BurnPr00f Skrevet August 14, 2005 Rapporter Share Skrevet August 14, 2005 Morn, Har gått til anskaffelse av en b230ft-"hybridmotor" :P hehe. det er en 230ft bunndel med h-råder, 531-topp, men med 230ET-innsprut (chippa) Det jeg lurer på er hvordan den fordeleren i bakkanten er festet? Passer den på hvis jeg bytter til en vanlig kam fra en 405-topp, eller må kammen være lengre, slik at den stikker ut i bakkant eller no?? En ting til. Det lekker olje i framkant av kammen. rundt kamdrevet. Det er vel en eller annen pakning / O-ring som skal sitte der... noen som vet hvilken type / åssen den er å skite? -Må vel av med kamdrevet, men må jeg av med kammen og? Vurderer å skifte kam, for det er elendig bunndrag, men så fort turbotrykket kommer, så sparker den ok-ifra. Hva slags kam sitter på en slik motor originalt, og hvilken kam bør jeg velge for å få bra bunndrag, samtidig som at jeg vil ha godt drag når turbotrykket kommer... Håper noen kan svare meg på alt detta! Siter -940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd -745TIC hehe :P x740TIC 86 modTråd x245TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Naila Skrevet August 14, 2005 Rapporter Share Skrevet August 14, 2005 på turbomotorer med litt ladetrykk, må du regne med at det er litt dårlig bunndrag før turboen bynner å ladde. jo større turbo og mere trykk, jo senere bynner den å ladde, værsting turboene bynner ikke å ladde før rundt middagstider, dvs 4-5000rpm. Men ja, forskjellige kammer har forskjellige moment/effekt kurver. hører a-kam og 531 topp er en bra kombinasjon på b230ft? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nox Skrevet August 14, 2005 Rapporter Share Skrevet August 14, 2005 fordeleren sitter med skruer i toppen.. men du får ikke plass til den i 240 uten å modde torpedo. forskjellen på kammene er at de som er til toppmontert fordeler har et spor i bakkant som driver rotoren. det sitter en simring bak kamdrevet. skal vel være mulig å bytte uten å ta av kammen, mulig du må av med toppdeksel og første overfall. a kam funker greit med den motoren for å få litt bunndrag. synes det var mer morro med k kam jeg men. Siter -Mazda 323 GTR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LaSSiss Skrevet August 14, 2005 Rapporter Share Skrevet August 14, 2005 jeg har da b234 motor med fordeleren bak i 240'n min.. går fint det.. må bare bygge om motorfestene så du får flyttet motoren litt frem Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet August 14, 2005 Rapporter Share Skrevet August 14, 2005 jeg har da b234 motor med fordeleren bak i 240'n min.. går fint det.. må bare bygge om motorfestene så du får flyttet motoren litt frem å flytte motoren frem er bare tull. 240 har nesten 50/50 vektfordeling foran/bak (min 245 har 660kg foran og 660kg egenvekt bak! slå det sportsbiler!) og da er det dumt å ødelegge det. bare å modifisere torpedoveggen, plater, sveis og vinkelsliper er alt du trenger. evt. bytte til blokkmontert fordeler... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LaSSiss Skrevet August 14, 2005 Rapporter Share Skrevet August 14, 2005 ja,jo men det er ikke så mye som skal til og det merkes ikke noe superspesielt heller.. men folk får gjøre hva de vil! jeg ga bare ett forslag! yodude Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BurnPr00f Skrevet August 14, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 14, 2005 Folkens: Vi snakker om 740TIC her altså :P -Er klar over at man ikke har sjangs i verden til å få noe bak der uten å enten modde torpedoveggen eller flytte motoren lenger fram. -Får jo knapt finger'n mellom der så :) Har handla meg 740TIC vinterbil, med no' småplukk. Skal seff beholde 245TIC'en også. Skal hente 740'n i morra. -Tråd om den kommer. fordeleren sitter med skruer i toppen.. men du får ikke plass til den i 240 uten å modde torpedo. forskjellen på kammene er at de som er til toppmontert fordeler har et spor i bakkant som driver rotoren. det sitter en simring bak kamdrevet. skal vel være mulig å bytte uten å ta av kammen, mulig du må av med toppdeksel og første overfall. a kam funker greit med den motoren for å få litt bunndrag. synes det var mer morro med k kam jeg men. -Dæven, har en A-kam liggendes jeg.. men den er fra 240.. så den passer nok ikke med fordeleren i bakkant :( -Var visstnok bytta kam der til sånn "rally-kam" og den synes jeg var helt elendig... Tror ikke jeg gidder å bytte kam med det første, men det kommer ettervært. -Er det noen som har en grei A eller K-kam som passer med bakmontert fordeler, så skrik ut!! Ellers så er det største problemet, den olje-lekkasjen i framkant av kammen, rundt kamdrevet... Skal kikke på det.. men hvis noen vet hva i det hele tatt av pakninger / O-ringer som ligger der, så hadde det vært fint å vite hva jeg trenger for å få det tett. -Så veit jeg hva jeg skal spørre om når jeg skal handle! Siter -940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd -745TIC hehe :P x740TIC 86 modTråd x245TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tohola Skrevet August 14, 2005 Rapporter Share Skrevet August 14, 2005 For å fikse oljelekkasjen trenger du vel 6842273 Simmering og en ny toppdekslepakning. Men kjøp deg en sotningsats så har du alle pakningene til toppen inkludert denne simmeringen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BurnPr00f Skrevet August 14, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 14, 2005 For å fikse oljelekkasjen trenger du vel 6842273 Simmering og en ny toppdekslepakning. Men kjøp deg en sotningsats så har du alle pakningene til toppen inkludert denne simmeringen. -Takk takk, har ny toppdekselpakning til toppdekselet liggendes... -så det er en simmring som sitter der ja :) oki... Siter -940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd -745TIC hehe :P x740TIC 86 modTråd x245TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboperformance Skrevet August 15, 2005 Rapporter Share Skrevet August 15, 2005 Slutt med det derre "fordeler i bakkant" opplegget! Mye bedre å flytte fram fram med tanke på plass, tilgjengelighet, service etc! Siter Prosjekt Fenris: 242 TIC, 300 hk, 1. premie Ål-treffet 2006: http://http://www.bilforumet.no/prosjektforum/70808-turboperformance-volvo-242-project-fenris.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BurnPr00f Skrevet August 15, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 15, 2005 Slutt med det derre "fordeler i bakkant" opplegget! Mye bedre å flytte fram fram med tanke på plass, tilgjengelighet, service etc! -Ja, men æsj for en jobb da.. har ikke slikt liggendes, og gidder ikke bruke peng på det.. funker der den står... Skal bare ha kam jeg som funker med fordeleren i bakkant. Siter -940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd -745TIC hehe :P x740TIC 86 modTråd x245TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboperformance Skrevet August 16, 2005 Rapporter Share Skrevet August 16, 2005 -Ja, men æsj for en jobb da.. har ikke slikt liggendes, og gidder ikke bruke peng på det.. funker der den står... Skal bare ha kam jeg som funker med fordeleren i bakkant. Er du seriøs har du igjen for det i lengden. Siter Prosjekt Fenris: 242 TIC, 300 hk, 1. premie Ål-treffet 2006: http://http://www.bilforumet.no/prosjektforum/70808-turboperformance-volvo-242-project-fenris.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BurnPr00f Skrevet August 16, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 16, 2005 Er du seriøs har du igjen for det i lengden. Du har helt rett i det ja.. Men det er lixom ikke det som står først på listen. I dag skal jeg bytte bremseklosser. Andre ting som må gjøres: Sette på lesjöfors "senke" fjører, Fixe simmring/pakning i framkant av kammen. Fixe slangen til servoen (for den lekker. har kobla av servoen nå) og bytte viftereimer. Ta rust rundt takluke, lakke bensinlokk og dekslene under frontlyktene. Ta av det jalla- justerbare turbotrykks-tullet og sette på skikkelig slange + justere turbotrykket til ca. 0,8 bar. Hive inn litt anlegg, sveise røret til dumpventilen og hive på den. Tektylere understell (gjort på en ettermiddag/kveld) -Etter det kan jeg vurdere å gjøre noe med kammen og fordeleren. Siter -940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd -745TIC hehe :P x740TIC 86 modTråd x245TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.