Gå til innhold

montering av dump med justerbar ventil

Ranger emnet


volvo264

Anbefalte innlegg

har kjøpt en dumpventil med en kompis. fylde også med en ventil.

forstår ikkje heilt tegninga på kordan ventilen skal kobles med slangane?

nåken som forstår tegninga? (sjå bilde) muligens oversette nåkren av orda som er der:P hehe f.eks (to ec.u) og (amal ventil)

 

http://groups.msn.com/volvo-power3/altmuli.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=315

General-Aasen

 

Stolt volvo eiger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

har du tilgang til sveiseaporat osv så lag et feste til ventilen på intercoller slangen. åsså kjører du litt lyd igjennom filteret vist du har sports filter. 2lyder er rått.. vist du skjønte meninga mi da?

 

jauda..forsto dittas ja :D

men, den amal ventilen. ka ventil de var no ijenn?

tror eg snart har forståt teikninga 100% no

General-Aasen

 

Stolt volvo eiger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke amalventil.

 

På toppen av dumpen skal du ha en vakumslange som går til vakum på "baksiden" av gassspjeldet... thats it.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilde av mitt oppsett..

 

motoromjanuar05_01.jpg

 

Jada, har bytta den alt for store slangebiten... Måtte bare finne noe som passet der og da..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men en annen ting.alle volvoer har buddd lyd pssssssssss hehe.. men andre biler.spesielt sierra cosworth. har den hakke lyden,den er utrolig fet,det er den som kommer igjennom lyft filteret. kjører trykke bare i retur ut i filteret eller? går av på volvo å det vist du kjører høyt trykk?

 

Bare å fjerne dumpen, kjøre med sportsfilter og lade litt så kommer den lyden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men bilen går bedre med dumpen eller?

 

Bilen går vel på sett og vis "bedre"

 

Hovedpoenget med en dumpeventil, er at den slipper ut trykket som turboen har ladet, når man slipper gassen, dermed hindrer at trykket går i retur ut og bremser ned turboen (som forøvrig slites mer uten dump pga av det), og lar den "spinne/rulle" fritt, slik at den får raskere ladetrykk igjen ved gasspådrag.

 

Den lyden dere snakker om, en lyd som kommer flere ganger etter hverandre, er når man ikke har dump, altså lufta går ut turboen igjen. Man kan også høre hvor mye en turbo er slitt, etter intervallen lyden kommer etterhverandre. Ved lang intervall, slitt turbo, ved kjapp intervall, frisk turbo. Dette pga akselen skovlene sitter på inni turboen "vibrerer" i lageret. Langsom lyd, slitt lager, mer vandring :)

 

Og nok en gang pop off og dumpeventil er IKKE det samme

hellothere

1990 Volvo 740 Turbo Intercooler

1986 Volvo 745 Turbo Intercooler

1986 Volvo 745 Turbo Intercooler Automat

1989 Volvo 740 GL

1997 Honda CBR 900RR Fireblade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å? forklar

 

Dump ser du jo som forklart oppforbi her.

 

En pop off, er mest brukt i racing sammenheng, altså konkurannsekjøring.

Den er slik at ved et gitt ladetrykk, så frigjør den ladetrykket, åpner seg, og kan ikke stenges igjen før man er i piten (Rett meg om jeg tar feil med piten) slik at man ikke skal kunne lade mer en angivet trykk, satt av den klassen ol. Pga av det ikke skal være konkurannsevridning.

 

Kort fortalt, den hindrer at du ikke har mer hk enn konkurrentene. Slik at vekt/hk ikke er til din fordel, men lik andres:)

 

Håper du forstod den? :)

1990 Volvo 740 Turbo Intercooler

1986 Volvo 745 Turbo Intercooler

1986 Volvo 745 Turbo Intercooler Automat

1989 Volvo 740 GL

1997 Honda CBR 900RR Fireblade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å fjerne dumpen, kjøre med sportsfilter og lade litt så kommer den lyden :)

 

har sett noen av dem tetter slangen der ventilen skal sitte med tuppen på et kosteskaff (passer fint) men det må slite fert,en turbo har en del omdreininger.men er det slik at når du slepper gasser så stopper den å går andre veien.har hørt noen som har sakt det.er dem på jorde eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår