Gå til innhold

Regler ved privatkjøp av bil?

Ranger emnet

Azzido

Anbefalte innlegg

Jeg er i den situasjonen at jeg skal selge bilen min nå...

det jeg lurer på er om jeg selger bilen som forevist, altså sier enkelt og greit til kjøper at jeg ikke kan gi han noen garanti på kjøpet, og han signerer på det... så kan han vel ikke komme tilbake siden og klage på ting osv?

- 02 Audi A4 avant 130hk tdi

www.swfoto.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er pålagt å fortelle om feil som du vet om så vidt jeg vet ... Men kjøperen kan heller ikke klage på feil som han burde ha merket ved prøving av kjøretøyet... så vidt jeg vet ...

Ta en titt på Kjøpsloven (Ikke forbrukerkjøpsloven)...

*klipp klipp*

§ 19. Ting solgt « som den er » og Auksjonssalg.

(1) Selv om tingen er solgt « som den er » eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når

(a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,

(b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller

© tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

Driftfun.com

- 2004 Mazdaspeed Miata

x 1983 Audi 80 CL

x 1992 Nissan 200SX Banebil - uten motor, girkasse, bensintank

x 1993 Mazda Miata Cruisekjerre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger denne tråden herfra jeg, da jeg er i lignende situasjon selv.

Solgte en bil med en haug med feil, skreiv ned alle jeg viste om (helt ned på sprekk i ruta og slitt setetrekk-nivå i, og solgte ellers bilen "som den var" til spottpris. Alt dette stod i kontrakten,

Så kommer kjøper og bemerker en "ulyd" i bakakselen ved pådrag. En lyd han ikke kunne merket når han kjøpte bbilen fordi den på det tidspunktet ikke var kjørbar.

Vi henviste til at vi hadde oppgitt alle kjente feil og mangler og således ikke var klar over noen "ulyd" i bakakselen (for ordens skyld var vi aldeles ikke klar over noen ulyd i bakakselen).

Så nå skal visstnok en NAF-advokat se på saken for kjøper.

Men om noen VET hva som er tilfellet her så er jeg takknemelig for svar jeg og.

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bedømme en tvist er vanskelig, men det er visse punkter som er viktige:

Er bilen "solgt som den er"?

Er bilen prøvekjørt og testet av kjøper?

Har selger fortalt om alle feil vedkommende vet om?

Dukker det opp alvorlige feil etter salg som høyst sansynlig har vært en skjult feil ved salgsøyeblikket, kan selger avkreves erstatning.

Står prisen på bilen i forhold til hva man får? Dvs. har du kjøpt en bil veldig billig, kan du ikke kreve allverdens om det dukker opp feil. Har du derimot betalt veldig mye for å få en strøken bil, for så å oppdage mange feil, stiller du veldig sterkt i et pengekrav mot selger.

Har sikkert glemt noen punkter. Men les kjøpsloven. Den er ikke stor, og veldig grei å kunne!

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er pålagt å fortelle om de feil du vet om, men det er det jo bare du som vet om du har gjort eller ikke.. Så der kan de ikke ta deg. Tror egentlig ikke de kan ta deg på noe som helst. Det er vel de fleste som kjøper brukt bil av privatperson fullt klar over og.

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon nå med en motorsykkel. Kjøperen påstår att han har 10 dagers returrett. Det står jo ingen steder i kjøpsloven. Og det påstår han att Forbrukerrådet har sagt.

Sykkelen er solgt som den er.

Jeg var ikke klar over feilene som han har funnet i etterkant.

Han truer med NAF og Forbrukerrådet.

10 dagers returrett :hammer :hammer :hammer

eneste jeg har hørt om det er el-artikler på el-kjøp ol. :hammer

Forbrukerrådet kan godt ha sagt det men dette gjelder isåfall kun ved kjøp av bedrift.

Hvis sykkelen er solgt som den er, til under listepris (ikke nødvendigvis) og du ikke var klar over feilene kan han bare gå hjem og vogge

Internetporrmissbrukare

Kjør hardt, kjør stil, kjør bæbu-bil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ekkoj: Hvis bilen ikke engang gikk når du solgte den kan han ikke klage over at det er en ulyd i bakakslen. NAF advokaten kan se på det alt han vil. Kan aldri tenke meg at det skjer noe mer enn at advokaten hører på saken og sier til han at dette er en privat tvistsak som eventuelt må gjøre opp privat.

volvo242-1981: Kunden som truer med forbrukerrådet etc er tydeligvis helt på kjøret. Forbrukerrådet behandler nettopp forbrukersaker, og siden dette er et privat kjøp så er det kjøpsloven og ikke forbrukerkjøpsloven som gjelder. Forbrukerrådet legger seg ikke opp i privat saker. Når det gjelder returrett så finnes det ikke noe slikt begrep i norske lovverk. Det finnes en 14 dagers angrefrist, men denne gjlelder kun forbrukerkjøp (kjøp fra firma) og kun når selgeren enten selger via telefon eller annen form for salg uten fast utsalgssted (gatevandrende selger etc.)...

(Dette blei kanskje en liten repetisjon av ting som er nevnt før, men måtte nesten si det alikevel siden jeg "hater" folk som roper forbrukerrådet og kjøpsloven uten å ha sjekket hva som står der først... hehe)

Driftfun.com

- 2004 Mazdaspeed Miata

x 1983 Audi 80 CL

x 1992 Nissan 200SX Banebil - uten motor, girkasse, bensintank

x 1993 Mazda Miata Cruisekjerre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ekkoj: Hvis bilen ikke engang gikk når du solgte den kan han ikke klage over at det er en ulyd i bakakslen. NAF advokaten kan se på det alt han vil. Kan aldri tenke meg at det skjer noe mer enn at advokaten hører på saken og sier til han at dette er en privat tvistsak som eventuelt må gjøre opp privat.

Tsjupp! Det er litt sånn jeg tenker også.. greit å "få det bekrefte" om du skjønner hva jeg mener. Har forøvrig ikke hørt noe mer fra hverken fyren og overhodet ikke noe fra NAF-advokat :)

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så og si umulig for kjøper å komme i ettertid for å kreve penger eller feil utbedret dersom det er feil selger ikke visste om selv... De kan kjøre på så mye de vil med advokat, men det hjelper vanligvis aldri!

10 dagers returrett gjelder vel forbrukerkjøp, ikke kjøp mellom privatpersoner...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider