Gå til innhold

En drøm for oss som er glad i fart og fine veier...

Ranger emnet


OleC

Anbefalte innlegg

Originally posted by marius

virker som han ene fyren mener detr er feil tall jo....

 

Det sier seg litt selv egentlig, hva er mest farlig... biler som passerer værandre med 0,5m mellomrom i 80 eller biler som passerer værandre med 100 med fysisk veiskille...

 

Også kan man jo sjekke selv når man er mest våken og OBS på trafikken, i 80km/t eller 100+.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by marius

virker som han ene fyren mener detr er feil tall jo....

 

Det sier seg litt selv egentlig, hva er mest farlig... biler som passerer værandre med 0,5m mellomrom i 80 eller biler som passerer værandre med 100 med fysisk veiskille...

 

selvfølgelig sier det seg selv, det som er bra er at media skriver om det. som regel er det bare det negative med fart som kommer frem... :D

VW 1200 -63 VW Polo -01 VW Golf -75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by marius

virker som han ene fyren mener detr er feil tall jo....

 

Det sier seg litt selv egentlig, hva er mest farlig... biler som passerer værandre med 0,5m mellomrom i 80 eller biler som passerer værandre med 100 med fysisk veiskille...

 

Legg merke til at vi her snakker om veier med fysisk dele fra før, der fartsgrensen ble satt opp, med nedgang i antall ulykker som resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i hordaland ser jo ulykkes tallene ut til å bli større i år, og dette etter at de satt ned fartsgrensen på ganske mange strekninger fra 80 til 70...

 

folk mister jo respekten for fartsgrensene når de begynner å stride helt og totalt imot egne oppfatninger....

 

synes de i det minste kunne holdt de gamle fartsgrensene, ikke sette dem ned....

 

men hele greien e' vel egentlig Norge i et nøtteskall....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm.. det som er, er vel at folk ikke blir så stressa av at de ikke kommer fort fram når de kjører i 100 som når de kjører i 80... ?

Ford Sierra 2.0CL '88

 

X - BMW 320i 86' "Stovner Edition"

X - Peugeot 605 Sli 2.0i '90

X - Ford Sierra XR4x4 2,8i '86

X - Ford Sierra sedan 2.0i '89

X - Ford Granada 2.3L '83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er noe jeg alltid har sagt!:...

 

desutten er det en smule "lettere" kjøre når det går litt fortere. og det er flyt i trafikken.... !

Verdensmester'n ©

  • EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her har TT og alle andre statlige vei bedrifter sakt i alle år at "farten dreper..ned med farten"

så finner de helt tilfeldig ut at "å faen...høyere fart vil si mindre ulykker"

hehe..litt rart å tenke på at de som vi billister har sakt fra før vi kunne gå endelig har kommet "de høye herrer" for øret oxo.. håper bare de finner ut at de ska øke farten i resten av norge oxo.. og seff.. bygge ut veiane..trenger ikke nødvendig 4 felt..men sperra midtlinje hjelper godt med det oxo!!

 

et lite gull korn: - Jeg vet nesten ikke om jeg tør å si det. Men vi registrerer en klar nedgang i trafikkulykker på strekninger der fartsgrensen er økt fra 90 til 100,

 

og et til: Denne forbløffende oppdagelsen ble gjort denne uken da ulykkestallene for 2002 ble gjennomgått for enkelte veistrekninger.

 

måtte bare rulle litt rundt på gølve å le når jeg leste dem to der...hehe lol lol lol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BugStar

Vel og bra, men det er én ting alle glemmer, og det er konsekvensene av ulykkene. Det at det blir færre ulykker spiller jævlig liten rolle dersom de ulykkene som skjer får tragiske utfall. Det er vel slik staten tenker når de setter ned fartsgrensene. Lavere hastighet gir kanskje ikke færre ulykker totalt sett, men konsekvensene blir mindre. Kanskje vil en ulykke som hadde krevd menneskeliv i 80, kun medføre personskade i 70. Kanskje kan man redde noen liv... Dermed blir denne diskusjonen hakket mer komplisert. Hva vil vi ha. Færre ulykker men større konsekvenser, eller flere ulykker med mindre konsekvenser. Hmmm...

 

Sån sett kan man jo resonere seg frem til at dersom man da setter ned til 60, så er sjansene for å overleve enda større. For ikke å snakke om 50 - eller 40... Så idéelt sett skulle det jo vært kø hele tiden. Problemet er at folk stryker med da også. Hvordan man klarer det i gangfart? Ikke noe problem. Bare for kjærringa å slenge bena på dashbordet det. Når gubben da snur seg etter rypa på gangveien og drar rett i ræva på bilen foran slik at airbagen løser ut så er katastrofen et faktum. I beste fall knuste ben og hofter og kanskje et par brudd i ryggen...

 

Konklusjonen blir uansett den samme. Bedre veier! Det er det eneste som kan hjelpe. Føreren er det største faremomentet i en bil, men han blir det litt vanskelig å kvitte seg med. Derfor må man kvitte seg med alle andre faremomenter. Bort med møtende trafikk. Bort med lyktestolper og andre dødsfeller. Frem med brede veiskuldre og sandfeller.

 

Men dette koster jo en helvetes masse penger da. Mer enn et menneskeliv i ny og ne. Så hvordan skal man egentlig prioritere? Dette er spørsmålet som de som jobber med dette til daglig stiller seg selv hele tiden. Ikke bare har man et ansvar ovenfor nasjonens økonomi, men man har også et ansvar for hver enkelt bilist og hans familie. I tillegg får de kjeft hele tiden. Skjønner ikke at noen gidder jeg. Det må da kvalifisere til et av verdens værste yrker. Samferdsels politiker altså. I så fall er det jo ikke så rart at vi har en av landets tetteste politikere som samferdselsminister. Hun var vel den eneste som ikke skjønte hva det gikk ut på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en kjensgjerning at folk er mer våkne når de ligger i 100 og i den duren.

Når folk blir tvunget til å ligge å sture i 70sonen på vei hjem fra jobb så tar folk sjangser som er unødvendige.

 

Derfor er det ikke rart at ulykkes tallene har gått ned, for når de finner en marsjfart som de er fornøyd m så er det heller ingen vits i å stresse seg hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BugStar
Originally posted by pahf

Det er jo en kjensgjerning at folk er mer våkne når de ligger i 100 og i den duren.

Når folk blir tvunget til å ligge å sture i 70sonen på vei hjem fra jobb så tar folk sjangser som er unødvendige.

 

Derfor er det ikke rart at ulykkes tallene har gått ned, for når de finner en marsjfart som de er fornøyd m så er det heller ingen vits i å stresse seg hjem.

 

Enig med deg i det du sier der. Folk ofrer faktisk livet bare for å slippe den stressende følelsen av å ikke komme noen vei. Selv om det bare er for å komme forbi én bil. Men slik reagerer vi altså når vi blir frarøvet friheten vår. Dette bør politikerne ta hensyn til. Kø skaper farlige situasjoner! JA TIL FIRE FELTS MOTORVEI (så blir alle småveiene ledige til oss som liker svinger;))!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår