Gå til innhold

Golf 1 vil ikke starte! :(

Ranger emnet


paarsand

Anbefalte innlegg

Heisann og hoppsann..

 

Forsåvidt min første post i denne kategorien, men det er fordi jeg har fått has på en 83 mod golf 1.

 

Denne har den minste og "koseligste" motoren. (Bare le dere GTI eiere)

 

Uansett.. Problemet her er at motoren ikke vil starte. Den får både bensin luft og gnist.

 

Jeg har prøvd å bytte coilen, i tilfelle denne ikke ga nok "bang for the buck" noe som ikke hjalp.

 

Som en semi-amatør jeg er tenkte jeg brått forgasser.. At den enten drar inn for mye bensin eller omvendt.

 

Er det noen teorier om dette? Det som har vært er at bilen brått stoppet, har gått greit før den bare døde.

 

Den nekter også å starte på en relativt kraftig dose startgass.

 

Alle teorier er velkomne da jeg har møtt veggen i feilsøkingen min. Da dette er min første forgasserbil har jeg fint lite erfaring med slikt. Står tydeligvis innsprøytning i panna mi. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at den får bensin/luft og har gnist. Hvor sikker er du på det. bilen skulle ha startet vis det var fakta, i hvertfall tent litt. Har du skrudd ut pluggene og sjekket at det gnistrer godt på alle pluggene. Sjekk de samtidig ved å sette de på pluggkabelene og legg de til gods. Har du tatt av luftfilteret og sett opp i forgasseren og sett at det sprøytes bensin i en fin stråle ut fra dysa? Dette kan gjøres uten at du prøver å starte. Bare å gi gass. Sjekk også fortenninga vis den har antydninger til å starte. Vet forresten at bensinpumpa bare slutter å pumpe bensin, men da ville vel den ha gått på startgass. Er bare noen forslag på hva jeg ville sjekket først. cheers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket alle pluggene for gnist, og byttet kabler og plugger.

 

Bensin får den helt klart, forgasseren leverer godsaker så det holder.

 

Den vil fremdeles ikke starte.

 

Har derimot fått nyss om at det kan være en (pull back?) ventil på forgasseren som kan ha røket.

 

Dette er visstnok ventilen som justerer mengden bensin motoren skal få ved hjelp av vakum av noe slag. Ja jeg er klar over at den forklaringen ikke gir meg noen doktorgrad.

 

Om forgasseren mater på alt for mye eller alt for lite bensin ville den vel ikke starte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på min bil så har jeg iallefall en magnetisk ventil som stenger av luft/bensin (ikke helt sikker på hva) når bilen står.. jeg har en 1.5 liter mk1 golf..

Kontroller om du ikke har noen ledninger som går inn i forgasseren... det skal være en sylinderformet dings der tror jeg.. som skal ha strøm.. ;) har en sliken tilovers som jeg sikkert kan sende deg om du trenger ;)

 

Espen :fire:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle forsåvidt ha endret topic, men det gidder jeg ikke.

 

Topic er nå: Golf 1 starter! Men går som ei ræv!

 

 

Jessda, motoren har våknet til live.. klarte endelig å få jævelskapen til å tenne litt idag.

 

Tenner som bare det på alle 4.

Problemet er derimot at den går "som ei ræv" som jeg skrev.

 

Det høres ut som om den går på 3 sylindre, noe den ikke gjør.. Har testet dette alt for grundig.

 

Lurte derfor på tenningstidspunkter, men har nå skrudd meg gal på fordeleren, til ingen nytte.

 

Er det noen som har noen tips? Kan det være CO skruen? Kan det være stiften? Kan det være kondensatoren?

 

Alle tips mottas med takk, for nå har jeg kommet et steg videre, og er klar for nye utfordringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jauda, tar og bumper denne litt jeg om ikke folk tar fryktelig skade av det.

 

Tenkte også å smelle opp noen bilder i nærmere fremtid.. Ser at mange her gjør det, og da skader det vel ikke å vise frem "gliset"

 

:p

 

EDIT: Målte kondensatoren på fordeleren til 300 nanofarad (Eller hvordan man nå skriver det igjen)

 

Noen som har tilgang til litt tekniske data på hva slike skal være på på en 1.1L symaskin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan! plundra mye med min egen golf. Sjekk først ledninger. Ledning til tomgangsregulator ( tønna som er skrudd i forgasseren), kondensator osv. Prøv å skift stift, kondensator rotor fordelerlokk osv. Sjekk de gamle pluggene, er de veldig hvite får den for lite bensin ( skru blandeskruen litt ut), er de svarte får den for mye ( skru litt inn). Få motoren sånn ca. til å gå, vri litt på fordeleren mot klokka (fortenning) og hør etter om den går bedre. Funker ikke noe av dette så sjekk forgasserflensen. Skriv gjerne opp litt hva du finner ut, så kan jeg kanskje hjelpe mer.....

MVH Henning.

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo.

 

Jeg har nå klart å få tak i både stift og kondensator. Skal få byttet disse i helga.

 

Har fått lånt meg en tenningslampe og noen søkeblad, så nå håper jeg det blir årnings på sakene.

 

Tenkte også på denne vakumklokka selv, men siden jeg har bilen i Fredrikstad og bor i Oslo så får jeg ikke testet alt sånn med en gang.

 

 

Hadde jo problemer med at pluggene både ble køl svarte, og at de ble blå.. Så liksom ut som anodisert blåfarge.. Regner med at dette kan ha noe med at de blir for varme å gjøre? For lite bensin? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm, hvis de blir blånede ( sånn det blir rundt når du sveiser) er vel varmeverdien på pluggene en tanke høye, og kanskje den får litt lite bensin ( skrudd inn blandeskruen litt for mye). Jeg har lært en tommelfingerregel for justering av blandeskruen som funket på bilen min ( Solex-forgasser); Start opp bilen, kjør den til den er varm, la den stå på tomgang, skru blandeskruen inn ( mindre bensin) helt til du merkbart hører at tomgangen går ned, skru 2,5 runder ut. Blir det dårlig akslerasjon, skru yttligere en halv runde ut. Kjør i 10 min på variert turtall, se på pluggene og finjuster etter den, av og til kan justering på 1/8 runde være nok.

Når dette er riktig, still også tomgangen. Når dette er riktig kan du stille på tenningen. Hvis den drar dårlig, "stopper" opp litt på turtallet før den reagerer så må den stilles litt tidligere ( still fordeleren mot klokka, da hører du også at tomgangen øker). Får håpe du får denne artige bilen til å gå skikkelig, har plundret mye med å få min til å gå perfekt, og disse metodene har hjulpet meg mye. Lykke til, mvh Henning.....

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen går!

 

Den går faktisk helt dønn jævlig perfekt også!

 

Problemet mitt var nok dårlig stift, og feiljustert stift.. I kombinasjon med feil type plugger og en mulig overledning i fordeleren.

 

Tok litt tid å finne, men nå går den "som ei kula"

 

Evt så bra som en 1100 kan gå.

 

Festlig bil å kjøre, må bare få sluppet den litt ned på landjorda.. Den krenger noe fryktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår