen ikke kan bli høyere enn _forsyningsspenningen_ (såklart kan den bli høyere enn innspenningen (altså,linjesignalet),hvis ikke hadde det ikke vært noen forsterker,nei).

og,jeg blander ikke begrepene spenning og frekvens ;)

 

det er så enkelt som dette:

si at du har 2x12V trafoer,som du sier.

regner med at du da mener at du har 2 trafoer med 2 sett med vindinger som hver gir 12V. du kan da seriekoble de to,for å få 24V. deretter seriekobler du de to trafoene,og får 48V peak-to-peak.

Dette kjører du deretter inn på ei likeretterbro med en glattekrets. er likeretteren ideell,og du har uendelig mye kondensatorer i glattinga,får du +- 34V forsyningsspenning til forsterkerkretsen din.

denne 34volten er det som forsyner bl.a. utgangstrinnet,og det sier seg selv at spenningen på utgangen ikke kan bli høyere enn dette.

 

max effekt (f.eks i 4 ohm) på denne forsterkeren blir forøvrig (forutsatt uendelig bra glatting,altså ikke rippel i forsyningsspenninga under belastning):

34V / 1.414 = 24V (rms spenning).

P = U^2 / R = 24^2 / 4 [W] = 144 watt. (ideellt)

 

derimot regner jeg det som sannsynlig at forsyningsspenninga faller til ca.30V når man belaster max. (tap i trafo og glatting).

max effekt blir da:

P = (30 / 1.414)^2 / 4 [W] = 113 watt.

 

PS: forutsetter selvsagt at trafo'en klarer å levere så mye effekt som dette.

 

så du ser at forsyningsspenninga er ganske "essensiell".

 

og,med kun 0 og +12V får man et max utsving på utgangssignalet på 12V peak-to-peak. Altså +- 6V

Altså 4.24V RMS. Og det er ikke akkurat særlig mye.

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TG1:

 

Mulig jeg har mistet noe av forutsetningene her... Men, Om det her var snakk om noen trafoer med 12v inn, så kan du jo hente hva som helst ut. Det er det jo antall vindinger som bestemmer. Kunne jo hatt 1000v ut om man ønsket det. Men man kan ikke trekke mer watt enn man kjører gjennom primærsiden. Eller... 90% av primærsiden sånn ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe..jeg er ikke så veldig god til å ordlegge meg,da.. så..

 

men,uansett.. switchmode strømforsyning blir omtrent aldri brukt i hjemmeforsterkere,kun i bilstereo-forsterkere. (selvsagt fins det unntak)

 

og,"trafoer med 12v inn" sier du... håper du ikke du vil kjøre likespenning inn på trafo'en ;)

funker såklart dersom du hakker den opp først ja,og kjører den gjennom en trafo. var vel det du mente,kanskje. :)

 

uansett så er vel topic ferdig diskutert ;) :D

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår